صدور فرمان عفو آلبرتو فوجیموری توسط رئیس جهموری پرو

FILE PHOTO: Alberto Fujimori waves to the media in court
FILE PHOTO: Alberto Fujimori waves to the media in court Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مردم پرو نسبت به آلبرتو فوجیموری دیدگاه‌های مختلفی دارند. عده‌ای او را دیکتاتوری فاسد می‌دانند و عده‌ای دیگر از پایان یافتن بحران اقتصادی و شورش‌های چپگرایان در دوره ریاست جمهوری او تقدیر می‌کنند.

آگهی

آلبرتو فوجیموری، رئیس جمهوری سابق پرو که به اتهام نقض حقوق بشر، تشکیل جوخه‌های مرگ و کشتار غیرنظامیان در زندان بسر می‌برد، با دستور پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس جمهوری پرو آزاد شد.

صدور این فرمان عفو، رئیس جمهوری پرو را با چالش‌های سیاسی روبرو خواهد کرد و می‌تواند میراث سیاسی وی را دستخوش تغییر کند.

پدرو کوچینسکی، بانکدار سابق وال استریت که در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ با آزادی آلبرتو فوجیموری به شدت مخالفت می کرد، دلیل فرمان عفو وی را «ابتلا به بیماری غیر قابل درمان تباهی (دژنراسیون)» خوانده است.

بیشتر بخوانید: پابلو کاچینسکی، نمانیده پروی های طرفدار تغییر در انتخابات

کنجی فوجیموری، پسر رئیس جمهوری سابق پرو در توئیتر: واکنش پدر به فرمان عفو

به گفته منابع دولتی این کشور، دست‌کم دو وزیر معترض کابینه پرو نسبت به این دستور اعلام کرده بودند که در صورت عفو آقای فوجیموری از سمت خود کناره گیری خواهند کرد.

نمایندگان هوادار آلبرتو فوجیموری در کنگره پرو، هفته گذشته از استیضاح رئیس جمهوری فعلی این کشور به اتهام فساد مالی جلوگیری کردند و همین موضوع باعث ایجاد بدگمانی نسبت به صدور این فرمان عفو شده است و مخالفان آقای کوچینسکی آن را برگ برنده وی در مذاکرات سیاسی می‌خوانند.

آقای فوجیموری در ساعات اولیه روز یکشنبه به دلیل افت فشار خود و ضربان قلب به بیمارستان منتقل شده بود.

مخالفان و مدافعان آزادی آلبرتو فوجیموری

در پرو دیدگاه‌های مختلفی نسبت به آلبرتو فوجیموری وجود دارد. عده‌ای او را دیکتاتوری فاسد می‌دانند و عده‌ای دیگر از پایان یافتن بحران اقتصادی و شورش‌های خونین چپ‌‌گرایان در دوره ریاست جمهوری او تقدیر می‌کنند.

مخالفان عفو رئیس جمهوری سابق پرو در لیما، پایتخت این کشور با در دست داشتن تصاویر قربانیان جوخه‌های مرگ فوجیموری به خیابان‌ها آمدند و در مواردی تجمعات آنان به درگیری با پلیس انجامید.

با دعوت مخالفان به برگزاری راهپیمایی اعتراضی، نیروهای ضد شورش در اطراف منزل مسکونی پدرو کوچینسکی، دیوار حفاظتی تشکیل دادند.

این در حالی است طرفداران آقای فوجیموری که عفو وی را «اثبات بی‌گناهی و بازگرداندن سو‌تفاهمات نسبت به یک قهرمان ملی» می دانند، روز یکشنبه در برابر بیمارستان تجمع کردند.

شادی طرفداران آلبرتو فوجیموری از فرمان عفو وی

علاوه بر این خانواده آقای فوجیموری در سیاست امروز پرو نیز حضور دارند. کیکو فوجیموری، سیاستمدار محافظه‌کار، دختر رئیس جمهور سابق این کشور است که در انتخابات سال ۲۰۱۶ رقیب اصلی پدرو کوچینسکی محسوب می‌شد و هوادارن بسیاری داشت.

بیشتر بخوانید: دختر رئیس جمهوری زندانی پرو در دور دوم انتخابات

کیکو فوجیموری، سیاستمدار و دختر آقای فوجیموری، رئیس جمهور سابق پرو

از سوی دیگر خانواده و بستگان قربانیان جوخه‌های مرگ چپگرایان پرو در دهه ۹۰ میلادی، آزادی آلبرتو فوجیموری را «خیانت به عدالت، دموکراسی و قربانیان» خوانده و می‌گویند: «تاریخ هرگز شما را نخواهد بخشید.»

آلبرتو کنیا فوجیموری ایناموتو، سیاستمدار ۷۱ ساله پرو با اصلیت ژاپنی از سال ۱۹۹۰ به مدت ده سال رئیس جمهوری پرو بود. وی در پی اتهام فساد مالی در سال ۲۰۰۰ به ژاپن گریخت.

 هفت سال بعد اقای فوجیموری در شیلی بازداشت و به پرو مسترد شد و در سال ۲۰۰۹ به اتهام نقض حقوق بشر و قتل‌عام غیرنظامیان به ۲۵ سال و برای فساد مالی به شش سال زندان محکوم شد.  

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان قربانی سیاست عقیم‌سازی اجباری پرو نسبت به تاخیر روند دادگاه اعتراض کردند

چالش های پیش روی پدرو پابلو کوچینسکی، رییس جمهوری پرو

انتخابات پرو؛ اعتراض مخالفان کیکو فوجیموری در خیابانهای لیما