رضا دقتی: ۱۰۰ سال است که به کردها می گویند الان وقتش نیست

رضا دقتی: ۱۰۰ سال است که به کردها می گویند الان وقتش نیست
Copyright 
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

رضا دقتی عکاس خبرنگار در اربیل عراق است و موفق شدیم با او درباره همه پرسی استقلال کردستان و تحولات آینده اقلیم گفتگو کنیم.

ابتدا از او پرسیدم که نحوه برگزاری انتخابات چگونه بوده است با توجه به اینکه خبرهایی مبنی بر تقلب در برخی از حوزه‌های انتخابی منتشر شده است؟ همچنین چگونه این همه پرسی در برخی مناطق کرد و عرب نشین که لزوما در اقلیم کردستا نیستند از جمله شنگال و موصول برگزار شده است؟

رضا دقتی: من چنین چیزی (تقلب انتخاباتی) را نشنیدم، هم به عنوان ناظر اینجا هستم و هم به عنوان عکاس و خبرنگار. اما در عین حال به دعوت کمیسیون به عنوان ناظر حضور داشتم.

اما در مورد رای گیری در مناطقی که عربها و دیگر قومیتها حضور دارند باید به عنوان مثال کرکوک را بگویم. شهر کرکوک یک جاهایی عرب نشین هستند و حتا بعضی از داعشیها از این منطقه آمده اند. خیلیها می گفتند آمده ایم رای مثبت بدهیم چرا که آنها می گفتند می خواهیم در کردستان رای مثبت بدهیم به اقلیم مستقل کردستان که کاری به مذهب ما ندارد. اقلیم کردستان نمی خواهد مذهب خاصی را به مردم تحمیل کند.

یورونیوز: آیا با کردهایی هم برخورد داشته اید که حامی استقلال و برگزاری همه پرسی نبوده باشند؟

رضا دقتی: بسیاری به خاطر ترس آینده بود و می گفتند که ما مخالفان استقلال نیستیم اما به خاطر فشار کشورهای همسایه و دولت عراق می ترسیم که آنها هزار تا بلا به سرمان بیاورند و مخصصوا یک تعدادی می گفتند که این کشورها می گویند مرز را می بندیم و محاصره اقتصادی می کنند. آن‌ها ترس از استقلال نداشتند و می گفتند ما به سمت جنگ می رویم. هواداران همه پرسی می گفتند که آیا بدتر از این که تا امروز کشیده ایم چیز دیگری هم خواهد بود. تمام سرکوبها و بدتر از زندانی که بودیم تا به امروز و دیگر جان به لبمان رسیده است و چه چیزی بدتر از آن خواهد بود.

یورونیوز: به نظر و شما و در گفتگو با کردهای عراق در این مدت آیا همه پرسی در بهترین زمان ممکن برگزار شد؟

رضا دقتی: بارها با این مردم در این باره صحبت کرده ام. آنها می گویند قبلا یک قراردادی با عراق بسته بودند و دولت مرکزی عراق گفته بود نفت را بغداد می فروشد، اقتصادتان اما مستقل می ماند و ما پول نفت را به شما می دهیم. چهار سال است که بغداد حقوق مردم کردستان را نداده است. من خودم شاهد سنگر پیشمرگه هایی بودم که با داعش می جنگیدند و ماهها بود که از دولت مرکزی عراق پول نگرفته بودند. زمانی که شما یک حکومت مرکزی دارید که اینگونه با شما برخورد می کند و همسایه هایی دارید که کردها از آنها خواسته اند، از یکسال و نیم گذشته، بیایید تا با هم درباره استقلال کردستان و برگزاری همه پرسی مذاکره کنیم و همسایه‌های شما توجه نمی کنند و تنها یک هفته قبل از همه پرسی برگزاری آنرا نامشروع می‌دانند و آنرا تحریم می کنند چه انتظاری از مردم کرد می توان داشت. به گفته کردها دولتهای همسایه برنامه ریزی کرده اند که بگویند الان وقتش نیست و بزودی وقت آن خواهد شد. اما الان که وقتش نیست پس کی وقت آن است. ۱۰۰ سال است که به کردها می گویند الان وقتش نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند