بغداد: پیشمرگه‌ها باید به مرزهای پیش از سال ۲۰۰۳ بازگردند

بغداد: پیشمرگه‌ها باید به مرزهای پیش از سال ۲۰۰۳ بازگردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بدنبال تنش های میان اقلیم کردستان و بغداد بر سر کنترل مناطق مورد مناقشه در کرکوک و اطراف آن، دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق از اقلیم کردستان خواسته است که پیشمرگه ها باید به مرزهای پیش از سال ۲۰۰۳ باز گردند.

پیشمرگه ها بعد از سال ۲۰۰۳ میلادی با پیشروی در مناطق خارج از اداره اقلیم که تا آن زمان در اختیار داشتند، بخش هایی از استان موصل و کرکوک را به تصرف خود در آوردند و از سال ۲۰۱۴ رسما کنترل کرکوک را در کنترل گرفته بودند.

در تحولی دیگر، تازه ترین خبرها گویای آنست که نیروهای عراقی به کمک ترکیه کنترل گذرگاه مرزی در منطقه فیشخابور در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه را در شمال غربی عراق ازدست پیشمرگه ها خارج کرده اند. این گذرگاه پیش از این توسط اقلیم خودمختار کردستان عراق کنترل می شد.

This ISW map is the best I’ve seen so far documenting the clashes and situation in #Iraq#Kurdistanpic.twitter.com/1EkSjUhNee

— Seth Frantzman (@sfrantzman) October 30, 2017

در هفته های گذشته و بعد از درگیری مختصر میان پیشمرگه ها و نیروهای ارتش بغداد و حشد الشعبی در منطقه کرکوک، پیشمرگه ها از کرکوک عقب نشینی کردند و نیروهای عراقی تاکنون توانسته اند کنترل مناطق طوزخورماتو، داقوق، آلتون‌کوپرو در شمال، خناقین از توابع دیالی، جلولة و مندلی در شرق و همچنین شنغال و زمار در حومه موصل را از دست پیشمرگه‌ها خارج کردند.

از سوی دیگر و در راستای تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران میان اقلیم کردستان و بغداد، هیات دیپلماتیکی از فرانسه و آلمان روز دوشنبه با نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق درباره آخرین تحولات اقلیم دیدار کردند.

#Kurdistan Region Prime Minister met with top French and German diplomats in Iraq and Kurdistan, and discussed latest developments. pic.twitter.com/Y5Lr6eBNlr

— Nechirvan Barzani (@PMBarzani) October 30, 2017

همچنین روز گذشته جان مک کین سناتور بلند پایه جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه ای با اشاره به کناره گیری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم و نام بردن از کردها بعنوان دوستانی صادق ایالات متحده آمریکا گفت که از رهبران کردستان برای گفتگو با دولت بغداد حمایت و از کردستان در برابر تجاوز و خشونت نیروهایی که از سوی همسایگان عراق حمایت می شوند، پشتیبانی می کند.

McCain calls departing Iraqi Kurd President Barzani a “bold statesman” and supports efforts to “secure Kurdistan from aggression” by Baghdad pic.twitter.com/dscmfTXQHh

— Jack Detsch (@JackDetsch_ALM) October 30, 2017

به نظر می رسد در حال حاضر پیشرفت در مذاکرات میان اقلیم کردستان و بغداد در انتظار پایان ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان است که روز چهارشنبه اول نوامبر به پایان می رسد. کناره گیری مسعود بارزانی به جانشین او این امکان را می دهد که مذاکرات تازه ای با بغداد آغاز کند. مذاکراتی که یکی از ابعاد آن به مسئله همه پرسی استقلال کردستان منوط خواهد بود. اینکه آیا اقلیم حاضر است این همه پرسی را باطل اعلام کند و یا موضعی را که تاکنون داشته حفظ خواهد کرد. موضع اقلیم کردستان در این بحران، تعلیق نتیجه این همه پرسی در قبال آتش بس میان پیشمرگه ها و نیروهای عراقی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند