واکنش تهران به سخنان ولیعهد عربستان دربارۀ رهبر ایران

واکنش تهران به سخنان ولیعهد عربستان دربارۀ رهبر ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به سخنان اخیر محمد بن سلمان که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را «هیتلر جدید خاورمیانه» خوانده بود، ولیعهد عربستان را یک «ماجراجو» توصیف کرد که پیش از این نیز با اشتباهاتش هم‌پیمانان سنتی عربستان را به زحمت و تکاپو انداخته است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه گفت: «رفتارها و اظهارات ناپخته، ناسنجيده و سخيف وليعهد سعودی باعث شده است كسی در جهان و عرصه بين‌الملل اعتباری برای اينگونه سخنان وی قائل نشود.»

آقای قاسمی افزود: «اشتباهات وليعهد ماجراجوی سعودی كه تازه‌ترین مورد آن رسوايی مداخله در امور داخلی لبنان بود، هم‌پيمانان سنتی عربستان را نيز به زحمت و تكاپو انداخته است.»

او در پایان تصریح کرد: «به ايشان اكيدا توصيه می‌كنيم اينک كه به فكر الگوبرداری از مشی و رفتار ديكتاتورهای معروف منطقه افتاده است، اندكی تامل و تفكر نموده و قدری هم به سرنوشت محتوم آنها در ساليان اخير بيانديشد.»

محمد بن سلمان در جریان مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز، با اتخاذ موضعی تند در قبال ایران، اعلام کرد که کشورش به مماشات ایران پاسخ خواهد داد.

او همچنین در جریان این مصاحبه، ضمن ستایش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا را «فردی مناسب در زمان مناسب» توصیف و اعلام کرد که عربستان سعودی و متحدان عربش به‌تدریج ائتلافی را برای ایستادگی در مقابل ایران ایجاد کرده‌اند.
این سخنان او در حالی بیان شده است که به نظر توماس ل. فریدمن، خبرنگار مصاحبه کننده در نیویورک تایمز، اختلافات و رقابت در جهان عرب بگونه‌ای بوده است که به نظر می رسد در حال حاضر نه تنها چنین ائتلافی شکل نگرفته است بلکه ایران بطور غیرمستقیم چهار پایتخت عربی یعنی دمشق، صنعا، بغداد و بیروت را در کنترل دارد.

روز جمعه کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید دوباره بر حمایتهایش از عربستان سعودی، ایران را به سوء استفاده از بحران انسانی موجود در یمن برای «پیشبرد بلندپروازیهای خود در منطقه» متهم کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، در این بیانیه از ادعای عربستان در بازگشایی بندر الحدیده و فرودگاه بین‌المللی صنعا برای ورود اضطراری کمکی‌های انسانی برای مردم یمن حمایت و اعلام شده است: «ما کماکان به حمایت از عربستان سعودی و تمامی شریکانمان در خلیج [فارس] در برابر ستیزه‌جویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی، متعهد هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «شورشی‌های حوثی با حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سامانه‌های موشکی بی‌ثبات‌کننده برای حمله به عربستان سعودی استفاده کرده‌اند. این سامانه‌ها قبل از آغاز درگیری‌ها در یمن موجود نبوده‌اند.»

کاخ سفید افزوده است: «جامعه بین‌المللی باید گام‌های لازم را برای پاسخگو کردن ایران بابت نقض مکرر قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ و سواستفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بحران انسانی در یمن برای پیشبرد بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود، پاسخگو کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان: تروریستها را از روی زمین محو می کنیم

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد