خطبه های اولین امام جمعه زن در هند

خطبه های اولین امام جمعه زن در هند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمیدا کی معروف به «جمیدای معلم» که بر خلاف قوانین شریعت، نماز جمعه را در مرکز «سنت قرآن» امامت کرده است، می‌گوید که از عواقب این موضوع آگاه بوده است.

آگهی

رسانه‌های هند از امامت یک زن در نماز جمعه ایالت جنوبی کرالا برای اولین‌بار در تاریخ این کشور و تهدید شدن وی به مرگ توسط گروه‌های بنیادگرا خبر دادند.

جمیدا کی ۳۴ ساله، معروف به «جمیدای معلم»، از روستای چروکود از توابع شهر مالاپورام که بر خلاف قوانین شریعت، نماز جمعه را در مرکز «سنت قرآن» امامت کرده است، می‌گوید که از عواقب این موضوع آگاه بوده است.

در مراسم نماز جمعه گذشته به امامت جمیدا کی، در این مرکز نزدیک به پنجاه زن و مرد بصورت مختلط شرکت کردند.

گروه‌های اسلامی بنیادگرا در هند، «جمیدای معلم» را به مرگ تهدید کرده و گفته‌اند که وی با این عمل دین را در معرض خطر قرار داده است.

جنبش «سنت قرآن»، به رهبری یک محقق اسلامی میانه‌رو با نام «چکنور مولوی» براه افتاد. وی بخاطر تفاسیر غیر متعارف خود از قرآن شناخته می‌شد و نهایتا در سال ۱۹۹۳ بصورت اسرارآمیزی ناپدید شد و گفته می‌شود که کشته شده است.

این گروه، اخیرا خواستار جمع‌آوری و ممنوعیت کتاب «فتح‌المعین» نوشته شیخ زین‌الدین مختوم (قرن شانزدهم میلادی) شدند. به گفته آنان این کتاب که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های مذهبی هند و کشورهای عربی تدریس می‌شود، جوانان مسلمانان را به افراط‌ گرایی و تروریسم ترغیب می‌کند.

جمیدای معلم می‌گوید: «ما کتاب مقدس قرآن را دنبال می‌کنیم که بشر را شامل مردان و زنان می داند و میان آنان تبعیضی قائل نیست. در مذهب زنان و مردان با هم برابرند.»

اولین امام جمعه زن هند درباره سلطه مردان در امامت می‌گوید: «این عمل مذهبی در انحصار مردان است و این موضوع باید به چالش کشیده شود.»

بیشتر بخوانید:

اولین مسجد لیبرال با امامت یک زن در برلین افتتاح شد

درخواست تعطیلی مسجد لیبرال برلین از سوی اردوغان

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان در کشورهای مختلف جهان با چه ممنوعیت‌های عجیبی مواجه هستند؟

اولین مسجد لیبرال در برلین افتتاح شد

گرانی سر‌سام‌آور پدهای بهداشتی در لبنان برخی دختران را در دوره پریود خانه‌نشین کرده‌است