افزایش نگرانی‌ها از موارد گسترده تجاوز و آزار جنسی علیه زنان روهینگیا

افزایش نگرانی‌ها از موارد گسترده تجاوز و آزار جنسی علیه زنان روهینگیا
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان جهانی مهاجرت از گزارش‌های تازه از موارد گسترده تجاوز و آزار جنسی علیه اقلیت روهینگیا در بنگلادش خبر داد. در میان آن دسته از اقلیت روهینگیا که در هفته‌های اخیر از خشونت‌های جاری در میانمار گریخته و وارد شهر مرزی «بازار کاکس» در بنگلادش شده‌اند، زنان و کودکان زیادی مورد خشونت خانگی، ازدواج کودکان و شکل‌های دیگر خشونت‌های جنسی واقع شده‌اند.

ویلیام لیسی سوئینگ، رئیس سازمان جهانی مهاجرت وابسته به سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در ژنو این آمار را «تکان‌دهنده» و «بسیار نگران‌کننده» خواند.

شمار پناهجویان روهینگیا که از ماه اوت سال جاری میلادی تاکنون وارد بازار کاکس شده‌اند حدود ۴۸۰ هزار نفر تخمین شده می‌شود.

سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرده است که پزشکان این سازمان از ماه مه تاکنون ده‌ها زن روهینگیا را که مورد خشونت جنسی واقع شده‌اند درمان کرده‌اند، اما شمار قربانیان تجاوز و آزار جنسی به مراتب بیشتر از این تعداد است. آقای سوئینگ می‌گوید حتی از مردان و پسران روهینگیا نیز سوء استفاده جنسی شده است.

As a core part of the humanitarian response in Bangladesh, preventing & responding to gender-based violence against #Rohingya is life-saving ➡️ https://t.co/KD1yfvzKJ9pic.twitter.com/vVOKZZGGn4

— IOM (@UNmigration) 28 septembre 2017

قطعنامه سازمان ملل
قرار است سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در مورد بحران روهینگیاها در میانمار منتشر کند اما دولت میانمار گزارش‌های دیدبان حقوق بشر و دیگر سازمان‌ها در مورد خشونت‌ها و سوءاستفاده‌های جنسی نظامیان این کشور علیه مسلمانان روهینگیا را رد می‌کند و در عین حال با هر گونه تحقیقات بین‌المللی در این زمینه مخالف است. سازمان دیدبان حقوق بشر، سرکوب و آزار مسلمانان روهینگیا از سوی نظامیان و غیرنظامیان وابسته به دولت میانمار را «جنایت علیه بشریت» خوانده و خواستار محکومیت جهانی آن شده است.

آخرین اخبار حاکی است دولت میانمار مانع از بازدید نماینده سازمان ملل از منطقه آشوب‌زده راخین و محل سکونت اقلیت روهینگیا در این کشور شده است.

از سوی دیگر دولت استرالیا خواهان تعدیل پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل علیه دولت میانمار است و می‌گوید از آنجا که هنوز تحقیقات رسمی بین‌المللی در این زمینه انجام نشده، نباید از لفظ «خشونت و سوء استفاده» در متن استفاده کرد و تنها لفظ «خشونت» را به کار برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجاوز جنسی به زنان روهینگیا؛ ابزاری برای گسترش رعب و وحشت

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند

اتحادیه اروپا طرح اعزام پناهجویان به کشورهای ثالت را مدنظر دارد