سراسیمگی پس از زلزله چهارشنبه شب؛ دستکم دو کشته و بیش از صد مجروح

tehran earthquake
tehran earthquake Copyright Mohmad Ali Moradzi
Copyright Mohmad Ali Moradzi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به گزارش شبکه خبر۱۲ پس‌لرزه درتهران و حوالی آن با قدرت حداکثر ۲ ریشتر توسط مرکز لرزه نگاری کشور به ثبت رسیده است. این زمین لرزه تاکنون دو کشته و ۱۱۷ مجروح برجای گذاشته است.

آگهی

زلزله‌ای به قدرت ۵.۲ در مقیاس ریشتر در ساعت ۲۳ و ۲۷ دقیقه شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر استان‌های تهران و البرز را لرزاند. این زمین لرزه در قزوین، قم و اراک هم احساس شد. 

مرکز این زمین لرزه ملارد تهران در طول جغرافیایی ۵۰.۹۵۸ و عرض جغرافیایی ۳۵.۶۸۵ و در عمق ۷ کیلومتری بوده است. 

تا کنون گزارشی از خسارات وارده منتشر نشده اما بنا بر اعلام اورژانس کشور، یک زن ۷۰ ساله در تهران بر اثر حمله قلبی و یک دختربچه ۱۰ ساله در البرز براثر استرس ناشی از زلزله جان خود را از دست داده اند. پیش تر همین منبع اعلام کرده بود که پس از زمین لرزه یک نفر مصدوم و یک نفر نیز در مارلیک کرج به علت شوک حاصل از زلزله جان باخته است.

پس از این زمین لرزه، بارها مناطق مختلف تهران دچار لرزش های خفیف شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا این زلزله موجب اختلال در شبکۀ تلفن همراه در چند منطقه شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم خواست تا مکالمات تلفنی خود را کوتاه کنند.

سراسیمگی قربانی گرفت

 به گزارش رسانه‌های ایران، تنها یک زن در جریان زلزله و به دلیل سراسیمگی جان خود را از دست داده است.

تصاویر منتشر شده از تهران نشانگر خروج گسترده مردم از خانه‌ها و حضور شهروندان در شب سرد پایان پاییز در پارک‌ها و مکان‌های عمومی سرباز است.  با این حال هجوم شماری از تهرانی‌ها با خودرو به سوی راه‌های خروجی پایتخت، برای مدتی بسیاری از شاهراه‌های این کلانشهر را قفل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهر تهران گفت: «تعداد مصدومانی که پس از زلزله به مراکز درمانی مراجعه کره یک نفر در ساوه و ۴۲ در استان البرز بوده‌اند اما هیچیک در پی تخریب ساختمان و یا ریزش آوار دچار مصدومیت نشده بود بلکه حین فرار دچار حادثه شده بودند.»

دوازده پس‌لرزه

به گزارش شبکه خبر۱۲ پس‌لرزه درتهران و حوالی آن با قدرت حداکثر ۲ ریشتر توسط مرکز لرزه نگاری کشور به ثبت رسیده است. 

برخی کارشاسان با بررسی‌های اولیه اعلام کردند به نظر می‌رسد انتهای گسل اشتهارد فعال شده است. 

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که باید در زمان وقوع زمین لرزه به آنها توجه کرد

افزایش شمار زمین لرزه‌ها در تهران و دیگر نقاط کشور

بنا بر گزارش مرکز لرزه‌ نگاری کشوری در موسسه ژئوفيزیک دانشگاه تهران چهارشنبه شب در ساعت ۲۳ و ۳۱ دقیقه زلزله‌ای دیگر به قدرت ۴.۶ در مقیاس ریشتر در شهر سر پل ذهاب در استان کرمانشاه احساس شد.

تازه آباد در کرمانشاه نیز در ساعت ۲۳ و ۵۲ دقیقه دچار زلزله‌ای به قدرت ۴.۶ در مقیاس ریشتر شد.

اعلام آمادگی مراکز مختلف در تهران و اطراف آن برای پذیرش مردم

بنا بر اعلام خبرگزاری مهر، درهای آرامگاه روح الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین درهای تمام مجموعه‌های ورزشی تهران و البرز امشب برای پناه دادن به مردم و اسکان آنها باز است. این مراکز دارای سیستم گرمایشی نیز هستند.

سازمان میراث فرهنگی کشور نیز اعلام کرد با توجه به احتمال وقوع زلزله، استفاده از همه فضاها و اماكن تحت پوشش اين سازمان برای اسكان و استراحت مردم در صورت بروز شرايط بحرانی امكانپذير خواهد بود.

استان البرز؛ تعطیلی تمام دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی در روز پنج‌شنبه

استاندار البرز اعلام کرد که روز پنج‌شنبه تمام دستگاههای اجرایی و مراکز آموزشی این استان به استثنای مراکز امدادی و عضو ستاد مدیریت بحران، تعطیل خواهند بود.

استان قم؛ تعطیلی تمام دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی در روز پنج‌شنبه

بنا بر گزارش ایسنا، استانداری قم طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در پی وقوع زلزله ۵/۲ ریشتری در ملارد٬ فردا پنجشنبه مورخ ۹۶/۹/۳۰ تمامی دستگاههای اجرایی و مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاهها) بجز دستگاههای امدادی تعطیل هستند.

تهران تعطیل شد

همچون دو استان البرز و قم، استاندار تهران نیز اعلام کرد که در پی وقوع زلزله ادارات و مراكز دولتی به جز دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در روز پنجشنبه تعطیل خواهند بود.

افزایش آلودگی هوای تهران

نگرانی از وقوع زلزله‌ای دوباره و هجوم انبوه مردم به خیابانها و افزایش تردد با خودروها در طول شب باعث شده است که شاخص آلودگی هوای تهران در بامداد پنجشنبه به ۱۸۰ برسد. 

آگهی

مقامات شهر تهران از مردم خواسته‌اند که از حرکت با خودروها به هر سو خودداری کرده و خودروهایشان را متوقف و خاموش کنند.

افزایش گشتهای نیروی انتظامی تهران

از آنجا که بسیاری از ساکنان تهران امشب را در خارج از خانه‌ها و در فضاهای باز می‌گذرانند، فرمانده انتظامی شرق استان تهران اعلام کرد که شمار واحدهای گشتی برای حفظ امینت شهر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: گزارش تصویری خبرنگار یورونیوز از زمین لرزه تهران

مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اعلام کرد با توجه به حضور برخی از شهروندان در خیابان‌ها و معابرعمومی بعد از وقوع زلزله، درهای سوله‌های مدیریت بحران، بوستان‌ها، مساجد و ورزشگاه‌ها باز است و مردم برای اسکان اضطراری می‌توانند از این مکان‌ها استفاده کنند.

Φωτογραφία Anadolu Agency

ترافیک سنگین در تهران و کرج

با آغاز تکان‌ها، مردم در بسیاری از محلات تهران به خیابان‌ها آمدند. ترافیک سنگینی نیز در بزرگراههای این شهر گزارش می‌شود. در اطراف پمپ بنزین‌ها و در خیابان‌های اصلی نیز ازدحام قابل توجه مردم دیده می‌شود.
خیابان‌های کرج نیز مملو از جمعیت و در پی آن وقوع ترافیکی سنگین است.

ریزش کوه در جاده چالوس

زلزله همچنین موجب ریزش کوه در جاده چالوس شده است؛ از خسارات احتمالی این ریزش هنوز اطلاعی در دست نیست.

آگهی

بنا بر اعلام خبرگزاری مهر اگرچه هم اکنون جاده چالوس باز است اما فرمانده پلیس راه کشور توصیه کرده است که مردم از این جاده برای تردد خود استفاده نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده است که تمام دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدماتی در آماده‌باش کامل هستند.

Φωτογραφία Anadolu Agency
Φωτογραφία Anadolu Agency
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عضو شورای شهر تهران: ۴۰۰ برج پایتخت روی گسل ساخته شده است

زمین‌لرزه تهران و البرز یک کشته و ده‌ها مصدوم بر جای گذاشت

زلزلۀ کرمان؛ ۲۳ نفر مصدوم شدند