معضل کارتن خوابی و اعتیاد در کلان شهر تهران از زاویه دوربین یورونیوز

معضل کارتن خوابی و اعتیاد در کلان شهر تهران از زاویه دوربین یورونیوز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جمعیت معتادان تهران بین ۵۶۰ هزار تا ۸۴۰ هزار نفر است و با استناد به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در خصوص میزان مصرف میانگین معتادان، روزانه بین ۱ تا ۱.۵ تن مواد مخدر در تهران دود می‌شود.

آگهی

تهران، پایتخت و کلان شهر بزرگ ایران با جمعیتی بیش از ۱۳ میلیون نفر با چالشی بزرگ به نام مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند. بر اساس اعلام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران، جمعیت معتادان تهران بین ۵۶۰ هزار تا ۸۴۰ هزار نفر است و با استناد به گفته وی در خصوص میزان مصرف میانگین معتادان، روزانه بین یک تا ۱.۵ تن مواد مخدر در تهران دود می‌شود. این درحالیست که بخشی از قشر معتاد ساکن در شهر تهران را کارتن خواب ها تشکیل می دهند.

ضعف مدیریت دولتی در ساماندهی کارتون خواب ها 

بنا به آمارهای رسمی، تهران ۱۵ هزار کارتن خواب دارد که حدود ۵۰۰ تن از آنها را زنان تشکیل می دهند. آمارهای غیر رسمی این عدد را تا ۲۰ هزار نفر نیز تخمین می زنند .

شهرداری تهران هر ساله همزمان با برودت هوا امکاناتی را برای ساماندهی کارتن خواب ها و جلوگیری از مرگ این افراد به دلیل یخ زدگی فراهم می کند. طبق آمارهای ارائه شده، ۱۶ مددسرا و گرمخانه تحت مدیریت شهرداری تهران ظرفیت پذیرش حداکثر ۳ تا ۶ هزار نفر را در خود دارند و این یعنی بیش از نیمی از کارتن خواب ها همچنان شب را در کف خیابان ها می گذرانند .

به گفته پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ظرفیت نگهداری معتادان در ابتدای سال ۹۲ حدود ۴۰۰ نفر بود که با ساز و کارهای طراحی شده اعم از جادادن معتادان در مراکز شهرداری، کمپ های بخش خصوصی و NGOها، توسعه مراکز ماده۱۶ و تجهیز پاره‌ای از مراکز چون فشافویه که تحت پوشش سازمان زندان‌ها هستند، ظرفیت ۸ تا ۹ هزار نفری در تهران ایجاد شده است. این نه یک نسخه شفابخش بلکه یک مسکن موقت برای تهران است.

تشکل های مردمی و کمک رسانی به آسیب دیدگان اجتماعی

«جمعیت طلوع بی نشان ها» سازمانی است مردم نهاد، غیر دولتی که با انگیزه کمک به همنوع و با هدف حمایت از زنان ، مردان و کودکان آسیب دیده اجتماعی فعالیت می کند. طلوع به عنوان حامی تخصصی افراد درگیر با معضل کارتن خوابی، فعالیت خود را در هفت حوزه جذب، درمان، سرپناه، آموزش، اشتغال، بازگشت به خانواده و بازگشت به بدنه جامعه متمرکز کرده است.

مطهره واعظی پور، روزنامه نگار وعضو جمعیت طلوع بی نشان ها می گوید: «جمعیت طلوع بی نشان ها بیش از ده سال است که فعالیت می کند و فعالیت اصلی اش این است که کارتن خواب های زن، کودک و مرد را ساماندهی کند. ترتیب اش به این صورت است که هر سه شنبه غذای گرم در پاتوق ها پخش می شود و این غذا ها بهانه ای است تا کارتن خواب ها باور کنند کسانی در شهر هستند که برای آنها ایستاده اند تا آنها به جامعه برگردند.»

عمده فعالان در این موسسه مردم نهاد کسانی هستند که خود روزی درگیر مساله اعتیاد و کارتن خوابی بوده اند و امروز به عنوان فردی سالم و پاک در صدد یاری رساندن به همنوعان خود هستند. در گردهمایی اعضا، سالروز ترک و پاک شدن هر شخص به عنوان تولدی دوباره جشن گرفته می شود. افراد از خاطرات ناخوشایند اعتیاد و کارتن خوابی تعریف می کنند و از تفاوت ها و زندگی دوباره ای که به آنها بخشیده شده می گویند .

این جمعیت سه شنبه شب های هرهفته با کمک یاوران مردمی خود اقدام به تهیه ۲ تا ۳ هزار غذای گرم و پتو می کند و آن را در بین کارتن خواب های شهر پخش می کند که این روزها و با شروع فصل سرما گرفتار خیابان ها هستند. این اقدام با هدف ارتباط نزدیک تر با کارتن خواب ها و ترغیب آنها به تغییر زندگی صورت می گیرد .

اکبر رجبی مشهود، مدیرعامل موسسه طلوع بی نشان ها می گوید: «با غذا دادن قصد سیر کردن شکم هیچ کس را نداریم ،قصد ما این است که مهرو محبت و دوستی را زیاد کنیم؛ با این غذایی که می دهیم کارتن خواب ها به ما علاقمند می شوند؛ ایجاد علاقه می کنیم و در قلب آنها می رویم. وقتی وارد قلبشان شدیم می توانیم وارد ذهنشان شویم. مرحله نخست جذب و سپس تهیه سرپناهی برای آنهاست؛ بعد درمان و سپس آموزش و اشتغال آنها و در مرحله آخر بازگرداندن آنها به خانواده و جامعه. بچه هایی که اینجا کار می کنند همه کسانی بوده اند که یک روز خودشان این غذای گرم و پتو را دریافت کرده اند و بهبود یافته اند و امروز پای همنوعانشان ایستاده اند.»

مددکارانی که خود روزی نیازمند کمک بودند

سال گذشته ۹۷۴ نفر در یکی ازسه کمپ این موسسه بهبود یافته و به دامان جامعه برگشته اند. عادل یکی از افرادی است که ۲۷ سال درگیر اعتیاد بود و کارش به کارتن خوابی رسید. او امروز ۲ سال و سه ماه است که ترک کرده و پاک است. او هر هفته برای کمک به موسسه طلوع به آنجا می آید. او می گوید: «۲۷ سال اعتیاد داشتم و الان ۲ سال و ۳ ماه است که ترک کرده ام، قبلا به طرق مختلف در کمپ های دیگری ترک کرده بودم. در کمپ های دیگر هیچ وقت جواب نداده بود. با اینجا که آشنا شدم دیدم فضای دیگری دارد. من پس از کارتن خوابی از خانواده ام فاصله گرفته بودم که بیشتر به آنها لطمه نزنم . الان به خانواده ام وصل شده ام، شغل دارم و کار می کنم.»

در زمان همراهی با یاوران طلوع در خیابان ها به محمد برخوردیم. مردی ۴۲ ساله که کارتن خواب است. او همان وقت تصمیم گرفت با اعضای گروه همراه شود و برای ترک به کمپ طلوع مراجعه کند. او در خصوص انگیزه اش برای این اقدام گفت: «تصمیم ام این است که از این کارتن خوابی و در به دری رها شوم ، بروم و ترک کنم، ۱۵ سال است که درگیر مواد هستم، این اواخر مواد هم به من حال نمی داد، درگیر تهیه مواد و پول آن بودم، آخرش تصمیم گرفتم که ترک کنم. خانواده دارم، پدر و مادر، اما فاصله افتاده است بین ما، از همسر و فرزندانم جدا شدم به خاطر اعتیاد و مواد، آنها شهرستان هستند و من نیز سراغی از آنها نگرفته ام.»

در حال حاضر ۲۱ کمپ دولتی تحت عنوان ماده ۱۶ در تهران وجود دارد که معتادان از ۲۱ روز تا ۳ ماه برای فرایند ترک در آن نگهداری می شوند. تفاوت عمده کمپ هایی مثل طلوع با کمپ های دولتی در آن است که شخص به اختیار خود به آن وارد می شود و اجباری برای ماندن ندارد. اما در کمپ های دولتی کارتن خواب ها در قالب طرح های ضربتی از سطح شهر جمع آوری شده و با دستور مقام قضایی مجبور خواهند بود بین ۲۱ روز تا ۳ ماه در آنجا بمانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استاندار تهران پدیده «پیش‌فروش نوزاد» در پایتخت را تائید کرد

مصرف ماری‌جوانا خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

کشف دانه‌های توهم‌زا متعلق به رومیان باستان در استخوان توخالی ۲ هزار ساله