آیا ترامپ به دکمه هسته ای دسترسی دارد؟

آیا ترامپ به دکمه هسته ای دسترسی دارد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورتی که رئیس جمهوری ایالات متحده بخواهد فرمان حمله اتمی را صادر کند باید با کدهایی ویژه که مختص به شخص او است از سوی مقامات نظامی در وزارت دفاع مورد شناسایی قرار گیرد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه از دکمه هسته ای بزرگتر و بسیار قدرتمندتر خود در مقایسه با دکمه اتمی رهبر کره شمالی سخن گفت.

رئیس جمهوری آمریکا این ادعا را در صفحه توئیتر خود و در پاسخ به کیم جونگ اون مطرح کرد. رهبر کره شمالی همزمان با سال جدید میلادی از وجود دکمه هسته ای بر روی میز کارش سخن گفته بود.

کیم جونگ اون گفته بود: «تمام خاک ایالات متحده در تیررس سلاح های هسته ای ما است و دکمه هسته ای نیز همواره بر روی میز من قرار دارد. این یک تهدید نیست، واقعیت است.»

بیشتر بخوانید:

ترامپ خطاب به رهبر کره شمالی: دکمه هسته ای من بزرگتر و قوی‌تر است

دکمه هسته ای وجود دارد؟

اشاره به رئیس جمهوری آمریکا به «دکمه هسته ای بزرگتر و بسیار قدرتمندتر» خود این سوال را پیش می آورد که فرایند صدور فرمان استفاده از سلاح هسته ای در آمریکا چیست؟

هر چند تصویر رهبری که دستور حمله هسته ای را با فشردن دکمه ای بر روی میزش صادر می کند می تواند سینمایی و هیجان انگیز به نظر برسد اما واقعیت (حداقل در آمریکا) متفاوت از این تصویر است.

استفاده از واژه «دکمه» برای صدور فرمان حمله هسته ای در دوران جنگ سرد رایج بود. استفاده از این واژه بیش از هر چیز سرعت عمل قدرت های هسته ای را نشان می دهد. در آمریکا استفاده از واژه «دکمه هسته ای» در جریان کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری رایج است. نامزدهای انتخابات اغلب از این واژه برای ترساندن رای دهندگان و منصرف کردن آنها از رای به نامزد دیگر استفاده می کنند.

به گزارش شبکه «ان بی سی» آمریکا روند صدور فرمان استفاده از سلاح هسته ای «مخفی» و «پیچیده» است. گروهی از افسران ارتش آمریکا که ابزارهای تماس و طرح هایی آماده برای جنگ به همراه دارند، همواره با رئیس جمهوری این کشور هستند. آنها کیفی را با خود حمل می کنند که حاوی اطلاعات و طرح های لازم برای صدور فرمان هسته ای است.

در صورتی که رئیس جمهوری ایالات متحده بخواهد فرمان حمله اتمی را صادر کند باید با کدهایی ویژه که مختص به شخص او است از سوی مقامات نظامی در وزارت دفاع مورد شناسایی قرار گیرد. رئیس جمهوری این کدهای ویژه را که بر روی یک کارت به ثبت رسیده اند همیشه به همراه دارد.

رئیس جمهوری ایالات متحده پس از آنکه با کدهای ویژه استفاده از سلاح هسته ای توسط مقامات نظامی پنتاگون مورد شناسایی قرار گرفت می تواند دستور حمله هسته ای را به وزارت دفاع و فرماندهی ارتش منتقل کند.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» در سالهای پایانی ریاست جمهوری بیل کلینتون، کارت کدهای شناسایی وی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا ماهها مفقود شده بود و او مقامات نظامی را بی اطلاع گذاشته بود.

رئیس جمهوری آمریکا برای صدور فرمان حمله هسته ای نیازی به موافقت کنگره یا ارتش این کشور ندارد.

بیشتر بخوانید:

رهبر کره شمالی: دکمه موشک هسته‌ای بر روی میز من آماده است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی: ترامپ مانند یک سگ هار پارس می کند

آمریکا دو چهره کلیدی برنامه موشکی کره شمالی را تحریم کرد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد