جاکوب زوما از ریاست جمهوری آفریقای جنوبی کناره گیری کرد

جاکوب زوما از ریاست جمهوری آفریقای جنوبی کناره گیری کرد
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این حزب حاکم آفریقای جنوبی به آقای زوما ۴۸ ساعت وقت داده بود تا از سمتش استعفا دهد.

آگهی

جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از سمت خود کناره‌گیری کرد. این تصمیم در پی افزایش فشار سیاسی از جانب کنگره ملی آفریقا، حزب حاکم بر این کشور گرفته شد.

این در حالیست که در پی بالاگرفتن بحران سیاسی در آفریقای جنوبی پس از وارد آمدن اتهامات فساد به جاکوب زوما، حزب حاکم در این کشور یک روز پیش از این به رئیس جمهور ۴۸ ساعت فرصت داده بود تا از سمت خود کناره گیری کند. جاکوب زوما در واکنش به این درخواست اعلام کرده بود که برای کناره گیری نیاز به یک فرصت شش ماده دارد.

بیشتر بخوانید: رئیس جمهوری آفریقای جنوبی خواستار ۳ تا ۶ ماه فرصت برای کناره‌گیری از قدرت شد

رئیس جمهوری مستعفی آفریقای جنوبی در سخنرانی چهارشنبه شب خود گفت: «از سمتم کناره گیری می کنم با وجود اینکه با تصمیم حزبم مخالفم.»

او همچنین با اشاره به غیر منصفانه خواندن فشارها برای کناره گیری و اینکه نمی داند به چه دلیلی باید از سمت خود کنار برود تاکید کرد حزب متبوعش از حق خود برای این درخواست استفاده کرده و وی نیز بر اساس مفاد قانون اساسی و اصل عدم اعتماد این درخواست را می پذیرد.

قدرت جاکوب زوما در راس کنگره ملی آفریقا پس از ماه دسامبر و انتخاب سیریل رامافوزا، معاون وی به عنوان رئیس جدید حزب رو به اضمحلال گذاشت. این در حالیست که رامافوزا مبارزه با فساد را به عنوان محور اصلی کارزار انتخاباتی خود معرفی کرده بود.

جاکوب زوما 75 ساله که از نه سال پیش تاکنون قدرت را در آفریقای جنوبی در دست دارد سال گذشته میلادی از سوی عالی ترین دادگاه این کشور به سوء استفاده مالی و نقض قانون اساسی متهم شد. او همچنین در ارتباط با یک معامله تسلیحاتی در سال 1999 از سوی دادگاه عالی تجدید نظر این کشور با هجده مورد اتهام از جمله فساد، پولشویی، کلاه برداری و اخاذی روبرو شد.

بیشتر بخوانیدانتشار گزارشی از تخلفات مالی جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی

بر اساس قانون اساسی آفریقای جنوبی، سیریل رامافوزا پس از استعفای جاکوب زوما به عنوان کفیل ریاست جمهوری قدرت را در دست خواهد گرفت. پارلمان این کشور نیز وظیفه دارد ظرف سی روز انتصاب وی را به این سمت مورد تایید قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان جاکوب زوما همزمان با جلسه رای عدم اعتماد در کیپ‌ تاون

انتشار گزارشی از تخلفات مالی جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت