نبرد عفرین؛ هماوردی مسکو و واشنگتن در خاک سوریه

نبرد عفرین؛ هماوردی مسکو و واشنگتن در خاک سوریه
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به نظر می رسد نزدیکی «یگان های مدافع خلق» با آمریکا و طرح ائتلاف تحت رهبری واشنگتن برای ایجاد نیروی مرزی در سوریه، روسیه را به سوی تغییر سیاست خود در حفاظت از منطقه عفرین سوق داده است.

آگهی

خودروهای زرهی ترکیه روز یکشنبه در حالی وارد منطقه عفرین سوریه شدند که چندین راکت از سوریه به سوی روستاهای ترکیه در منطقه مرزی پرتاب شد.

ترکیه هدف عملیات خود را ایجاد منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه از مرز دو کشور اعلام کرده است. ارتش ترکیه می گوید تاکنون ۱۵۳ موضع را در خاک سوریه مورد هدف قرار داده است.

در مقابل نیروهای کرد «یگان های مدافع خلق» از دفع حملات ارتش ترکیه سخن می گویند. 

پیامد عملیات «شاخه زیتون» چه خواهد بود؟

عملیات آنکارا در خاک سوریه که «شاخه زیتون» نام گرفته است می تواند بر پیچیدگی شرایط سیاسی و نظامی سوریه بیافزاید. ترکیه در حالی نبرد با نیروهای کرد را آغاز کرده است که «یگان های مدافع خلق» مورد حمایت آمریکا قرار دارند. این در حالی است که ترکیه متحد ایالات متحده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می شود.

«یگان های مدافع خلق» با حمایت هوایی آمریکا ماه اکتبر گذشته موفق به بازپس گیری شهر رقه از داعش شده بودند.

ترکیه از سال ۲۰۱۲ میلادی و همزمان با قدرت گیری «یگان های مدافع خلق» در سوریه نگران نفوذ این نیروهای کرد در مرز دو کشور بود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها از «یگان های مدافع خلق» تحت عنوان «تروریست» یاد کرده است.

آنکارا این گروه را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه «پ کا کا» می داند و از ادامه همکاری آمریکا با «یگان های مدافع خلق» و طرح ائتلاف تحت رهبری واشنگتن برای تشکیل یک نیروی مرزی جدید و نیرومند با ۳۰ هزار سرباز خشمگین است.

بیشتر بخوانید:

اردوغان با طعنه به آمریکا: ارتش ترور در شمال سوریه را در هم می شکنیم** **

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل آمریکا تاکید می کند که نیرویی در منطقه عفرین ندارد و مسئولیت این منطقه را با توجه به حضور ناظران نظامی روس در عفرین متوجه مسکو می داند. با این حال عدم مداخله واشنگتن در نبرد عفرین و سقوط احتمالی آن را می توان تحت عنوان عدم تمایل واشنگتن به دفاع از نیروهای کرد تفسیر کرد.

تقابل آمریکا و روسیه

هر چند واشنگتن خشم ترکیه از طرح ایجاد نیروی مرزی با «یگان های مدافع خلق» در شمال سوریه را ناشی از سوء تفاهم دانسته است اما آنکارا بر موضع خود و لزوم دخالت نظامی پافشاری می کند. سخنان هفته گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ادامه حضور دو هزار نظامی این کشور در سوریه از نظر آنکارا به عنوان نشانه ای از عزم واشنگتن برای حفاظت از منطقه عفرین تعبیر شد. امری که احتمالا نه تنها آنکارا بلکه روسیه و ایران را نیز نگران ساخت.

روسیه تاکنون با حضور ناظران نظامی خود از منطقه عفرین و جمعیت ۲۰۰ هزار نفری آن محافظت می کرد. حضور مسکو در شمال سوریه در عمل باعث شده بود ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض نکند.

اکنون اما به نظر می رسد روسیه به دلیل نزدیکی بیش از پیش کردها با آمریکا سیاست خود را تغییر داده است. بنا به برخی گزارشها مسکو به آنکارا اطمینان داده است که عملیات ترکیه در خاک سوریه با واکنش نیروهای نظامی روسیه روبرو نخواهد شد. در همین راستا آنکارا سفرای ایران و روسیه را نیز از طرح عملیات خود در سوریه آگاه کرد.

بیشتر بخوانید:

لاوروف: اقدامات یک‌جانبه آمریکا در سوریه، ترکیه را عصبانی کرده است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش آزاد: با تمام توان به ارتش ترکیه، تنها حامی مخالفان اسد کمک می کنیم

استفاده ترکیه از تانکهای آلمانی در سوریه خشم مخالفان مرکل را برانگیخت

نمایش گروه مهتر به سبک عثمانی‌ها در مرز ترکیه و سوریه