کنترل گذرگاههای مرزی غزه به فتح واگذار شد

کنترل گذرگاههای مرزی غزه به فتح واگذار شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جنبش مقاومت اسلامی موسوم به «حماس» کنترل گذرگاههای مرزی غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کرد. این واگذاری در راستای عملی شدن بخشی از مصالحۀ سیاسی موسوم به «آشتی ملی» انجام شد که پیش از این در ۱۲ اکتبر دو حزب فتح و حماس بر سر آن به توافق رسیدند.

بر این اساس روز چهارشنبه در گذرگاه رفح‌-مصر، مراسمی برای انتقال رسمی قدرت از مقامات حماس به همتایان خود در تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد.

در گذرگاه اریز و گذرگاه کرم شالوم نیز که میان غزه و سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل قرار دارد، دفاتر و تجهیزات متعلق به حماس برچیده شدند.

به این ترتیب تشکیلات خودگردان فلسطین مسئولیت کامل تامین امنیت این گذرگاهها را برعهده خواهد گرفت و درآمدهای حاصل از فعالیت این گذرگاههای مرزی نیز به این تشکیلات خواهد رسید.

از زمان وقوع درگیری‌های مرگبار میان فتح و حماس در سال ۲۰۰۷ میلادی، مناطق فلسطینی‌نشین غزه و کرانۀ باختری رود اردن تحت کنترل حماس بوده‌اند. توافق آشتی ملی در ماه اکتبر با میانجی‌گری مصر و با هدف پایان دادن به یک دهه اختلاف میان حماس و فتح (حزبی که اکنون قدرت را در تشکیلات خودگردان فلسطین در دست دارد) به امضا رسید.

حسین الشیخ، وزیر امور مدنی فلسطینیان اعلام کرد که از ۱۵ نوامبر و پس از آنکه مسئولان مرزی و نیروهای نظامی تشکیلات خودگردان فلسطین در گذرگاه رفح مستقر شدند، تمام فعالیتها در این گذرگاه بطور کامل از سر گرفته خواهد شد. گذرگاه رفح از سال ۲۰۰۷ میلادی و پس از آنکه مصر و اسرائیل در واکنش به اقدامات حماس و برای جلوگیری از وقوع حملات بیشتر بر محاصرۀ غزه افزودند، تقریبا بسته شده بود.

قرار است گروههای فلسطینی روز سه شنبه ۲۱ نوامبر بار دیگر در قاهره جمع شوند تا دربارۀ چگونگی اجرای دیگر مفاد معاهدۀ آشتی ملی با یکدیگر به بحث بنشینند؛ از جمله تعیین تکلیف دهها هزار کارمند دولت که توسط حماس در غزه استخدام شده‌اند.

Just passed thru what was – until this AM – the Hamas-controlled border crossing at Erez (4/4). Dismantling of facilities underway right now pic.twitter.com/sLqTOiWSIw

— Robert Piper (@UN_Piper) 1 novembre 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حماس و جنبش فتح توافقی برای مصالحه سیاسی امضاء کردند

حماس: «آماده تشکیل دولت آشتی هستیم»

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند