اتریش؛ حضور راستگرایان افراطی در پستهای کلیدی دولت

اتریش؛ حضور راستگرایان افراطی در پستهای کلیدی دولت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

راستگرایان افراطی بار دیگر در زادگاه آدولف هیتلر قدرت را در دست گرفته اند

آگهی

سباستین کورتس، با لقب جوانترین صدراعظم تاریخ اتریش کار خود را رسما آغاز کرد. رهبر حزب محافظه کار مردم در ۳۱ سالگی در برابر الکساندر فان دربالن، رئیس جمهوری اتریش سوگند یاد کرد. مهمترین اتفاق آغاز به کار دولت جدید حضور اعضای حزب آزادی، حزب پوپولیستی و راست گرای افراطی، در کابینه است.

حزب آزادی که اسلام ستیز و ضد مهاجرت است برای اولین بار نیست که پس از جنگ دوم جهانی در اتریشی که همچنان بار سنگین نام آدولف هیتلر، بنیان گذار مکتب «سوسیال ناسیونالیست» را با خود دارد به قدرت می رسد. در سال ۲۰۰۰ میلادی هم تشکیل ائتلافی به رهبری محافظه کاران که با حضور حزب «آزادی» همراه بود موجی از اعتراض‌ها را در اتریش و در اتحادیه اروپا بر انگیخت. اما هیچگاه راستگرایان افراطی با چنین قدرتی در کابینه حضور نداشته اند و دولت ائتلافی قبل با حضور آنها دوامی نداشت.

اتحادیه اروپا در آن زمان به دلیل حضور حزب «آزادی» در ائتلاف تحریم هایی را علیه وین وضع کرد. یورگ هایدر، رهبر وقت حزب «آزادی» که چهره‌ای مناقشه برانگیز بود به دلیل انتقادهای داخلی و خارجی نه تنها به صدر اعظمی نرسید بلکه از حضور در دولت ائتلافی نیز انصراف داد. دفاع حزب «آزادی» از برنامه‌های دولت ائتلافی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ منجر به کاهش محبوبیت این حزب شد. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۲ این حزب تنها ۱۰ درصد آراء را به دست آورد. با این حال ائتلاف محافظه کاران با راست افراطی پس از این انتخابات نیز تا سال ۲۰۰۵ ادامه یافت.

به این ترتیب حالا اتریش پس از مجارستان و جمهوری چک به جمع کشورهای اروپایی اضافه می شود که راستهای افراطی در آن تصمیم گیری خواهند کرد. تفاوت در این جاست که اتریش اولین کشور اروپای غربی خواهد بود که یک حزب اسلام ستیز و ضدمهاجر در آن به قدرت رسیده است. مجارستان و اتریش مهمترین کشورهایی هستند که در بحران مهاجرت‌های گسترده پناهجویان در ۵ سال اخیر در مسیر مهاجرت بین شرق تا غرب اروپا بودند.

در دولت کنونی اتریش به جز معاون صدراعظم که هاینتس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب افراطی آزادی خواهد بود دو وزارتخانه مهم دفاع و کشور نیز تحت کنترل راستگرایان قرار گرفته است. آقای اشتراخه از جمله معدود رهبران اروپایی بود که تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را تایید و از آن حمایت کرد. وزارت خارجه اتریش هم به یکی از دیپلماتهای پیشین این کشور واگذار شده است که ادعا می کند از هیچ حزبی نیست اما رسانه های اتریش او را نزدیک به حزب آزادی راستگرایان افراطی می دانند.  

حضور راستگرایان افراطی در دولت اتریش انتقادات فراوان داخلی را برانگیخته است و دوشنبه بیش از ۵۰۰۰ نفر از مخالفان در مقابل کاخ ریاست جمهوری این کشور دست به تجمع و گردهم آیی زدند. در انتخابات سراسری اتریش که ۱۵ اکتبر انجام گرفت، محافظه کاران حزب مردم اتریش بیش از ۳۱ درصد، حزب سوسیال دموکرات به حدود ۲۷ درصد و حزب پوپولیسیتی و راستگرای آزادی به ۲۶ درصد آراء دست یافتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتریش پوشش روسری را برای دختران در مدارس ممنوع می‌کند

اتریش؛ هراس مسلمانان از ادبیات «اسلام هراسانه» دولت ائتلافی جدید