ترکیه: ترامپ با توقف ارسال سلاح برای کردهای سوریه موافقت کرد

ترکیه: ترامپ با توقف ارسال سلاح برای کردهای سوریه موافقت کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه اعلام کرد که رئیس جمهوری کشورش سرانجام روز جمعه توانسته است موافقت آمریکا را برای توقف ارسال سلاح برای کردهای سوریه به دست آورد.

بنا بر اعلام آقای چاووش اوغلو، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پی مکالمۀ تلفنی با رجب طیب اردوغان در روز جمعه، فرمان توقف ارسال سلاح برای کردهای عضو «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) را که در سوریه در نبرد با نیروهای داعش بوده‌اند، صادر کرده است.

مقامات ترکیه همچنین ادعا کرده‌اند که در جریان این گفتگوی تلفنی، واشنگتن موافقت کرده است تا در کنار آنکارا با سازمانهای تروریستی همچون داعش، حزب کارگران کردستان (PKK) و شبکه فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت اردوغان که در آمریکا به‌سر می‌برد، مبارزه کند.

این در حالی است که در بیانیه‌ای که روز جمعه دربارۀ این مذاکرۀ تلفنی توسط کاخ سفید منتشر شد، اشارۀ روشنی به یگان‌های مدافع خلق، حزب کارگران کردستان یا شبکه گولن نشده و تنها اعلام شده است که آقای ترامپ موافقت کرده است با توجه به پایان یافتن نبرد رقه و رسیدن به مرحله‌ای از ثبات، به بازنگری و تعدیل حمایتهای نظامی آمریکا از شرکایش در خاک سوریه بپردازد.

در این بیانیه همچنین آمده است که روسای جمهوری آمریکا و ترکیه در مورد خرید تجهیزات نظامی از آمریکا نیز با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

حمایتهای نظامی آمریکا از اعضای «یگان‌های مدافع خلق» در جریان مبارزات این گروه علیه داعش، یکی از موضوعات تنش آفرین در روابط میان آنکارا و واشنگتن برای مدتی طولانی بود. این نیروها که بازوی نظامی حزب دموکراتیک سوریه به‌ شمار می‌روند، بخش عمده نیروهای «سوریه دموکراتیک» را تشکیل می‌دهند.

گفتگوی تلفنی رهبران سیاسی دو کشور پس از آن انجام شد که دو روز قبل از آن، روسای جمهور کشورهای ایران، ترکیه و روسیه در شهر سوچی با یکدیگر دیدار و دربارۀ رسیدن به راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه گفتگو کردند.

ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان حمایت خود را از برگزاری «کنگرۀ گفتگوی ملی در سوریه» با حضور نمایندگان دولت بشار اسد و مخالفان او برای برقراری صلح در این کشور جنگ‌زده اعلام کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین، روحانی و اردوغان مخالفان اسد را به کنگره صلح سوریه دعوت کردند

دیدار ولادیمیر پوتین و بشار اسد در روسیه

بشار اسد: با اردوغان دیدار کنم که چه شود؟ با هم نوشیدنی بنوشیم؟