نقش صلح و امید بر دیوارهای کابل

نقش صلح و امید بر دیوارهای کابل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هفده سال پس از آغاز آخرین درگیری‌ها در افغانستان، شهر کابل در میان دیوارهای مقابل سفارتخانه‌ها، ادارات، خانه‌های مقامات دولتی و اردوگاه‌های نظامی به دره‌‌ای بتنی تبدیل شده است. اما هنرمندان جوان گروه ArtLords (هنرسالاران) بر این دیوارها نقش آگاهی، امید و صلح می‌زنند.

آگهی

فعالان مدنی افغانستان از نقاشی‌های دیواری در خیابان‌های کابل برای ترویج پیام صلح و عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد استفاده می‌کنند، دیوارها و موانعی بتنی که در اصل برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از انفجار بمب‌های ستیزه‌جویان ساخته شده‌اند.

نام این گروه ArtLords (هنر سالاران) است. این هنرمندان نقاش و فعالان اجتماعی این نام را در برابر اصطلاح جنگ سالاران (warlords) برای خود انتخاب کرده‌ و می‌گویند که هنر برای آنها ابزار تغییرات اجتماعی است.

A post shared by ArtLords (@artlords_) on

امید شریفی، بنیانگذار «هنرسالاران» در گفتگو با خبرگزاری رویترز می‌گوید: «ما علیه فساد، بی‌عدالتی‌های جامعه و برای حقوق زنان نقاشی می‌کنیم.»

او می‌افزاید:‌ «از مردم دعوت می‌کنیم که به ما بپیوندند تا صدای خود را در برابر این همه یاوه بلند کنیم.»

در کابل از سالها قبل در کنار خیابان‌های شهر دیوارهای ضدانفجار ساخته شد تا از نیروهای دولتی و نیروهای تحت حمایت آمریکا در برابر خشونت‌ها و حملات طالبان و دیگر ستیزه‌جویان محافظت شود.

A post shared by ArtLords (@artlords_) on

هفده سال پس از آغاز آخرین درگیری‌ها در افغانستان، شهر کابل در میان دیوارهای مقابل سفارتخانه‌ها، ادارات، خانه‌های مقامات دولتی و اردوگاه‌های نظامی به دره‌‌ای بتنی تبدیل شده است. اما هنرمندان گروه ArtLords بر این دیوارها، رنگ و نقش اضافه می‌کنند.

در یکی از نقاشی‌ها پسربچه‌ای می‌گوید: «اینجا را منفجر نکنید؛ مردم بی‌گناه کشته می‌شوند.»

امید شریفی می‌گوید: «ما با نقاشی‌هایمان در خیابان، این دیوارهای زشت انفجاری را پائین می‌آوریم.» او می‌گوید: «کار من در خیابان به‌نوعی مانند صدا دادن به بی‌صداهاست. نود درصد از (مردم) کشور ارتباطی با هنر ندارند و این اولین‌بار است که هنر به خیابان می‌آید و از طریق آن مردم می‌توانند ابزاری برای سخن گفتن با مقامات پیدا کنند. برای مثال فساد در این کشور گسترده است؛ مردم به خیابان می‌آیند، قلم‌مو بدست می‌گیرند و می‌گویند که دیگر بس است؛ می‌دانیم که شما پول ما را می‌دزدید اما ما مقابله می‌کنیم و شما را بدست عدالت می سپاریم. این کاری است که ما (در این پروژه) انجام می‌دهیم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

A post shared by ArtLords (@artlords_) on

دیگر نقاشی های دیواری این گروه مردم را به تلاش برای ریشه کنی فلج اطفال و رعایت حقوق زنان و صلح و دوستی تشویق می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

یکی از جوانان عضو این گروه معتقد است که این دیوارها که گرد کابل کشیده شده‌اند با اینکه می تواند مردم افغانستان را خشمگین کند اما «این هنر و رنگ‌ها پیام دیگری دارد و می تواند مردم را امیدوار بسازد» که اگر از یک سو ما به سمت محدود شدن می رویم اما از طرفی گروهی هستند که ما را به سمت «آزادی فکری» رهنمون می کنند و این هنر است.

A post shared by ArtLords (@artlords_) on

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تعداد قربانیان انفجار کابل؛ دست‌کم ۹ کشته و ۱۸ زخمی

یک قرن سینما در افغانستان؛ دیروز آشنا، امروز غریب

ویدئو؛ زنان فلسطینی و اسرائیلی همزمان با «راهپیمایی اورشلیم» برای صلح رژه رفتند