پخش اعتراف‌های احمدرضا جلالی از تلویزیون دولتی ایران

Ahmadreza Djalali
Ahmadreza Djalali
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پروفسور احمدرضا جلالی در یک ویدیوی ضبط شده که از تلوزیون دولتی ایران پخش شد درمورد ارتباط خود با عوامل اطلاعاتی بیگانه سخن گفت.

آگهی

در جریان پخش «اعترافات ویدیویی ضبط شده» از تلویزیون دولتی ایران در روز یکشنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر)، پروفسور احمدرضا جلالی، پزشک و محقق مرکز پژوهشی کارولینسکای سوئد، به چگونگی ارتباط خود با عوامل اطلاعاتی بیگانه پرداخته است.

نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران وی را به «همکاری با موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائیل» محکوم کرده است.

حکم اعدام پروفسور احمدرضا جلالی که در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ و در هنگام سفرش به ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل شده بود، مهرماه امسال به وکلای وی ابلاغ و روز شنبه ۱۸ آذر (۹ دسامبر) این حکم در دیوان عالی ایران تائید شد.

بنا به گفته همسر این پزشک ایرانی، در پرونده او جرایمی چون «محاربه» و «همکاری با دول متخاصم» درج شده است.

در پی ابلاغ این حکم، سازمان عفو بین‌الملل ایران را به دلیل صدور و تایید حکم اعدام احمدرضا جلالی، به نادیده‌گرفتن حقوق این پژوهشگر ایرانی متهم کرد.

در بیانیه‌ این سازمان آمده که احمد رضا جلالی تحت فشار شدید قرار داشته تا برگه‌‌های مبنی بر اعتراف به «جاسوسی برای دولت متخاصم» را امضا کند.

Φωτογραφία Anadolu Agency

احمدرضا جلالی، پزشک، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث غیرمترقبه و ساکن سوئد است. وی در دانشگاه‌های بلژیک، ایتالیا و سوئد به تحصیل و تدریس پرداخته و در سال‌های اخیر همراه با همسر و دو فرزند ۵ و ۱۵ ساله‌اش ساکن کشور سوئد شد.

احمدرضا جلالی (متولد ۱۳۵۰) پس از اتمام تحصیلات خود در رشته پزشکی در مرکز مدیریت بحران وزارت بهداشت ایران مشغول به کار شد و سپس با ورود به وزارت دفاع در یکی از پروژه‌های مهم کشور حضور داشت.

وی پس از اتمام این پروژه وارد یکی از پژوهشکده‌های علمی ایران شد اما کماکان ارتباط کاری خود را با وزارت دفاع و مراکز کاری و پژوهشی این وزارتخانه ادامه داد.

آقای جلالی سپس برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای اروپایی رفت اما به علت تخصص ویژه‌اش در زمینه ایمنی و حوادث همچنان ارتباط و همکاری خود را با پروژه‌هایی که در داخل ایران صورت می‌گرفت، حفظ کرد.

او پس از پایان مقطع دکترا در پروژه‌های متفاوت با حضور کشورهای غربی و به عنوان مسئول پروژه شرکت داشته است.

در سال ۱۳۷۸ زمانی که در یک برنامه آموزشی یکی از کشورهای اروپایی شرکت کرده بود با فردی به نام «توماس» آشنا شد که ادعا می‌کرد که در شرکتی در اروپا در زمینه ایمنی و حوادث مشغول به کار است.

حدود یکسال و نیم پس از این آشنایی، توماس مدعی شد که شرکت آنها نیاز به افراد متخصصی چون وی دارند و بدین ترتیب دو مصاحبه شغلی با او ترتیب داد. آقای جلالی در ابتدا در این مصاحبه‌های کاری رد شد آما پس از مدتی به وی اطلاع دادند که مایل به همکاری با او هستند.

در جریان همکاری با این شرکت اروپایی، افراد مرتبط با وی برای جلب رضایت آقای جلالی خود را افسران امنیتی اتحادیه اروپا معرفی کردند.

در این مصاحبه تلویزیونی دکتر جلالی بیان می‌کند که از وی خواسته‌ شد که اطلاعاتی در مورد مکان‌ها و افراد کلیدی را که در پروژه‌های مهم ایرانی شرکت داشتند از جمله دکتر مسعود علیمحمدی و دکتر مجید شهریاری، در اختیار ماموران اطلاعاتی قرار دهد.

این دو دانشمند هسته‌ایی در طی سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ترور شدند. دولت ایران مدعی است که این دو نفر توسط ماموران اسرائیل به قتل رسیده‌اند. 

در این نوار ضبط شده او اشاره می‌کند که ماموران اطلاعاتی مبالغی برای همکاری و همچنین شهروندی یکی از کشورهای اروپای غربی را به وی پیشنهاد دادند. همچنین آقای جلالی بیان کرد که از سوی این افراد تهدید شد که در صورت قطع همکاری، آنان اسناد مربوط به همکاری با وی را به دست مقامات ایرانی می‌رسانند.

ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی در مقاطع مختلف و در مصاحبه با شبکه‌های خبری بارها تاکید کرده است که وی تحت فشار و همراه با ارعاب و تهدید دست به اعتراف زده است.

اعتراف‌های تلویزیونی احمدرضا جلالی را از این لینک ببینید.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد نسب به اعدام یک شهروند ایرانی-سوئدی ابراز نگرانی کرد

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از «ناپدید شدن قهری» احمدرضا جلالی در ایران

هشدار عفو بین‌الملل: احتمال صدور حکم اعدام برای احمد رضا جلالی