تیلرسون: آمریکا آماده گفتگوی بدون پیش شرط با کره شمالی است

تیلرسون:  آمریکا آماده گفتگوی بدون پیش شرط با کره شمالی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیلرسون در گفتگو با تینک تنک شورای آتلانتیک گفت: «ما هر لحظه آماده گفتگو با کره شمالی هستیم. ما آماده برگزاری نخستین ملاقات بی قید و شرط با مقامات کره شمالی هستیم.»

آگهی

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که آمریکا آماده است مذاکرات اولیه، اکتشافی و بدون هر گونه پیش شرط را با کره شمالی آغاز کند.

با این حال لحظاتی پس از بیان این عبارات او گفت در صورتی مذاکره صورت خواهد گرفت که کره شمالی «یک دوره آرامش» بدون آزمایش هسته ای و موشکی جدید را در دستور کار قرار دهد.        

تیلرسون در گفتگو با تینک تنک شورای آتلانتیک گفت: «ما هر لحظه آماده گفتگو با کره شمالی هستیم. ما آماده برگزاری نخستین ملاقات با مقامات کره شمالی بدون هر گونه قید و شرطی هستیم. بگذارید فقط ملاقات اتفاق بیافتد و آنگاه ما می‌توانیم یک نقشه راه طراحی کنیم. واقع گرایانه نیست که بگوییم می خواهیم صحبت کنیم اگر شما آماده باشد برنامه اتمی تان را کنار بگذارید. برنامه ای که آنها بسیار برای آن سرمایه گذاری کرده اند.»

سخنان تیلرسون در حالی مطرح می شود که سه شنبه گذشته رهبر کره شمالی وعده داد که از کره شمالی «قوی ترین قدرت هسته ای جهان» را خواهد ساخت.

به نظر می رسد که آمریکا حاضر به تغییر مهمی در سیاست خارجی خود نسبت به کره شمالی است. پیشتر آمریکا شرط مذاکرات را کنار گذاشتن برنامه هسته ای کره شمالی اعلام کرده بود و سیاست خارجی آمریکا مملو از کلماتی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همواره بیان کرده است با این مضمون که مذاکره با کره شمالی «اتلاف وقت» است.

تیلرسون همچنین فاش کرده است که آمریکا با چین درباره اینکه چین و آمریکا در صورت تنش با پیونگ یانگ یا فروپاشی رژیم کره شمالی چه نقشی بر عهده بگیرند، صحبت کرده است.

پیشتر در هفته جاری این خبر منتشر شد که چین در حال ساخت مجموعه اردوگاههایی برای پناهجویان در طول خط مرزی با کره شمالی است که در صورت تنش احتمالی و فرار شهروندان کره شمالی، چین بتواند پناهجویان کره شمالی در آنها جای دهد. نشانه ای از آمادگی کشورهای همسایه کره شمالی برای مواجه شدن با هر گونه تنش احتمالی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقال مخفیانه نفت به کره شمالی و جنجال درباره عامل این انتقال

آمریکا: اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره جاسوسی نقض قطعنامه‌‌های شورای امنیت است

جو بایدن: واشنگتن به دنبال دوری از پکن نیست