چه تعداد از کاربران فیسبوک بیننده تبلیغات روسیه در جریان انتخابات آمریکا بودند؟

چه تعداد از کاربران فیسبوک بیننده تبلیغات روسیه در جریان انتخابات آمریکا بودند؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گروه فیس بوک روز دوشنبه اعلام کرد تبلیغات روسی که در ارتباط با انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا در این شبکه اجتماعی منتشر شده بود ده میلیون بیننده داشته است.

این تبلیغات بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با پرداخت صدهزار دلار به فیس بوک به قصد تاثیر گذاری بر افکار عمومی و جهت دادن آن پخش شدند. هزینه این برنامه توسط یک شرکت روس موسوم به آژانس تحقیقاتی اینترنتی تامین شده بود.

تبلیغات مورد بحث بر موضوع های اجتماعی و سیاسی تمرکز داشته و سوژه های بحث برانگیزی چون مهاجرت، مسایل نژادی و حقوق دگرباشان را مطرح می کرده و از حساسیت های موجود در جامعه برای رساندن پیام خود بهره می برده.

مسئولان فیس بوک با استفاده از ابزار مدل سازی ریاضی موفق شدند تعداد مراجعه کنندگان به این تبلیغات را ارزیابی کنند. بر همین اساس مشخص شده است که ۴۴ درصد این تبلیغات پیش از رای گیری ماه نوامبر و۵۶ درصد پس از آن توسط کاربران دیده شده اند.

فیس بوک تعداد کل تبلیغات خریداری شده و به نمایش درآمده توسط روس ها را۳۰۰۰ مورد برآورد کرده و می گوید که کلیه اطلاعات موجود را در اختیار کمیته تحقیق کنگره قرار می دهد تا به روشن شدن این موضوع کمک کند.

گروه فیس بوک که در ارتباط با طرح این جنجال مورد انتقاد شدید قرار گرفته است برای اطمینان بخشی به کاربران خود وعده داده است که با استخدام هزار کارمند تبلیغاتی را که می پذیرد کنترل کند و از سلامت آنها مطمئن شود.

این ماجرا به عنوان بخشی از شواهد و دلایل موجود مبنی بر تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع انتخاب دونالد ترامپ تلقی شده و توسط تیم تحقیقاتی کنگره آمریکا تحت بررسی است. روسیه اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

از طرف دیگر همزمان با تدارکات انتخابات آلمان نیز زمزمه های دیگری از طرف برخی از منابع خبری در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات اخیر آلمان مطرح شد که روسیه آن را مردود شمرد و ولادیمیر پوتین شخصاً در یک مصاحبه طرح چنین سوالی را تحریک آمیز دانست و چنین اخباری را دروغ خواند.

بر اساس اخبار دویچه وله، نهادهای اطلاعاتی آلمان پیش‌تر در گزارشی محرمانه درباره تلاش روسیه برای دخالت هشدار داده بودند و در ماه ژوئن ۲۰۱۵ هکرهای روس در حمله به سرویس‌های کامپیوتری مجلس آلمان موفق شده بودند به تمامی رمزهای عبور فراکسیون‌های مجلس، نمایندگان و کارمندان پارلمان دسترسی پیدا کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: با فیس‌بوک و توییتر برخورد می‌شود

بنیانگذار فیسبوک برای پاسخ به پرسش کنگره دربارۀ استعفا آماده بود

دادستان‌های آمریکا: خبرچین اف‌بی‌آی اطلاعات دروغین درباره بایدن‌ها را از روسیه دریافت کرده بود