تغییرات دما در قطب جنوب چه تاثیری بر گرمایش کره زمین دارد؟

تغییرات دما در قطب جنوب چه تاثیری بر گرمایش کره زمین دارد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حدود ۱۵ پایگاه علمی در جزیره «کینگ جرج» د رقطب جنوب مشغول بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین هستند.

آگهی

یخهای جزیره کینگ جرج در قطب جنوب بسرعت در حال ذوب شدن است. دمای هوا در این منطقه از پنج دهه پیش در حال افزایش است بطوریکه هر ۱۰ سال، هوا نیم درجه گرمتر شده است. قاره قطب جنوب مانند، قطب شمال یکی از مناطقی است که گرمایش جهانی تاثیر داشته است. حدود ۱۵ پایگاه علمی در این جزیره به وسعت ۲۴۰ کیلومتر وجود دارد.

دانشمندان از سراسر جهان همزمان فصل تابستان در نیم کره جنوبی به این جا می آیند تا از نزدیک تاثیرات گرمایش زمین بر قاره قطب جنوب بررسی کنند.

آنا بئاتریز اوآکیم، اقیانوس نگار برزیلی، مشغول انجام تحقیقات در این دریاچه یخ زده است. او می گوید: «هم قطب شمال و هم قطب جنوب جاهایی هستند که مداخله و فعالیت انسان در آن نسبت به جاهای دیگر کمتر است. انجام تحقیقات علمی در جاهایی که مداخله تخریب گر انسان در آن زیاد نیست، برای بررسی تغییرات آب و هوایی ساده تر است. اما از سوی دیگر اتفاقاتی که در دو قطب شمال و جنوب رخ می دهد، تاثیر پدیده های مربوط به گرمایش زمین را در سراسر جهان چند برابر می کند.«

اندازه گیری تغییرات دما و میزان اکسیژن موجود در آب

دانشمندان در اینجا چندبار در هفته، نمونه های از آبهای ناشی از ذوب شدن یخها را بررسی می کنند. هدفشان این است که با مطالعه غلظت فیتوپلانکتون موجود در آب، میزان تغییرات اقلیمی را ارزیابی کنند.

آنا بئاتریز اوآکیم می گوید: «این اندازه گیری ها به ما کمک می کند تا تغییرات دما، میزان “پ هاش” و اکسیژن موجود در آب را بررسی کنیم. اندازه گیری ها را در هر یک متر آب انجامی می دهیم تا ببینیم تغییرات احتمالی دما چه تاثیری بر غلظت میکروارگانیسمهای موجود در آب دارد. سپس می توانیم بفهمیم چه ارتباطی وجود دارد. با استفاده از این داده های به اطلاعات دقیقی درباره تغییرات اقلیمی دست پیدا می کنیم.»

ذرات موجود در هوا در مناطق مختلف جهان پس از عبور از هزاران کیلومتر به اینجا می آیند و میزان ثابت وزش باد در قطب جنوب به دانشمندان در انجام تحقیقاتشان کمک می کند.

اقیانوس نگار برزیلی در این باره می گوید: «تمام اتفاقات مربوط به تغییرات اقلیمی در هر گوشه از دنیا که رخ بدهد، اثری از خود در قطب جنوب به جا می گذارد. در نتیجه با اطمینان به شما می گویم ثبت تاثیر فعالیت های انسانی بر گرمایش زمین در قطب جنوب امکان پذیر است.»

وی می افزاید که با بررسی و تفکیک این نمونه ها می توان الگوی تغییرات اقلیمی در قطب جنوب را درک کرد و می گوید که نتج اولیه بسیار جالب است و پیش از این سابقه نداشته است: « تحقیقات ما نشان داده که طی چند دهه گذشته، با افزایش دما روبرو بوده ایم. با مقایسه داده های جدید با داده های پیشین به این نتیجه می رسیم که افزایش دما تنها منحصر به یک منطقه خاص نیست، مقایسه داده های مربوط به نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی نشان می دهد دمای هوا در سراسر جهان در حال افزایش است.»

داده های اخیر نشان می دهد که مساحت توده های یخی شناور در قطب جنوب که قبلا تحت تاثیر گرم شدن کره زمین بود، بطور چشمگیری کاهش یافته است.

L'Antarctique fond plus rapidement qu'on ne le pensait https://t.co/YLSy3aAL6o#antarctique#climat#eau#réchauffement

— SNE-FSU Biodiversité (@snefsuAFB) 31 octobre 2017

بیشتر بخوانید:شبه جزیره جنوبگانی در قطب جنوب شکست

کاهش دو کیلومتری توده های یخی جزیره «کینگ جرج»

مساحت توده های یخی در قطب جنوب در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، همزمان با فصل بهار در قطب جنوب از ۱۶ کیلومتر مربع به ۱۴ کیلومتر مربع رسیده بود. این میزان تغییر بی سابقه است که علتش هم افزایش دمای ۲- ۴ درجه سانتیگرادی است که بیشتر از میانگین فصلی است. این پدیده ها دانشمندان را متقاعد کرده که منطقه جنوبگان، بهترین منطقه برای بررسی تغییرات آب و هوایی است.

ادواردو اولیویرا مسئول بخش تحقیقات سازمان هواشناسی اروگوئه، یکی از دانشمندانی است که تاثیر تغییرات اقلیمی را در قطب جنوب بررسی می کند. طی ۲۰ سال گذشته ماموریتهای زیادی را در این منطقه به انجام رسانده است. او می گوید: «کوه های یخ گاهی به ارتفاع ۲۰ متر و پهنای ۲۰۰ متر هم می رسند. یخچالهایی در اینجا وجود دارد که از ارتفاع آنها کاسته شده است.»

افزایش دما، ذوب شدن یخ ها، بارش باران به جای برف، آلودگی های جوّی، تمام این تغییرات آب و هوایی در قطب جنوب باعث دگرگونی های شدیدی شده که دانشمندان را نگران کرده است.

هزاران جوجه پنگوئن آدلی به علت گستردگی غیر معمول یخ ها مرده اند، همینطور مارمولک هایی که باکتری های روده شان در اثر بالا رفتن دما تغییر کرده بود از بین رفتند و صخره های مرجانی هم به علت گرم شدن و اسیدی شدن آب دریا سفید شد.

در قاره قطب جنوب دهها پایگاه علمی از نقاط مختلف دنیا مشغول تحقیق و جمع آوری شواهد گرم شدن زمین هستند. ترک هایی که در ماه گذشته رخ داد و ده ها کوه یخی که هر روز از پوشش یخ قطب جدا می شوند، نماد این وضعیت اضطراری است.

Suite au réchauffement climatique, la glace de l'Antarctique est plus fragile qu'on ne le pense. https://t.co/ExAsKTNfsZpic.twitter.com/BIgsz8jYwx

— Le Vif Weekend (@LeVifWeekend) 2 octobre 2017

بیشتر بخوانید: گرمایش کم سابقه قطب شمال

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناسا از کشف یک کوه یخی به اندازه سه برابر وسعت منهتن خبر داد

ترمیم لایه ازن تا پایان قرن بیست و یکم

رابطه تغییرات اقلیمی و ناپدید شدن شهاب‌سنگ‌ها؛ زیان جبران‌ناپذیری که علم بشر می‌بیند