یک‌چهارم غوطه شرقی در تصرف ارتش سوریه

سربازان ارتش دولت بشار اسد در خانه‌ای خارج از منطقه غوطه شرقی
سربازان ارتش دولت بشار اسد در خانه‌ای خارج از منطقه غوطه شرقی Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش سوریه می‌گوید که بسیاری از شهرها و زمین‌های کشاورزی تحت کنترل مخالفان در منطقه غوطه شرقی واقع در حومه دمشق را به تصرف خود در آورده است. نیروهای حامی بشار اسد همچنین در بیانیه‌ خود از کشته شدن تعداد زیادی از شورشیان مخالف دولت خبر دادند.

آگهی

ارتش سوریه روز یکشنبه طی بیانیه‌ای از حمله نیروهای خود به مواضع شورشیان مخالف دولت در غوطه شرقی طی دو روز گذشته خبر داد و اعلام کرد که نیروهای حامی بشار اسد موفق به «بازپس‌گیری» بسیاری از شهرها و زمین‌های کشاورزی تحت کنترل مخالفان در این منطقه در حومه دمشق شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه از کنترل ارتش سوریه بر یک‌چهارم غوطه شرقی خبر داد. این سازمان در ساعات پایانی شنبه گفته بود: «در پی موجی مرگبار از حملات هوائی، آتش خمپاره و حملات زمینی، در روزهای اخیر درگیری‌ها شدت یافته است و اکنون نیروهای هوادار بشار اسد ۱۰ درصد از منطقه غوطه شرقی را کنترل می کنند».

ارتش سوریه همچنین از کشته شدن تعداد زیادی از شورشیان مخالف بشار اسد که این بیانیه آنان را «تروریست» خوانده، خبر داد و افزود که بسیاری از تونل‌ها، تجهیزات و استحکامات این گروه ها توسط نیروهای دولت نابود شده‌ است.

بر اساس بیانیه ارتش این کشور، عملیات نظامی نیروهای دولت قبل و بعد از بازه زمانی آتش‌بس پیشنهاد شده توسط روسیه (۹صبح تا ۱۴ ظهر) صورت می‌گیرد.

قطعنامه‌ روز ۲۴ فوریه شورای امنیت خواستار آتش بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه شده بود اما در مقابل روسیه پیشنهاد ایجاد «کریدور بشردوستانه» برای خروج غیرنظامیان را ارائه کرد که از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر با توقف بمباران این مناطق آغاز می‌شد. وزارت خارجه ایالات متحده طرح آتش‌بس روسیه را یک «شوخی» خواند و می‌گوید که غیرنظامیان از ترس زندانی شدن و یا مرگ از این «کریدور بشردوستانه» استفاده نمی‌کنند.

روز شنبه سوم مارس، نیروهای حامی بشار اسد با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه قسمتی‌هایی از غوطه شرقی که تحت کنترل شورشیان مخالف دولت بود را به تصرف خود درآوردند.

بیشتر بخوانید:

شدت گرفتن بمباران غوطه شرقی و فرار هزاران غیرنظامی

به گزارش رویترز به نقل از شاهدان عینی، با شدت گرفتن حملات ارتش سوریه در غوطه شرقی طی دو روز گذشته، هزاران غیرنظامی این منطقه در حال فرار به سمت پناهگاه‌ها هستند. تیم‌های امدادرسان و نهادهای حقوق بشری می‌گویند که مردم این مناطق به شدت به کمک‌‌های انسان دوستانه نیاز دارند و از کمبود مواد غذایی و دارو رنج می برند.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نزدیک به ۴۰۰ هزار غیرنظامی ساکن غوطه شرقی از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون در محاصره نیروهای دولتی هستند و اکنون سوژه «مجازات دسته‌جمعی» قرار گرفته‌اند.

پسربچه‌ای در حال عبور از مقابل ساختمان‌های خرابه در غوطه شرقی

سازمان ملل این «تنبیه دسته‌جمعی» را غیرقابل قبول خوانده و می‌افزاید که یک هفته پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غوطه شرقی نسبت به ایمنی و سلامت غیرنظامیان این منطقه «نگرانی شدیدی» وجود دارد زیرا علاوه بر پیشروی نیروهای دولت سوریه و عدم اجرای آتش‌بس فوری، رساندن کمک‌های غذایی و دارویی به غیرنظامیان امکان‌پذیر نیست.

یک مقام سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که روز یکشنبه به کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه اجازه ورود به غوطه شرقی داده نشده است. به گفته این مقام مسئول این اولین کاروان کمک های بشردوستانه از هفته گذشته تاکنون بر اساس برنامه‌ریزی قبلی می‌بایست امروز وارد مناطق تحت محاصره دولت می‌شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: شورشیان کریدور بشردوستانه غوطه را زیر آتش خمپاره گرفته اند

دیده‌بان حقوق بشر: اینستاگرام و فیسبوکِ «متا» پست‌های طرفداران فلسطین را سانسور می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر: آلودگی جوی ناشی از صنایع فسیلی در امارات به سطح هشدارآمیز رسیده است