حمله تازه احمدی‌نژاد به قوه قضاییه و مجلس

حمله تازه احمدی‌نژاد به قوه قضاییه و مجلس
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی که روز سه‌شنبه ۱۶ آبان در پایگاه اطلاع‌رسانی او به نام «بهار» منتشر شد، جزئیاتی از ماجرای حمله به سفارت بریتانیا در تهران را بازگو کرد.

آقای احمدی‌نژاد در این گفتگو مدعی شد تحریم‌ها علیه ایران «مسببان داخلی» داشته است. وی علاوه بر اشاره به این دو موضوع، خواستار اعمال «اصلاحات» در ساختار قوه قضائیه شد و گفت: «قوه قضائیه باید با ریشه‌های داخلی برخورد کند، این تحریم‌ها ظالمانه است […] اما تحریم‌ها بدون مقدمه‌چینی و زمینه‌سازی داخلی که نمی‌تواند اثر بخش باشد.»

وی در توضیح این «زمینه‌سازی» به اتفاقاتی که بین سال‌های ۸۰ تا ۸۲ و پیش از ریاست جمهوری او روی داده اشاره کرد و در مورد «یک دسته از قطع‌نامه‌ها و تحریم‌ها»، مشخصا انگشت اتهام را به سمت حسن روحانی نشانه رفت. آقای احمدی‌نژاد با ذکر این که «اصل فعالیت‌های هسته‌ای» در دوره او انجام شده مدعی شد که دولت او از نظر فنی و حقوقی در این زمینه خوب کار کرده است.

به گفته محمود احمدی‌نژاد، ایران در دوره دوم ریاست جمهوری او با پیشنهاد دادن سوخت سه و نیم درصدی در ازای گرفتن سوخت ۲۰ درصدی، «بدون دادن هیچ تعهدی» می‌خواست با روسیه، آمریکا، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای «تعامل» کند، «منتهی یک عده‌ای نگذاشتند آن توافق انجام شود».

رییس جمهور پیشین ایران بدون نام بردن از افرادی که مانع کار دولت او شده بودند گفت: «سال ۹۰ دیگر فضا تند شد و آنها هم که می‌خواستند ضربه بزنند این‌ها را هم بهانه کردند و رفتند به سمت تحریم‌های جدید. اما تحریم‌های جدید به سادگی قابل اعمال نبود. اینها می‌خواستند ایران را بزنند و تحریم‌های جدید را بیاورند. دیدند دولتی با مردم ایستاده و اصلا کوتاه بیا نیستند […] آمدند از داخل، اول تضعیف دولت دستور کار شد. گفتند دولت باید از کار بیفتد و تضعیف بشود تا تحریم ها اثرگذار شود. […] شروع کردند حمله به دولت و تخریب دولت.»

محمود احمدی‌نژاد با متهم کردن نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه و صدا و سیمای ایران به تخریب دولت او به برخوردهای انجام شده با اعضا کابینه خود، کارشکنی‌های اقتصادی و ماجرای «نامعلوم» اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اشاره و رئیس مجلس و رسیس شورای امنیت ملی وقت را در مخالفت با توافق هسته‌ای مورد نظر دولت متهم کرد.

او در مورد «پیش‌قدم شدن» بریتانیا در ماجرا گفت: «انگلیس و آمریکا یکی هستند دو تا نیستند که. ما گفتیم که ما با آمریکا و انگلیس که اصلا مراوده اقتصادی نداریم با شماها (اروپا) داریم، دارند شماها را هم تحریم می‌کنند. خب این ها قبول نکردند. اتحادیه اروپا رای منفی داد و انگلیس دست خالی برگشت.»

آقای احمدی‌نژاد در مورد نقش خود بریتانیا در اشغال سفارتش در تهران گفت: «در جلسه‌ای سفیر انگلیس گفت هفته بعد در تهران اتفاقی می‌افتد که ورق به نفع آمریکا و انگلیس برمی‌گردد. این چه بود؟ اشغال سفارت انگلیس بود. منتهی من از اتفاقاتی که می‌افتاد می فهمیدم مثلا در مجلس یک دفعه آمدند طرح کاهش روابط سیاسی با انگلیس را دادند، گفتیم این الان چه ضرورتی دارد؟ سفیرمان که آنجا نیست و آنجا ما کنسولگری داریم و آنها هم همین طور. […] این را دادند و بلافاصله بعدش هم اشغال سفارت. ما فهمیدیم که کل کار آن اشغال سفارت بود که بهانه را داد تا انگلیس ببرد و به تصویب اتحادیه اروپا برساند.»

در هشتم آذر ۹۰ افرادی که دانشجو نامیده شدند در اعتراض به سیاست‌های بریتانیا علیه ایران و نقش این کشور در تحریم اقتصادی علیه ایران به سفارت بریتانیا در تهران حمله کرده و به بخش‌هایی از ساختمان آن آسیب رساندند.

محمود احمدی‌نژاد با ادعای این که در برقی سفارت در هنگام حمله باز و حافظه رایانه‌ها خالی بوده گفت: « روشن و مشخص است که […] طراحی خودشان است و به دست چه کسانی اجرا شده و چه کسانی زمینه را فراهم کردند و همکاری کردند! […] این که رسانه ملی دارد مستقیم اشغال سفارت انگلیس را نشان می‌دهد خودش جای بحث دارد یعنی چه؟ به چه دلیل؟ این چه معنا دارد؟»

#احمدی‌نژاد: حمله به سفارت انگلیس با اطلاع قبلی انگلیسی‌ها در داخل طراحی شد.به فرمانده ن. ا. گفتم مملکت صاحاب نداره؟ pic.twitter.com/kDwq9FLcSK

— POOYA JAHANDAR (@POOYAJAHANDAR) 7 novembre 2017

وی همچنین با یادآوری تشدید تحریم‌ها پس از این حمله و تصمیم مجلس به قطع روابط دیپلماتیک با دولت لندن، بدون نام بردن از فرد خاصی از روابط یک نماینده مجلس با یک افسر اطلاعاتی بریتانیا پرده برداشت و گفت: «پشت این قضیه چه کسانی بودند. یک افسر اطلاعاتی انگلیس فاصله سالهای ۹۱-۹۰ آمد و رفت چند بار مجلس و با یک نماینده‌ای ملاقات کرد.»

او با تأکید بر سندیت این موضوع افزود: «آن آقا قبل از اینکه برود مجلس دوبار با این فرد توی مونیخ ملاقات کرده بدون حضور سفیر، بدون حضور کارشناس وزارت خارجه و بدون حضور مترجم رسمی، و ملاقات محرمانه. بعد جالب است گزارش داریم که بهار ۹۰ همان آقا آمده تهران با همان آقا ملاقات کرده و گفته ما می‌دانیم شما ۱۸ ماه بیشتر برای زدن دولت فرصت ندارید، باید بجنبید!»

آقای احمدی‌نژاد در عین حال گفت دولت او سعی در کنترل اقتصاد و کاهش اثر تحریم‌ها داشته اما مجلس به او اجازه این کار را نداده است.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه به تفصیل به انتقاد شدید از قوه قضائیه پرداخت و از این که این قوه در طول سال‌های پس از انقلاب از هر گونه نقدی «مصون» مانده ابراز تأسف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشایی به قوه قضائیه: مردم شما را از سوراخ‌ها بیرون می‌کشند

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟