باارزش ترین گذرنامه جهان متعلق به کدام کشور است؟

باارزش ترین گذرنامه جهان متعلق به کدام کشور است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گذرنامه شهروندان سنگاپور برای اولین بار به تنهایی عنوان باارزش ترین پاسپورت جهان را به خود اختصاص داد.

حذف لزوم اخذ روادید برای شهروندان سنگاپور توسط دولت پاراگوئه موجب شد عنوان باارزش ترین گذرنامه جهان به این کشور آسیای جنوب شرقی برسد.

تاکنون اکثر کشورهایی که در فهرست ده کشور برتر از نظر ارزش گذرنامه قرار داشتند، اروپایی بودند. آلمان طی دو سال گذشته در صدر کشورهای اروپایی قرار داشت.

از اوایل سال جاری میلادی گذرنامه سنگاپوری با گذرنامه آلمانی ارزشی برابر داشت اما حالا برای اولین بار ارزش گذرنامه این کشور آسیای جنوب شرقی از دیگر گذرنامه ها بیشتر شده است.

گذرنامه سنگاپور در آخرین فهرست منتشر شده توسط «آرتون کپیتال» در حالی در صدر قرار گرفته است که شهروندان این کشور برای سفر به ۱۵۹ کشور جهان نیازی به اخذ روادید ندارند. در مقابل شهروندان آلمانی برای سفر به ۱۵۸ کشور نیاز به دریافت روادید ندارند.

«آرتون کپیتال» یک شرکت جهانی مشاوره مالی است. این برای اولین بار است که کشوری آسیایی در فهرست این شرکت در صدر قرار گرفته است. در این فهرست که روز چهارشنبه منتشر شد گذرنامه آمریکا با ارزشی برابر با پاسپورت های مالزی، ایرلند و کانادا در رده ششم قرار گرفته است.

#Singapore overtakes #Germany to become the most powerful passport in the world https://t.co/mtcNd2rWrSMFAsg</a> <a href="https://twitter.com/MFAsgConsular?ref_src=twsrc%5Etfw">MFAsgConsular

— Passport Index™ (@PassportIndex) October 24, 2017

علاوه بر سنگاپور نام چند کشور آسیایی دیگر مانند ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیز میان ۲۰ گذرنامه باارزش جهان دیده می شود.

باارزش ترین گذرنامه در میان کشورهای خاورمیانه متعلق به اسرائیل است. شهروندان اسرائیلی برای سفر به ۱۳۷ کشور نیاز به اخذ روادید ندارند. اسرائیل در این فهرست در رده نوزدهم قرار گرفته است. در میان کشورهای منطقه خاورمیانه پس از اسرائیل، امارات متحده عربی دارای باارزش ترین پاسپورت است.

این کشور حاشیه خلیج فارس در جایگاه بیست و ششم فهرست «آرتون کپیتال» قرار دارد.

گذرنامه ایرانی در کنار پاسپورت شهروندان سودان، نپال و سریلانکا در رده هشتاد و نهم فهرست قرار گرفته است. شهروندان ایران می توانند بدون اخذ ویزا تنها به ۳۶ کشور سفر کنند.

گذرنامه افغانستان در انتهای این فهرست قرار دارد و به عنوان بی ارزش ترین گذرنامه جهان شناخته شده است. گذرنامه این کشور در حالی در جایگاه نود و چهارم قرار دارد که شهروندان افغان تنها می توانند به ۲۲ کشور بدون دریافت روادید سفر کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام رده‌بندی قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان؛ ایران در رده نهم از آخر

رونمایی از گذرنامه جدید در آلمان

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت