جایزه محیط زیست آلمان به طرح «کمربند سبز» رسید

جایزه محیط زیست آلمان به طرح «کمربند سبز» رسید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایده کمربند سبز و تبدیل سرزمین های حایل میان آلمان شرقی و غربی ‍در دوران جنگ سرد به پناهگاهی برای حیات وحش، جایزه محیط زیست آلمان را کسب کرد.

در مراسمی که با حضور فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان، روز یکشنبه در شهر برونشویگ در شمال این کشور برگزار شد، ایده خلاقانه سه تن از فعالان محیط زیست که نوار ۱۴۰۰ کیلومتری سرزمین های مرزی میان آلمان شرقی و غربی را به پناهگاهی برای حیات وحش تبدیل کرده اند، برنده جایزه محیط زیست آلمان شد. در این مراسم همچنین از مخترعین نوعی موتور الکتریکی فوق‌العاده کم مصرف نیز تقدیر به عمل آمد.

ایده کمربند سبز، از سال ۱۹۷۰ و یک دهه پیش از فروپاشیدن دیوار آهنین، مورد توجه طراحان آن قرار گرفت.

آقای اشتاین مایر، با ستایش پروژه کمربند سبز، آن را داستانی بزرگ پس از جنگ سرد نامید که در شرایطی منحصر به فرد، سرزمینی بدون سکنه و به نوار مرگ تبدیل شده بود، اما اکنون این منطقه به کمربندی سبز و با شگفتی های بی شمار طبیعی مبدل گشته است .

بنیاد محیط زیست فدرال آلمان نیز در بیانیه ای با اعلام اینکه کمربند سبز منعکس کننده دیدگاه هی اروپایی است، برندگان این جایزه محیط زیستی را نمادی برای غلبه بر جنگ سرد نامید.

فعالان محیط زیست و محققین این ‍‍پروژه موفق شدند جایزه ۲۴۵هزار یورویی جایزه محیط زیست آلمان را از آن خود کنند .

به گفته کارشناسان بیش از ۹۰ درصد از ‍پرندگان و گونه‌های گیاهی که در استان بایرن در معرض خطر وانقراض قرار دارند به راحتی در محدوده کمربند سبز یافت می شوند که این نشان از کارآمدی این ‍پروژه می باشد .

حفاظت از ۱۲۰۰ گونه از حیوانات و گیاهانی که در معرض خطر انقراض قرار دارند از جمله سیاهگوش‌ها، سنجاقک‌ها، قورباغه‌ها و برخی درختان اروپایی در این منطقه صورت می گیرد.

از سال ۲۰۰۲ میلادی و با توسعه این پروژه آلمانی در ارو‍پا، امروز۱۲۵۰۰ کیلومتر از سرزمین های اروپایی در ۲۴ کشور درگیر این پروژه هستند و ۱۵۰ سازمان زیست محیطی در آن مشارکت دارند.

محققان و کارشناسان امیدوارند بتوانند چنین ایده‌ای را در مناطق مرزی میان کره شمالی و جنوبی ایجاد کنند و این منطقه پر مناقشه را به پناهگاهی برای حیات وحش تبدیل نمایند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ششصد گونه گیاهی در ۲۵۰ سال اخیر منقرض شده‌اند

احیای «نفس سیاره» با نوازندگی پیانو در زباله‌دانی

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان