اعتراف تاریخی وزیر اسرائیلی: ما با عربستان رابطه داریم

اعتراف تاریخی وزیر اسرائیلی: ما با عربستان رابطه داریم
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یکشنبه یکی از وزرای کابینه اسراییل اعلام کرد که کشورش با عربستان سعودی ارتباط و نگرانی‌های مشترک درباره ایران دارد.

وزیر انرژی اسرائیل، یووال استاینیتز اولین مقام رسمی دولت اسراییل است که رابطه بین خاندان سعودی و دولت بنیامین نتانیاهو را تایید می‌کند. در ماههای اخیر شایعات فراوانی در این باره مطرح شده بود.

هنوز حکومت عربستان سعودی به این گفته های وزیر انرژی اسراییل واکنشی نشان نداده است. سخنگوی دولت بنیامین نتانیاهو هم هنوز درباره گفته های وزیر انرژی کابینه پاسخی نداده است.

در ماههای اخیر بارها رهبران دو کشور اعلام کرده اند که دشمن مشترکی در منطقه خاورمیانه به نام ایران دارند و برای مقابله با افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه باید اقدامات جدی انجام گیرد.

عربستان سعودی و اسراییل هیچگاه با یکدیگر رابطه دیپلماتیک نداشته اند. بزرگترین موضوع مورد تنش بین اسراییل و عربستان بی شک سرزمین فلسطین و حقوق فلسطینیان در دهه های اخیر بوده است.

بحران خاورمیانه و تنشها میان دولت خودگردان فلسطین و مقامات اسراییل یکی از مواردی است که رییس جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ همواره اعلام کرده است که می خواهد قاطعانه به آن پایان ببخشد و عامل برقراری صلح در منطقه باشد. رییس جمهوری که برخلاف رویه باراک اوباما، از زمان به قدرت رسیدن حمایت گسترده خود از عربستان سعودی را پنهان نکرده و اولین سفر رسمی خود به خاورمیانه را با حضور در این کشور آغازکرد.

همچنین، نماینده دونالد ترامپ در موضوع صلح خاورمیانه در ماههای اخیر بارها به عربستان سعودی و اسراییل سفر کرده است. گمان می رود که عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری ترامپ بدل به مهمترین شریک کاخ سفید برای حل بحران خاورمیانه شده و جای کشورهایی مانند اردن و مصر را گرفته است.

وزیر انرژی اسراییل موضوع ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور اسراییل و عربستان را بدون توضیح جزییات مطرح کرد. او در گفتگو با رادیو ارتش این کشور این موضوع را عنوان کرد. آقای استاینتیتز در این گفتگو بدون اعلام نام دیگر کشورهای عرب منطقه گفت که اسراییل با برخی از این کشورها نیز درباره بحرانهای منطقه ای گفتگو و مشاوره می کند.

او گفت دولت اسراییل هیچگاه نخواسته روابط دیپلماتیک با کشورهایی چون عربستان سعودی و یا دیگر کشورهای مسلمان را مخفی نگاه دارد و تنها به خواست این کشورها احترام می گذارد. گفته‌های وزیر انرژی اسراییل هر چند واکنشی از سوی مقامات سعودی نداشته است اما عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به خبرگزاری رویترز گفت:‌‌« ما همواره بر این موضوع تاکید کرده ایم که در صورت صلح بین فلسطین و اسراییل روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی خود با اسراییل را بدون شرمندگی آغاز خواهیم کرد.»

البته وزیر خارجه عربستان مستقیما و بی پرده واکنشی نسبت به گفته های وزیر انرژی اسراییل نشان نداد.

حسین ایبیش، پژوهشگر موسسه خلیج فارس می گوید گفته های وزیر انرژی اسراییل باعث شگفتی در جهان عرب نمی شود چرا که همگان از ارتباط بین دو کشور مطلع هستند و بسیاری از ناظران می دانند که این اسراییل است که خواستار نزدیک تر شدن رابطه بین دو کشور است.

به گفته این پژوهشگر، اسراییل و عربستان در سالهای اخیر اطلاعات زیادی را پس از آغاز جنگ داخلی سوریه مبادله کرده اند. خصوصا درباره قدرت گرفتن ایران در عراق و سوریه اطلاعات محرمانه ای بین دو کشور معاوضه شده است.

هفته گذشته ژنرال ارتش اسراییل، گادی ایزنکوت، به یک تارنگار عربزبان گفته بود که کشورش همواره آماده مشاوره دادن و کمک به عربستان سعودی برای مقابله با ایران و نفوذ این کشور در منطقه است.

این ژنرال ارتش اسراییل مانند بسیاری دیگر از مقامات در این گفتگو تاکید کرد که حکومت ایران عامل اصلی بی ثباتی و جنگ در منطقه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که همکاری و گفتگوهایی بین کشورش و برخی از کشورهای عرب منطقه در سطوح مختلف جریان دارد.

ترکی فیصل وزیر پیشین اطلاعات عربستان سعودی هم چند ماه پیش در یک مناظره با وزیر پیشین اطلاعات اسراییل افرام هاله وی در کنیسه‌ای در نیویورک شرکت کرد. عملی که در دهه های گذشته با توجه به حساسیتهای مختلف نسبت به اسراییل در منطقه و خصوصا در کشور عربستان غیرقابل دفاع بود اما حالا به نظر می رسد ترس از دشمن مشترکی بنام ایران دو کشور را بیش از همیشه به هم نزدیک کرده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست هواپیمایی هند برای پرواز به اسرائیل از آسمان عربستان

ولیعهد عربستان به اسرائیل دعوت شد

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت