فساد اوراق پاناما؛ خبرنگار مالتی در انفجار خودرویش ترور شد

فساد اوراق پاناما؛ خبرنگار مالتی در انفجار خودرویش ترور شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دافنه کاروانا گازینیا، خبرنگاری که درباره فساد مالی در مالت تحقیق می‌کرد در حادثه انفجار خودرو کشته شد. این خبرنگار پس از ترک منزلش در حال رانندگی بود که خودرو‌ منفجر شد و در دم جان خود را از دست داد. وی ۵۳ ساله و مادر سه فرزند بود و بویژه به دلیل افشای ابعاد فساد مالی سیاستمداران، محبوبیت زیادی در مالت داشت.

در ماه ژوئن افشاگری‌های او درباره نقش فساد مالی در دولت موجب برگزاری انتخابات پیش از موعد در مالت شد. از جمله اقدامات خانم گازینیا افشای مدارکی بود که نشان می‌داد جوزف موسکات، نخست وزیر مالت و اعضای خانواده‌اش در فساد مالی دست دارد.

بر اساس مدارکی که او منتشر کرده همسر نخست وزیر مالت با باز کردن حساب بانکی در پاناما در جابجایی غیرقانونی پول‌ فعال بوده است. همچنین بخشی از این مدارک نشان می‌دهد که دولت مالت با دریافت رشوه از آذربایجان به یکی از بانک‌های این کشور اجازه داده بود در مالت فعالیت کند.

رسوایی و جنجال موسوم به اسناد یا اوراق پاناما حاوی نام شرکت‌ها و چهره ها و مقامات و مدیرانی است که درگیر فساد و پولشویی بوده، تحریم‌ها را دور زده و از پرداخت مالیات فرار می کرده اند. از افشاگری اوراق پاناما به عنوان «بزرگترین افشای فساد مالی سیاستمداران جهان» و «بزرگترین نشت اطلاعاتی تاریخ» یاد می شود.

در مقابل نخست وزیر مالت و همسرش این اتهامات را رد کرده و آنرا «بزرگترین دروغ تاریخ سیاسی مالت» خواندند. آقای موسکات همچنین وعده داد در صورتی که این اتهامات ثابت شود از سمتش کناره‌گیری می‌کند. پس از مرگ این خبرنگار، نخست وزیر مالت با انتشار پیامی به بازماندگان تسلیت گفت و این اتفاق را «وحشی‌گری» توصیف کرد.

در آخرین مطلبی که در وبلاگ خانم گازینیا منتشر شده اسنادی از فساد مالی رئیس دفتر نخست وزیر مالت به چشم می‌خورد.

هنوز هیچ خبری درباره عاملان یا آمران انفجار خودروی این خبرنگار، که دشمنان پرنفوذ زیادی هم داشت، منتشر نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با فرزندان روزنامه‌نگار مقتول و افشاگر پرونده اسناد پاناما

خبرنگارانی که از سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون در اروپا به قتل رسیده‌اند

نگارش در پشت میله‌های زندان؛ کتاب خاطرات الکسی ناوالنی به زودی منتشر خواهد شد