سازمان ملل: ایران تحریم تسلیحاتی در یمن را نقض کرده است

U.S. Defense says is a "QIAM" ballistic missile manufactured In IRAN
U.S. Defense says is a "QIAM" ballistic missile manufactured In IRAN Copyright REUTERS/Jim Bourg
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش کارشناسان به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده شده است.

آگهی

 سازمان ملل متحد معتقد است ایران با ارسال پهپاد و موشک بالستیک برای حوثی‌های یمن، تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه این گروه را نقض کرده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان سازمان ملل که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، توانسته اند قطعاتی از بدنه موشک‌ها و پهپادهای یمنی را شناسایی کنند که منشا ایرانی دارند. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از مداخله عربستان سعودی و متحدانش در یمن، شورشیان حوثی را تحریم تسلیحاتی کرد. 

گزارش کارشناسان سازمان ملل می‌گوید که ایران به حوثی‌ها امکان داده تا از پهپادها و موشک‌های بالستیک این کشور استفاده کنند. بر اساس این گزارش که به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده شده ایران مفاد پاراگراف چهارده قطعنامه  ۲۲۱۶ را در ارتباط با تحریم تسلیحاتی یمن نقض کرده است. 

این گزارش بدون اشاره به هویت طرف ایرانی که منشا تهیه و ارسال موشک برای حوثی ها بوده تصریح می کند که ایران به درخواست های مکرر کارشناسان در پایان سال۲۰۱۷ برای کسب اطلاع از این موضوع پاسخی قانع کننده نداده است.

در این گزارش همچنین آمده است: «تهران برای ممانعت از تهیه مستقیم یا غیر مستقیم سلاح و نیز فروش یا انتقال موشک های برکان «دو-اچ» و مخازن اکسید کننده مایع سوخت محرک موشک و پهپاد های «ابابیل» برای ائتلاف حوثی ها و نیروهای وفادار به صالح، رئیس جمهوری سابق یمن اقدامات لازم را انجام نداده است.»

کارشناسان سازمان ملل متحد معتقدند این پهپادها از نظر طراحی با پهپادهای ایرانی ساخت شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) شباهت کامل دارند.

ادعاهای مطرح شده توسط سازمان ملل متحد در راستا وتایید اتهام نقض تحریم تسلیحاتی یمن است که پایان سال ۲۰۱۷ از سوی واشنگتن و از زبان نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بر ضد تهران مطرح شده بود.

واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که ایران موشک های بالستیک در اختیار حوثی ها قرار داده است. نیکی هیلی برای طرح این اتهامات  با دعوت از رسانه ها در یک پایگاه نظامی در واشنگتن قطعاتی از موشکی که گفته می‌شد از یمن به سوی فرودگاه ریاض شلیک شده را به نمایش گذاشت. خانم هیلی گفته بود بخشی از موتور و سامانه رایانه‌ای این موشک، نقش شرکت‌‌های صنایع موشکی شهید باقری و شهید همت ایران را بر خود دارند.

بیشتر بخوانیدنیکی هیلی: رد پای ایران در حمله موشکی جدید به ریاض دیده می‌شود

بیشتر بخوانیدشلیک موشک ایرانی یا حوثی به عربستان؛ کاربران اینترنت چه می‎گویند؟

ایران ضمن حمایت از شبه نظامیان حوثی که با نیروهای دولتی مستقر در جنوب این کشور در جنگند همواره کمک نظامی به آنها را تکذیب کرده است. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: اگر تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود تحریم‌های سازمان ملل را برمی‌گردانیم

برنده یمنی نوبل: عربستان و امارات از کودتای حوثی‌ها برای اشغال نظامی یمن بهره بردند

درگیری بین جدایی طلبان یمنی با نیروهای وفادار به هادی در عدن