ویژگی های ناو هواپیمابر جدید نیروی دریایی آمریکا چیست؟

ناو جرالد فورد
ناو جرالد فورد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولین ناو از رده ناوهای هواپیمابر جرالد فورد در سال ۲۰۱۷ میلادی به نیروی دریایی آمریکا ملحق شد. این ناو پیشرفته ترین و بزرگترین ناو هواپیمابر در جهان محسوب می‌شود.

آگهی

نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۰۹ میلادی ساخت مدل جدیدی از ناوهای هواپیمابر را آغاز کرد که اولین نمونه آن اکنون به این نیرو ملحق شده است. این ناوها که اولین طراحی جدید ناوهای هواپیمابر آمریکا پس از ۳۵ سال محسوب می شود به احترام سی و هشتمین رئیس جمهوری ایالات متحده «جرالد فورد» نام گرفته است.

جرالد فورد که در فاصله سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ رئیس جمهور آمریکا بود، سابقه خدمت به عنوان خلبان در نیروی دریایی را داشت.

اولین ناو از رده ناوهای هواپیمابر جرالد فورد در سال ۲۰۱۷ به نیروی دریایی آمریکا ملحق شد. این ناو پیشرفته ترین و بزرگترین ناو هواپیمابر در جهان محسوب می شود. ناو جرالد فورد ۳۳۷ متر طول و حدود یکصد هزار تن وزن دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این ناو با دو راکتور هسته ای که به تازگی طراحی شده اند کار می کند. این دو راکتور در مجموع ۶۰۰ مگاوات برق تولید می کنند. ناو جرالد فورد برای رسیدن به سرعت حداکثری خود به این میزان انرژی نیاز خواهد داشت. دو راکتور هسته ای ناو جرالد فورد همچنین انرژی مورد نیاز «سامانه حرکت الکترومغناطیسی هواپیماها» را نیز تامین خواهد کرد. این سامانه با ایجاد میدان مغناطیسی قوی می تواند شتاب لازم را به جنگنده ها برای پرواز از روی عرشه این ناو بدهد.

ناو جرالد فورد همچنین از سامانه جدیدی برای فرود جنگنده ها استفاده خواهد کرد. در این سامانه از توربین های آبی و موتور القایی برای گرفتن شتاب جنگنده هایی که فرود می آیند، استفاده شده است.

ناو جدید همچنین مجهز به جدیدترین سیستم رادار ناوگان دریایی است. در این ناو از رادار دو باندی استفاده شده که ترکیبی از دو مدل رادار است. رادار این ناو می تواند به جستجو و رهگیری چند موشک هدایت شونده بپردازد و ضمن شناسایی جنگنده ها و موشکهای دشمن با استفاده از سامانه ویژه ای آنها را رهگیری کند.

در این ناو دو پرتابگر موشکی دفاعی نیز تعبیه شده است. علاوه بر این چهار سامانه «دفاع نزدیک دریایی فالانکس» نیز برای دفع حملات هوایی، موشکی و دریایی در این ناو قرار گرفته است.

ظرفیت بالای تولید برق در ناو جرالد فورد می تواند در آینده امکان نصب سامانه دفاع لیزری بر روی آن را فراهم کند. ناو جرالد فورد هشت بالگرد «سیکورسکی اس اچ-۶۰ سیهاوک» را نیز حمل می کند.

با الحاق ناو جرالد فورد به نیروی دریایی آمریکا شمار ناوهای هواپیمابر ایالات متحده به ۱۱ ناو رسید. با این حال این ناو تا سال ۲۰۲۰ به طور عملی به نیروی دریایی ملحق نمی شود و تا آن زمان تنها برخی آزمایشها بر روی آن انجام خواهد شد.

ناو جان اف کندی که قرار است در سال ۲۰۲۴ به نیروی دریایی آمریکا ملحق شود دومین ناو از رده ناوهای هواپیمابر جرالد فورد خواهد بود. این ناو هم اکنون در مرحله ساخت قرار دارد.

ساخت سومین ناو از رده ناوهای جرالد فورد نیز قرار است سال آینده آغاز شود و انتظار می رود در سال ۲۰۲۷ به نیروی دریایی ملحق شود.

با توجه به تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و فرمانده نیروی دریایی این کشور برای رساندن تعداد کشتی های این نیرو به ۳۵۰ تا ۳۵۵ فروند انتظار می رود یک ناو هواپیمابر دیگر از رده جرالد فورد نیز در آینده نزدیک طراحی و ساخته شود.

بیشتر بخوانید:

برخورد ناو آمریکایی با نفتکش در تنگه مالاکا؛ ۱۰ ملوان ناپدید شدند

سقوط هواپیمای ارتش آمریکا در اقیانوس آرام

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توسعه نیروی دریایی چین، پکن و واشنگتن را به درگیری می‌کشاند؟

هند قدیمی‌ترین ناو هواپیمابر جهان را به موتورسیکلت بدل می‌کند

نشت آب سفر ناو هواپیمابر بریتانیا را نیمه تمام گذاشت