تصمیم ترامپ برجام را به کجا می برد؟ آخرین نکته های برجامی ظریف

تصمیم ترامپ برجام را به کجا می برد؟ آخرین نکته های برجامی ظریف
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا قرار است پانزده اکتبر (۲۳ مهر) تصمیم نهایی خود را در ارتباط با اصلاح برجام اعلام کند اما به گفته یک منبع دولتی آمریکا احتمال می رود که وی پیش از این تاریخ به طرح نظر خود بپردازد.

مذاکرات هسته ای ایران که در گذر چهارده ساله خود افت و خیزهای زیادی داشته و با امضای چند توافقنامه به مرحله موافقت نهایی رسید با به روی کار آمدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر با دشواری های جدیدی رو به رو شده و به خطر افتاده است.

رییس جمهوری آمریکا در کارزار تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن موضع روشنی در مخالفت با طرح برجام نشان داده و آن را بدترین توافقی می داند که آمریکا به آن تن داده است.
دولت ایران بارها ضمن بیان وفاداری خود به توافق هسته ای، اعلام کرده که حاضر نیست اصول برجام را به نفع خواسته های آمریکا تغییر دهد و در صورت تحمیل نظر آمریکا از آن خارج می شود. اما به نظر سیاستمداران آمریکا فشار تحریم های جدید و بیشتر، ایران را باز هم به پای میز مذاکره خواهد کشاند.

هفته نامه نیوزویک ضمن طرح این خبر، دشواری ها و پیامدهای تصمیم احتمالی دونالد ترامپ را بررسی کرده و می نویسد هم اکنون هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا درحال بررسی نهایی پرونده هسته ای ایران است.

اگرچه دونالد ترامپ مواضع تندی در این زمینه اتخاذ کرده اما اجرای مقاصد او در عمل کار ساده ای نیست و عواقب قابل تعمقی دارد. از این رو اگرچه وی وانمود می کند تصمیمش روشن است اما دولتمردان همچنان در حال بررسی گزینه های موجود هستند. ترامپ می خواهد از برجام خارج شود و به برچیده شدن تحریم ها خاتمه دهد ولی او به این نتیجه رسیده که این امر پیامدهای سیاسی جدی دارد.

از طرف دیگر امضاکنندگان دیگر قرارداد هسته ای ایران، اروپایی ها و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار لغو برجام نیستند و پس از لغو تحریم ها روابط تجاری با ایران را از سر گرفته اند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا سعی دارد کشورهای اروپایی را قانع کند تا برای تغییر برجام با آمریکا همراهی کنند و تا حدی نیز در این زمینه موفق بوده است.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه اظهار تمایل کرده است که اولتیماتوم پانزده ساله ای که برای برنامه هسته ای ایران در نظر گرفته شده بازبینی شود و در مورد مقابله با رشد نفوذ ایران در منطقه و بخصوص حمایت آن از سوریه و بشار اسد نیز با واشنگتن هم نظر است. ولی در عوض تاکید می کند که آمریکا نباید توافق حاصله با ایران را از میان ببرد.

منابع آگاه معتقدند گزینه ممکن برای رییس جمهوری آمریکا عدم خروج از توافق موجود ضمن ابراز بدبینی نسبت به پایبندی ایران است، زیرا بیرون آمدن از این توافق اعمال تحریم های جدید را بدنبال دارد، امری که به نفع امنیت ملی آمریکا نیست. اما بسیاری از اعضای کنگره بر برقراری تحریم ها اصرار می ورزند.

در عین حال، ماندن درچارچوب قرارداد و اتخاذ این موضع که ایران به آن پایبند نیست ریسک بالایی دارد و کار را به تقابل با ایران می کشاند.

از سوی دیگر پیشنهاداتی که از طرف مشاوران فکری برای تجدید نظر در برجام مطرح می شود، از جمله سخت گیری های بیشتر درباره مهلت زمانی، بازرسی سایت های نظامی و محدودیت سانتریفوژها و موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک اتمی، مورد پذیرش ایران نخواهد بود.

حال این سوال مطرح می شود که درصورت چنین برخوردی بحران اتمی ایران تنشی دیگر مانند کره شمالی ایجاد نمی کند؟ نگاه مخالفان ایران در وزارت دفاع و در دولت آمریکا به تجدید نظر در برجام نگاهی سیاسی است که به قصد محدودیت نفوذ سیاسی ایران در منطقه صورت می گیرد.

آخرین نکته های برجامی ظریف درمصاحبه با نشریه پولیتیکو

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درمصاحبه با نشریه پولیتیکو اظهار اطمینان کرد که علیرغم تهدید های دونالد ترامپ برجام باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به نظر مثبت جامعه جهانی درمورد توافق به دست آمده در ارتباط با پرونده هسته ای ایران گفت شانس باقی ماندن برجام بیش از پنجاه در صد است.

آقای ظریف گفت در صورت خروج آمریکا از برجام ایران از این توافق خارج نخواهد شد و منتظر تصمیم کنگره می ماند. وی معتقد است که حتی کنگره جمهوری خواه نیز مایل است تا توافق هسته‌ای باقی بماند.

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه تاکید کرد که اگر چه این توافق به علت پیچیدگی آن نمی توانست برای همه بی نقص باشد ولی می بایست نگرانی ها را حل کند و در راستای منافع هفت طرف مختلف تنظیم شود. چیزی که در زمان آغاز مذاکرات هدف اصلی طرف‌ها بود، ادامه برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن بود.

آقای ظریف در پاسخ به این سوال خبرنگار که برخی از طرف‌های حاضر در نشست وزیران خارجه 1+5 به طور علنی اعلام کرده‌اند که رکس تیلرسون سعی داشته شما را قانع کند تا مذاکرات را در مورد برجام از سر بگیرید، چنین توضیح داد: «خب ما برای دستیابی به این توافق دو سال مذاکره انجام دادیم. شما نمی‌توانید تنها یک جنبه از توافق که یک طرف با آن مخالف است را مورد مذاکره قرار دهید. اگر شما به هر پاراگراف توافق نگاه کنید، می‌توان گفت که یکی از طرف‌ها با آن مشکل دارد. بنابراین این کاملا غیرمنطقی است و ثابت می‌کند که آمریکا در مذاکرات، طرف قابل اطمینانی نیست که بتوان با آن در مورد بده بستان گفت‌وگو کرد.»

آگهی

وی افزود مشکل دیگر آن است که آمریکا اعتبار توافق هسته‌ای را زیر سوال برده است. این یک توافق چند جانبه است که در شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسیده است و این برای آمریکا بسیار مضحک است که خود عضوی از شورای امنیت باشد و اعتبار قطعنامه‌ای که این شورا به تصویب رسانده است را زیر سوال ببرد. آمریکا که خود عضو شورای امنیت است اکنون تهدید می‌کند که از توافق خارج خواهد شد به دلیل آنکه این توافق توسط دولت قبلی به امضا رسیده است. حالا ببینید که آمریکا با این اقدام چه پیامی را برای جهان مخابره می‌کند که اگر روزی نخواهد با آمریکا مذاکره کند اما قطعنامه شورای امنیت را بپذیرد، آنها باز هم باید نگران باشند چرا که ممکن است آمریکا از این قطعنامه تبعیت نکند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد