دیده بان حقوق بشر به بازداشت اخیر مخالفان در عربستان اعتراض کرد

دیده بان حقوق بشر به بازداشت اخیر مخالفان در عربستان اعتراض کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بنا به اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر حکومت عربستان از پنج روز پیش تاکنون ده‌ها نفر از جمله چند روحانی سرشناس را بازداشت کرده است.

سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری سه روحانی سرشناسی هستند که روز ده سپتامبر (۱۹ شهریور) دستگیر شده اند. بازداشت منتقدان حکومت عربستان تنها سه ماه پس از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید این کشور صورت می گیرد.

سارا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در مورد بازداشت های اخیر در عربستان می گوید: «این دستگیری ها که به نظر می رسد با انگیزه سیاسی انجام شده نشانه ای دیگر از عدم تمایل محمد بن سلمان برای بهبود کارنامه کشورش در زمینه آزادی بیان و حکومت قانون است.»

New wave of Saudi arrests – This story & more in today’s Daily Brief https://t.co/MipRokpIAdpic.twitter.com/V17P98i6Ym

— Human Rights Watch (@hrw) September 15, 2017

گمان می رود بازداشت های صورت گرفته با گزارش روز ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) خبرگزاری رسمی عربستان مرتبط باشد. خبرگزاری سعودی روز سه شنبه به نقل از یک منبع امنیتی از کشف «فعالیت های اطلاعاتی» افرادی خبر داده بود که به گفته این منبع در راستای «منافع طرف‌های خارجی» فعالیت می کردند. در گزارش خبرگزاری سعودی اشاره ای به نام این افراد نشده بود.

بیشتر بخوانید: عربستان: طرح داعش برای بمبگذاری در مراکز وزارت دفاع خنثی شد

سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری از روحانیانی هستند که خارج از دایره روحانیان مورد حمایت حکومت عربستان قرار دارند. با این حال هر چند آنها در گذشته از سیاستهای دولت انتقاد کرده بودند اما در ماههای گذشته اغلب یا سکوت اختیار کرده بودند و یا از مواضع رسمی ریاض حمات نکرده بودند.

عوض القرنی یکی از چهره های برجسته «جنبش الصحوه» در اوایل دهه ۹۰ میلادی بود. او از حضور نظامی آمریکا در عربستان برای جلوگیری از حمله احتمالی عراق انتقاد کرده بود. وی ماه مارس سال جاری میلادی اعلام کرده بود که مقامات عربستان او را به دنبال محکومیت به دلیل «بر هم زدن نظم عمومی» ممنوع القلم کرده اند.

سلمان العوده پیش از این در فاصله بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ میلادی زندانی بود. او از سال ۲۰۱۱ از هواداران فضای بازتر سیاسی در عربستان و افزایش آزادی های اجتماعی بود.

مقامات عربستان گزارشهای مبنی بر احتمال انتقال قریب الوقوع قدرت از ملک سلمان به پسرش را رد کرده اند. محمد بن سلمان پس از رسیدن به ولایت عهدی در ماه ژوئن نفوذ گسترده ای در امور اقتصادی، دیپلماتیک و داخلی کشورش یافته است.

در روزهای گذشته فراخوان گسترده ای برای برگزاری تظاهرات در روز جمعه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) علیه حکومت عربستان پخش شده بود. در همین راستا یک حساب توئیتر ویژه اعتراضات در این روز با نام «حراك 15 سبتمبر» ایجاده شده بود.

#حراك_15_سبتمبر
قائمة المساجد التي يمكن أن يتوجه لها الأفراد الذين لم يتمكنوا من تكوين مجموعات لصلاة العشاء وينطلقوا منها للحراك pic.twitter.com/eYNR0DjFpN

— حراك 15 سبتمبر (@7arakAlharamain) September 14, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

وزیر خارجه عربستان: در صورت حل مسئله فلسطین ممکن است اسرائیل را به رسمیت بشناسیم

دیده‌بان حقوق بشر: صدور حکم اعدام برای توئیت‎‌های انتقادی یعنی سرکوب در عربستان به سطح هولناکی رسیده