شمار استعفا دهندگان از "شورای مشورتی تولید" ترامپ به ۶ نفر رسید

شمار استعفا دهندگان از "شورای مشورتی تولید" ترامپ به ۶ نفر رسید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در پی وقوع درگیری‌های خشونت آمیز در شهر شارلوتزویل آمریکا و واکنش انتقاد برانگیز دونالد ترامپ به این حادثه، در مجموع ۶ نفر از اعضای شورای مشورتی تولید دونالد ترامپ استعفا دادند.

آخرین فردی که به جمع استعفا دهندگان پیوسته است ریچارد ترومکا، رهبر «AFL-CIO» یکی از قدرتمندترین اتحادیه‌های کارگری در این کشور است. تئا لی، اقتصاددان و معاون پیشین این اتحادیه نیز از عضویت در این شورا استعفا داد.

ریچارد ترومکا روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من نمی توانم در شورای مشورتی رئیس جمهوری شرکت کنم که با تعصبات و تروریسم خانگی مدارا می کند.»

استعفای او در زمان کوتاهی پس از آن روی داد که دونالد ترامپ اعلام کرد «هر دو طرف مسئول خشونتهای شارلوتزویل هستند».

پیش از این نیز چهار نفر از رهبران بزرگ بخش کسب و کار آمریکا در اعتراض به شیوه برخورد دونالد ترامپ با حادثه شارلوتزویل این شورا را ترک کرده بودند.

اسکات پل، رئیس شرکت غیرانتفاعی «اتحاد برای تولید آمریکایی» یا (AAM) که متشکل از تولید کنندن پیشرو و اتحادیه‌های فعال در صنعت فولاد آمریکا است، این شورا را روز سه شنبه ترک کرد. او به مدیران اجرایی شرکتهای بزرگ مرک (Merck) شرکت بین المللی تولید دارو، اندر آرمور (Under Armour) شرکت تولید کننده لوازم ورزشی و اینتل (Intel) شرکت تجهیزات رایانه‌ای آمریکا پیوست که پیش از این در روز دوشنبه این شورا را ترک کرده بودند.

I’m resigning from the Manufacturing Jobs Initiative because it’s the right thing for me to do.

— Scott Paul (@ScottPaulAAM) 15 août 2017

شورای مشورتی تولید در ماه ژانویه توسط دونالد ترامپ تشکیل شد و وظیفه آن ارائه پیشنهادهایی به رئیس جمهور با هدف افزایش سطح اشتغال است.

با وجود کناره گیری این افراد، این شورا همچنان با ۱۷ عضو به کار خود ادامه می دهد. پس از کناره گیری‌های اخیر، دونالد ترامپ در توییتی اعلام کرد که آماده است تا افراد جدیدی را جایگزین آنها کند.

For every CEO that drops out of the Manufacturing Council, I have many to take their place. Grandstanders should not have gone on. JOBS!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) August 15, 2017

واکنش ترامپ به حوادث شارلوتزویل منجر شد میان او که خود را یک رئیس جمهور بازرگان می خواند و رهبران شرکتهای بزرگ آمریکایی اختلاف ایجاد شود. کارآفرینان آمریکا همچنین مخالف سیاستهای مهاجرتی آقای ترامپ و تصمیم او مبنی بر خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس هستند.

کنت فریزیر، مدیر اجرایی شرکت «مرک» که یکی از برجسته‌ترین مدیران سیاه پوست در آمریکا محسوب می شود اولین کسی بود که روز دوشنبه این شورا را ترک کرد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران آمریکا «باید با رد واضح نفرت پراکنی، تعصب و برتری جویی گروهها، به ارزش‌های اساسی مان افتخار کنند.»

آقای فریزیر پیش از این به عنوان وکیل به آزاد شدن یک زندانی سیاه پوست کمک کرده بود که به دروغ متهم به قتل و درنهایت محکوم به مرگ شده بود. او اکنون یکی از بزرگترین شرکتهای داروسازی این کشور را مدیریت می کند.

چند دقیقه پس از انتشار خبر کناره گیری کنت فریزیر، دونالد ترامپ در توییتی نوشت که اکنون مدیر مرک «زمان بیشتری خواهد داشت تا قیمت گزاف داروها را کاهش دهد.»

Now that Ken Frazier of Merck Pharma has resigned from President’s Manufacturing Council,he will have more time to LOWER RIPOFF DRUG PRICES!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) August 14, 2017

کوین پلانک، مدیر عامل شرکت اندر آرمور نیز در همان روز شورا را ترک کرد. او در بیانیه‌ای گفت: «اندر آرمور متعهد به نوآوری و ورزش است و نه سیاست.» او افزود قصد دارد همچنان به تلاش‌هایش ادامه دهد تا با الهام بخشیدن به مردم، آنها بتوانند از طریق قدرت ورزش به آنچه که می خواهند دست یابند؛ کاری که به ترویج اتحاد، تنوع و افزایش ظرفیتها کمک می کند.

برایان کرانیچ، مدیر اجرایی اینتل نیز پس از کناره گیری از شورای مشورتی تولید، روز دوشنبه در وبسایت شرکتش نوشت: «ما باید به کسانی که برای برابری و دیگر ارزش‌های والای آمریکایی ایستادگی می کنند، افتخار کنیم نه اینکه به آنها حمله کنیم.»

جنرال الکتریک نیز اعلام کرده است که اگرچه نفرت پراکنی، تعصب و نژادپرستی را تحمل نخواهد کرد اما جفری ایملت، مدیر عامل اجرایی این شرکت در شورا باقی خواهد ماند زیرا مهم است که جنرال الکتریک در بحث‌های مربوط به چگونگی افزایش رشد و بهره وری در آمریکا شرکت داشته باشد.

نمایندگان دستکم پنج شرکت بزرگ آمریکایی دیگر (Dow Chemical، Whirlpool، Campbell Soup، International Paper، Nucor) نیز بیانیه‌های مشابهی را منتشر کرده اند. همه این شرکتها نژادپرستی را محکوم و دیگران را به تحمل پذیری دعوت کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: هر دو طرف مسئول خشونتهای شارلوتزویل هستند

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است