احزاب مخالف در ایتالیا به دنبال خلق پولی جدید به موازات یورو

احزاب مخالف در ایتالیا به دنبال خلق پولی جدید به موازات یورو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

احزاب ایتالیایی منتقد سیاستهای اتحادیه اروپا که پیش از این خواهان خروج کشورشان از این اتحادیه بودند، حال ایدۀ کمتر رادیکال تری را مطرح کرده اند. آنها می خواهند که پول جدیدی در این کشور و به موازات یورو منتشر شود. پولی که بتوان آن را در فعالیتهای اقتصادی روزانه استفاده کرد و به این ترتیب رشد اقتصادی را برای ایتالیا به ارمغان آورد.

تصمیم به استفاده از واحد پولی جدید در کشور، تصمیم بزرگی است. پیش از این نیز برنامه‌های مشابهی در دیگر نقاط جهان آزمایش شده که با نتایج متفاوتی همراه بوده است. موفقیت این طرح در ایتالیا می تواند تغییرات سیاسی بزرگی را به همراه داشته باشد و اگر طرح استفاده از پول جدید به تصویب پارلمان این کشور برسد، آنگاه احتمالا متقاعد کردن ایتالیایی‌ها برای ترک یورو آسانتر خواهد شد.

روبرتو پروتی، استاد اقتصاد دانشگاه میلان می گوید: «این طرح می تواند موفق شود. هم از لحاظ فنی و هم سیاسی چنین چیزی کاملا امکان پذیر است.»

سه حزب از چهار حزب بزرگ ایتالیا یعنی جنبش ۵ ستاره، حزب راستگرای لگا نورد (اتحادیه شمالی) و فورزا ایتالیا (متعلق به سیلویو برلوسکونی) پیشنهاد داده اند که پس از انتخابات عمومی در این کشور که ۱۵ مارس سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار خواهد شد، این پول جدید به موازات یورو، وارد بازار شود. آنها معتقدند که داشتن ارز دوگانه، از آشفتگی بازار در پی خروج از منطقه پولی یورو در آینده نیز خواهد کاست.

برخی از قانونگذاران عضو جنبش ۵ ستاره و لگا نورد می گویند که هدف اصلی آنها از وارد کردن پولی جدید به بازار، متقاعد کردن بروکسل و دیگر شرکای ایتالیا برای تغییر قوانین مالی اتحادیه اروپا است تا به این ترتیب میزان دریافت کمکهای مالی از این اتحادیه بیشتر و در مقابل، پرداخت مالیاتها کمتر شود. آنها می گویند تهدید به داشتن یک پول موازی که کمیسیون اروپا با آن مخالف است، به این احزاب کمک خواهد کرد تا به اهدافشان برسند.

اما بسیاری از طرفداران جدی این طرح، مخالفان یورو هستند و اعتراف می کنند که یکی از اهداف اصلیشان فراهم کردن زمینه‌ها برای خروج از منطقه پولی یورو در زمان مناسب است.

کلودیو بورگی، سخنگوی اقتصادی حزب لگا نورد می گوید: «با یک پول موازی، اگر بخواهیم منطقه یورو را ترک کنیم، اقتصادمان می تواند همچنان به فعالیت ادامه دهد؛ حتی اگر بانک مرکزی اروپا تلاش کند با کاهش پرداخت نقدینگی یورو به ما ضربه بزند.»

ایتالیایی‌ها در سال ۱۹۹۹ میلادی هنگامیکه یورو وارد بازارها شد، از طرفداران جدی این پول واحد اروپایی بودند. اما از زمانی که این کشور به تنبل‌ترین اقتصاد منطقه یورو تبدیل شد، بسیاری در داخل این کشور، یورو را به دلیل کاهش سطح استانداردهای زندگی و افزایش میزان بیکاری سرزنش کردند.

نظرسنجی که توسط موسسه ایتالیایی وینپل در ماه مارس انجام شد، نشان داد که تنها حدود نیمی از ایتالیایی‌ها همچنان حامی یورو هستند. نظرسنجی دیگری نیز که در ماه ژوئیه توسط اتاق فکر ﺑﻨﻴﺎد برتلشمن در آلمان انجام شده است نشان داد که تنها ۱۷ درصد از ایتالیایی‌ها از مسیری که اتحادیه اروپا در پیش گرفته است، راضی هستند.

نگرانی‌های بازار

کمیسیون اروپا و همچنین بازارهای مالی نسبت به گفتگوهایی که درباره ارز دوگانه در ایتالیا آغاز شده، نگران هستند. سرمایه گذاران نیز در ماه گذشته و پس از اظهار نظر آقای برلوسکونی در این باره، تمام اوراق قرضه دولتی ایتالیا را فروختند.

سیلویو برلوسکونی اعلام کرد که او نیز از طرفداران نشر «لیر جدید» برای استفاده در داخل این کشور و تزریق آن به اقتصاد است. با این وجود تاکید کرد که یورو همچنان برای نقل و انتقالات بین المللی و برای صنعت گردشگری استفاده خواهد شد.

آقای برلوسکونی که چهار بار نخست وزیر این کشور بوده، پیش از این نیز درباره این طرح صحبت کرده بود اما بازارها در حال حاضر و با توجه به نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ایتالیا بسیار نگرانند. انتخاباتی که در آن حزب حاکم یعنی حزب دموکرات، هیچ طرح جدی را برای خروج از بحران کنونی ایتالیا ارائه نکرده است.

بر اساس نظرسنجی‌ها هم اکنون حزب حاکم و حزب ۵ ستاره ایتالیا در انتخابات پیش رو در موقعیت یکسانی قرار دارند و پس از آنها، حزب راستگرای لگا نورد در جایگاه سوم و درنهایت فورزا ایتالیا نیز در جایگاه چهارم است.

در حالیکه کمیسیون اروپا می گوید در منطقه یورو تنها یک «پول قانونی» می تواند وجود داشته باشد، بسیاری از طرفداران ارز دوگانه اصرار دارند که این کار مانعی در ارتباطات میان این کشور و اتحادیه بوجود نمی آورد.
آنها می گویند اگر این «پول قانونی» به عنوان یک ارز تعریف شود، فروشندگان موظف به پذیرش آن هستند. اما اگر در این باره هیچ اجباری در کار نباشد، آنگاه داشتن ارز دوگانه، هیچکدام از معاهدات اتحادیه اروپا را نقض نمی کند و هیچ تعهدی را نیز تحمیل نخواهد کرد.

دانیل گروس، رئیس مرکز مطالعات سیاست اروپا مستقر در بروکسل نیز با این عقیده که «اگر هیچ اجباری نباشد، هیچ مشکل قانونی هم بوجود نخواهد آمد» موافق است. با این وجود او تردید دارد که این طرح در پارلمان ایتالیا تصویب شود. او معتقد است که این طرح بیشتر وسیله‌ای برای انحراف توجه‌ها از مشکل واقعی اقتصاد ایتالیا یعنی نداشتن بهره وری است.

کسب آمادگی در مقابل سقوط یورو

طرفداران ارز دوگانه در ایتالیا به مواردی همچون کوپن‌های غذای ارائه شده توسط کارفرمایان اشاره دارند که در حال حاضر توسط میلیون‌ها ایتالیایی برای خرید مواد غذایی و یا صرف نهار استفاده می شود.

آگهی

آنها همچنین به سوابق تاریخی متعدد پول‌های موازی اشاره دارند. سیلویو برلوسکونی اغلب به «AM-lira» اشاره دارد که در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن توسط متفقین در ایتالیا رایج شد. همچنین یکی از موفق‌ترین پول‌های رایج، فرانک بانک وایر سوئیس بود که در سال ۱۹۳۴ میلادی توسط فعالان کسب و کار وارد بازار شد و همچنان به آنها کمک می کند تا در دوران رکود، اعتبارات ارزان دریافت کنند.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» فرانسه نیز پیش از این در انتخابات سال گذشته کشورش پیشنهاد داده بود که به موازات یورو، فرانک نیز در بازار برای معامله استفاده شود.

کلودیو بورگی، سخنگوی اقتصادی حزب لگا نورد می گوید که ایتالیا باید برای سقوط یورو خود را آماده کند. به نظر او سقوط یورو حتمی است و تنها زمان آن مشخص نیست. او که یکی از طراحان ارز دوگانه است، نام ارز جدید را با اقتباس از اوراق قرضه کوتاه مدت خزانه داری ایتالیا «mini-BOTs» معرفی کرده است.

آقای بورگی می گوید قرار است در ابتدا رقمی معادل حدودا ۷۰ میلیارد یورو از این پول موازی منتشر و به شرکتها و افراد در قبال بهای خدمات، پرداخت شود. پس از آن می توان از این پول برای پرداخت مالیات یا خرید هر نوع کالا یا خدماتی که از سوی دولت ارائه می شود، از جمله پرداخت پول بنزین در پمپ بنزین‌های وابسته به دولت استفاده کرد. این کار مردم را به تدریج متقاعد به استفاده از این پول در فعالیتهای روزمره یا کسب و کار خواهد کرد.
به گفته آقای بورگی، او فراخوانی را نیز از طریق توییتر و فیسبوک منتشر کرده است تا بتواند بهترین طرح‌های مردمی را برای اسکناس «mini-BOTs» جمع آوری کند.

روبرتو پروتی، استاد اقتصاد دانشگاه میلان معتقد است این کار می تواند تاثیرات اقتصادی و سیاسی جدی به همراه داشته باشد.
او می گوید: «این کار می تواند علاوه بر برانگیختن مخالفتها در بروکسل، بدهی‌های عمومی را نیز افزایش دهد. بویژه اگر این طرح در مقیاس بزرگ اجرا شود آنگاه احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که ما درنهایت از منطقه یورو خارج شویم.»
اقتصاددانانی که از این طرح حمایت می کنند نیز معترفند که این کار باعث افزایش قابل توجه سطح بدهی‌های عمومی ایتالیا می شود، آنهم درحالی که این کشور در حال حاضر دومین کشور دارای بالاترین سطح بدهی‌های عمومی در منطقه یورو (پس از یونان) است اما می گویند این مشکل بسرعت و با نمایان شدن تاثیرات مثبت ارز دوگانه بر رشد اقتصادی، برطرف خواهد شد.

آگهی

جنبش ۵ ستاره طرفدار طرح دیگری است؛ طرحی که از سوی اقتصاددانی به نام گنارو زتزا درباره داشتن یک «ارز مالیاتی» ارائه شده است. گنارو زتزا می گوید: «ایده ما وجوه مشترک زیادی با “mini-BOTs” دارد.» او نیز همچون کلودیو بوگی معتقد است که یورو دیر یا زود سقوط خواهد کرد.
ارز مالیاتی آقای زتزا در ابتدا بصورت الکترونیک خواهد بود و سپس به تدریج و در طول یک سال اسکناس‌ها وارد بازار خواهند شد. با این پول نیز دولت می تواند حقوق کارکنان را بپردازد یا اقدام به سرمایه گذاری کند و همچنین مانند «mini-BOTs» شهروندان می توانند از آن برای پرداخت مالیاتهایشان استفاده کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟