اتحاد بانکی و اصلاح مکانیزم ثبات اروپایی دو اولویت اصلی اصلاحات در منطقه یورو

اتحاد بانکی و اصلاح مکانیزم ثبات اروپایی دو اولویت اصلی اصلاحات در منطقه یورو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ماریو سنتنو، رئیس پرتغالی یوروگروپ در گفتگو با یورونیوز از تجربه موفق اصلاحات اقتصادی در کشورش و اولویت های پیش رو در منطقه یورو صحبت می کند.

آگهی

ماریو سنتنو میهمان این برنامه گفتگوی جهانی است. وزیر دارایی پرتغال به جهت کمک هایش برای تغییر چهره کشوری تحت مساعدت تروییکا از «جوجه اردک زشت» به یک «قوی زیبا» به شهرت رسیده است. پرتغال اینک یکی از کشورهای دارای بیشترین نرخ رشد است. ماریو سنتنو پس از برعهده گرفتن ریاست یوروگروپ در سیزدهم ژانویه وعده داد در جهت ایجاد یک اجماع برای ایجاد اصلاحات در منطقه یورو تلاش کند.

یورونیوز: رئیس محترم یوروگروپ ممنون که دعوت یورونیوز را پذیرفتند. آیا الگوی مبتنی بر سیاست های ریاضتی کمتر محدود کننده که پرتغال آنرا تجربه کرده تاکنون مورد قبول واقع شده یا هنوز باید برای قانع کردن کشورهایی ارتودوکس تر نظیر هلند، فنلاند و آلمان تلاش مضاعف انجام داد؟

ماریو سنتنو: «پرتغال در اروپا یک نمونه موفق است. بسیاری از دوستان اقتصاد دان من می گویند شما «عزیز دردانه اروپا» هستید. میزان بالای رشد و کاهش نرخ بیکاری که در این زمینه ما در اروپا پیشرو هستیم از جمله شاخص های مهم ما است. این در حالیست که پرتغال همواره سعی کرده ضمن متعهد بودن به نرم ها، برداشت و رویکردی متفاوت را در چگونگی اجرای قوانین لحاظ کند. این نوآوری ها بود که سبب شد الگوی اقتصادی ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

Deficit down, unemployment down, approval ratings through the roof — Portugal: Europe's left-wing success story https://t.co/LrX3JbCcFg

— POLITICO Europe (@POLITICOEurope) February 24, 2017

به ادامه حمایت آلمان ازیکپارچه سازی سیستم بانکی خوش بین هستیم

یورونیوز: شما به عنوان رئیس یوروگروپ بسیار از چرخه های انتخاباتی به خصوص در فرانسه وهلند حرف زده اید. اما اوضاع در آلمان هنوز به سامان نیست. اگر دولت ائتلافی محافظه کاران (اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان) و سوسیالیست ها تشکیل و پست وزارات دارایی به اولاف شولتز ازحزب چپ میانه سوسیال دموکرات واگذار شود، فکر می کنید این مسئله به تحمیل دیدگاهی جدید از سیاست ریاضتی تعدیل شده کمک خواهد کرد؟ این دیدگاه که همچنین مورد توجه امانوئل ماکرون است بر همبستگی بیشتر اروپا و سرمایه گذاری گسترده تر دولت ها تاکید دارد.

ماریو سنتنو: «ما به شیوه ای بسیار سازنده با دولت آلمان کار می کنیم زیرا ریاست یوروگروپ بر عهده من است. از سر گیری روند تکامل یکپارچه سازی سیستم بانکی بسیار مهم است، این روند هم می تواند از شرایط خوب اقتصادی فعلی در کلیه کشورهای اروپایی استفاده کند و هم از چرخه سیاسی که شما به آن اشاره کردید بهره مند شود. فکر نمی کنم هیچ شکی وجود داشته باشد که آلمان در این مرحله جدید به حمایت های خود از این روند ادامه خواهد داد.»

یورونیوز: حالا کمی از اصلاحات در منطقه یورو صحبت کنیم که بر دو اولویت بسیار مشخص استوار است: یکپارچه سازی سیستم بانکی و اصلاح مکانیزم ثبات اروپایی. در خصوص مسئله بانک ها آیا کشورها به واقع آمادگی لازم برا ی ریسک پذیری و ایجاد یک بیمه سپرده اروپایی را دارند به گونه ای که در صورت بحران مالیات دهندگان بتوانند از حمایت کافی برخوردار باشند؟

ماریو سنتنو: «اصلاحات در واقع تضمینی است برای شهروندان اروپایی که بدانند در صورت فرا رسیدن بحرانی جدید، سیستم مالی اروپا کاملا آماده، مجهز و بسیار تنومند عمل خواهد کرد. برای این کار لازم است با در نظر گرفته کلیه امکانات و بهره بردن از کلیه ابزارهای لازم روند یکپارچه سازی سیستم بانکی را تکمیل کرد. برای متحد زیستن، همانطور که در زندگی روزمره بر آن واقفیم، همواره بایست در جهت تقویت اعتماد و تضمین های متقابلی تلاش کرد که در هر لحظه قابل دسترس هستند. من فکر می کنم مهم ایجاد توافق در میان نهاد ها و ارائه راه حل هایی است که پاسخگوی خواست ها و بر طرف کننده اضطراب کنونی همه ما در اروپا باشد.»

Capital Markets Union is a win-win project. It brings benefits not just to businesses, but also to citizens, via higher growth, job creation, and through diversifying & getting better returns on their savings

— Mário Centeno (@mariofcenteno) 20 février 2018

کاهش شکاف مالی شرکت های کوچک و متوسط پرتغالی با رقبای اروپایی

یورونیوز: واقعیت این است که در خصوص بنگاه های کوچک و متوسط، شهروندان مدام از نبود جایگاهی تعریف شده در یک اقتصاد واقعی گله مندند. در این میان همواره مسائلی چون دادن اعتبار بیشتر به کارآفرینان، تاکید بر بهبود کیفیت زندگی و ایجاد فرصت های شغلی مطرح است.

ماریو سنتنو: «به عنوان مثال، من یک شاخص از پرتغال ارائه می دهم که می تواند در سایر کشورهای اروپایی نیز مصداق داشته باشد. شکاف مالی شرکت های کوچک و متوسط در پرتغال در مقایسه با شرکت های مشابه اروپایی اکنون در پایین ترین حد خود در قرن حاضر قرار دارد. این بدان معنی است که ما آنچه به عنوان یک فرایند آسیب زا در طول بحران آزارمان می داد را به طور گسترده پوشش داده ایم. شرکت های کوچک و متوسط و نیز پروژه های خوب سرمایه گذاری هم اکنون در پرتغال به صورت کوتاه مدت و با نرخ بهره کمتر از یک درصد تامین مالی می شوند.»

نسبت به تعهدات یونان در قبال برنامه کمک خوش بین هستیم

یورونیوز: می خواهم به مسئله یونان بپردازم زیرا شرایط در این کشور همچنان بسیار دشوار است. آنها باید از این مرحله عبور کنند و به وضعیت کنونی خاتمه دهند. پی یر موسکویسی بسیار خوشبین است همانطور که رئیس یوروگروپ اینگونه است. یونان قادر خواهد بود تا تابستان تعهدات برنامه کمک خود را به پایان برساند؟

ماریو سنتنو: «این شرطی است که مقرر شده و جواب خواهد داد. ما نسبت به آنچه در ماه های آینده رخ می دهد، خوشبین هستیم. آنچه اکنون بیش از همه اهمیت دارد القای این حس به دولت، مقامات و جامعه یونان است که آینده کشور در دست آنهاست. همین مسئله که من برای آن اهمیت زیادی قائل هستم باید در طول مراحل گذر از چرخه های سیاسی و انتخاباتی مد نظر قرار گیرد. بسیار مهم است که دولت های بعدی نیز تعهد کامل به این فرایند را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا این فرایند به طور کلی سخت و دشواراست.»

#Greece. Looking ahead, ownership of reform agenda is the key for a lasting success. I know that from my own experience as Portuguese finance minister.

— Mário Centeno (@mariofcenteno) 21 février 2018

یورونیوز: «حال در باره بودجه سوال می کنم. کمیسیون اروپا در حالی قرار است پیشنهادهای خود را برای بودجه سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ اتحادیه ارائه کند که بریتانیا دیگر شریک بزرگی برای این نهاد نخواهد بود. دولت پرتغال سه مالیات جدید اروپایی پیشنهاد کرده است. مالیات در بخش انرژی برای شرکت هایی که سهم زیادی در آلودگی دارند، مالیات بر معاملات مالی بین المللی و مالیات برای پلت فرم های دیجیتال. فکر می کنید این ایده که حمایت کامل کشورهای جنوب اروپا را به همراه داشته از سوی دیگر شرکای اروپایی نیز به عنوان منبع درآمد جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت؟

ماریو سنتنو : «حمایت از این نوع درآمدزایی به طور کامل در چارچوب بودجه اروپایی گنجانده شده است. اگر اروپایی ها نسبت به مسائل مرتبط با چگونگی تامین بودجه بیشتر احساس نزدیکی کنند و با منابع اصلی این بودجه بهتر آشنا شوند، این مسئله بی شک سبب بهبود بزرگترین چالش اروپا یعنی عدم همراهی شهروندان با پروژه اروپایی خواهد شد. بدین ترتیب رابطه علت و معلول بسیار بیشتر قابل مشاهده و درک است. اکنون چالش های جدیدی در اروپا شکل گرفته است. چالش هایی نظیر امنیت، دفاع، مهاجرت و نیز چالش های جمعیتی که ما در اروپا با آن مواجه ایم، تقریبا قابل گذر به کلیه جوامع و کشورهای اروپایی هستند. این چالش ها در برخی موارد می توانند بهتر در سطح اروپا مورد بررسی و ساماندهی قرار گیرند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس یوروگروپ: پشتیبانی مردمی از یورو در بالاترین حد است

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد