نگاهی اجمالی به احزاب عمده در آستانه انتخابات سراسری در آلمان

نگاهی اجمالی به احزاب عمده در آستانه انتخابات سراسری در آلمان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتخابات سراسری آلمان ۴ روز دیگر برگزار می شود. انتخاباتی که اهمیت زیادی بر سرنوشت اروپا و شرایط جهانی خواهد داشت هر چند موسسات نظرسنجی پیشاپیش آنگلا مرکل صدراعظم فعلی و قدرتمندترین زن جهان و حزب متبوع وی، دمکرات مسیحی ها، را برنده نهایی این انتخابات می دانند.

دلیل آنرا می توان به جز محبوبیت صدراعظم آلمان، در عدم ارائه برنامه‌های مشخص از سوی رقبا خصوصا مهمترین آنها سوسیال دموکراتها و رهبر آنها مارتین شولتس عنوان کرد. مارتین شولتس در طول تبلیغات انتخاباتی نشان داده است که برنامه مشخصی برای سیاستهای خارجی آلمان ندارد. هر چند که پیشتر در سمت رئیس پارلمان اروپا دوران نسبتا موفقی را سپری کرد. در سیاستهای داخلی برنامه سوسیال دموکراتها کاملا مبهم و پرتناقض است و به همین دلیل شانس آنها برای پیروزی در ۲۴ سپتامبر بسیار کمتر از دموکرات مسیحیانی است که بیشتر از ۱۲ سال رهبر مقتدر به نام آنگلا مرکل داشته اند و دولت آلمان را کنترل می کنند.

از زمان به قدرت رسیدن آنگلا مرکل از سال ۲۰۰۵ تاکنون نرخ بیکاری در این کشور با کاهش نزدیک به ۷ درصدی مواجه بوده است. این در حالیست که اغلب کشورهای اروپایی با چالش بحران‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کرده اند و به جز در آلمان و بریتانیا کشوری در بین قدرتهای قاره سبز نیست که آمار بیکاری در آنها با افزایش مواجه شده باشد. در دوران صدراعظمی مرکل آلمان شاهد رهبری سیاسی باثبات و یکپارچه‌ بوده و جامعه مدنی آلمان آزاد‌تر و منعطف‌تر شده است. به همین ترتیب می توان خانم مرکل را برای چهارمین دوره متوالی در راس هرم قدرت در چهار سال آینده آلمان تصور کرد.

اما وضعیت احزاب سیاسی در این کشور چگونه است. با هم نگاهی به ترکیب کلی سه حزب عمده شرکت کننده در آستانه انتخابات آلمان می اندازیم.

دموکرات مسیحی، سی دی یو
حزب دموکرات مسیحی که در ائتلاف با حزب سوسیال مسیحی شانس مهم پیروزی در این انتخابات است. رنگ حزب سیاه است و رهبر دمکرات مسیحیها صدراعظم آلمان و رهبر سوسیال مسیحی‌ها هورست زیهوفر است. آنها در آخرین انتخابات سراسری در سال ۲۰۱۳ موفق شدند بیشتر از ۴۰ درصد آرا را از آن خود کنند تا آنگلا مرکل برای سومین مرتبه صدراعظم آلمان شود. در ۶ دهه اخیر این حزب ۴ دهه کنترل دولت در این کشور را ( پیش از اتحاد و پس از آنرا) در اختیار خود داشته است. حزب دموکرات مسیحی در سال ۱۹۵۰ در آلمان غربی بعد از جنگ جهانی دوم به مثابه مرکز تجمع همه رای دهندگان مسیحی محافظه کار آلمان تاسیس شد. این حزب در آلمان بعد از جنگ و بعداً در آلمان متحد مهم‌ترین نیروی سیاسی کشور گردیده است.

سوسیال دمکرات، اس پ دی
رقیب اصلی دموکرات مسیحی ها حزب چپهای معتدل آلمان، سوسیال دموکراتها هستند. رنگ این حزب قرمز است و رهبر آنها مارتین شولتس یکی از سیاستمداران با تجربه اروپایی و رئیس پیشین پارلمان اروپا است. آنها قدیمی‌ترین حزب آلمان هستند و زمان تاسیس این حزب به قرن نوزدهم و سال ۱۸۷۵ میلادی می رسد. آخرین رهبر این حزب در قدرت گرهارد شرودر است که پس از هلموت کهل در دهه ۹۰ و اوائل قرن ۲۱ صدراعظم آلمان بود.

چپها
سومین حزب عمده در آلمان چپها هستند. این حزب دو رهبر دارد، کتیه کیپینگ، برند ریگزینگر. آنها در آخرین انتخابات سراسری آلمان موفق به کسب بیشتر از ۸ درصد آرا شدند. طرفدران این حزب عمدتا چپها و هواداران و مدافعان محیط زیست هستند. این حزب در سال ۲۰۰۷ میلادی تاسیس شد. چپ‌ها در حال حاضر بزرگترین حزب مخالف دولت دموکرات مسیحی در پارلمان بشمار می روند. آنها را می توان پیشروترین حزب فعلی سیاسی در آلمان نامید. چپها تنها حزبی هستند که ماموریت نظامی آلمان در خارج از مرزهای این کشور را رد می کنند. آنها همچنین خواستار انحلال ناتو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند. یوشکا فیشر وزیر خارجه آلمان در زمان گرهارد شرودر و یکی از شاخصترین چهره‌های سبزهای آلمان در حال حاضر عضو این حزب است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات آلمان و تاثیر آن بر سیاست مهاجرپذیری در این کشور

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض ۶۰ روز با خوابیدن روی تخت ۱۸ هزار یورو درآمد داشت؟

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد