روزنامه دولتی چین: اگر آمریکا به کره شمالی حمله کند پکن مداخله می کند

روزنامه دولتی چین: اگر آمریکا به کره شمالی حمله کند پکن مداخله می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

همزمان با افزایش تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ روز جمعه روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین با انتشار سرمقاله‌ای نوشت در صورتی که کره شمالی به آمریکا حمله کند چین باید بی طرف بماند. این روزنامه بانفوذ چینی افزود اگر جنگ از سوی آمریکا آغاز شود در این صورت چین باید مداخله کند.

در بخشی از این سرمقاله آمده است که تا کنون پکن نتوانسته واشنگتن و پیونگ یانگ را از اتخاذ مواضع تند منصرف کند اما اکنون زمان آن است که «موضع روشنی در قبال تمام طرف‌ها اتخاذ کند و به آنها بفهماند که اگر اقداماتشان منافع چین را به خطر بیاندازد با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد.»

از دید نویسنده سرمقاله در صورتی که آمریکا و کره جنوبی «مخاصمه مسلحانه را آغاز و تلاش کنند تا نظام سیاسی شبه جزیره کره را تغییر دهند چین جلوی آنرا خواهد گرفت.» در این یادداشت تاکید شده است که در حال حاضر شبه جزیره کره محل همگرایی منافع استراتژیک تمام طرف‌هاست.

چین اصلی‌ترین متحد دیپلماتیک و مهمترین شریک تجاری کره شمالی است و همزمان با تشدید تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ بارها هر دو طرف را به خویشتن‌داری فراخوانده است.

با اینکه پکن مخالفت خود را با آزمایش‌های هسته‌ای و بالستیکی کره شمالی اعلام کرده اما از سوی دیگر رفتار آمریکا و کره جنوبی در قبال پیونگ یانگ و بویژه استقرار سامانه ضد موشکی را «تحریک کننده» خوانده و این دو کشور را مورد انتقاد قرار داده است.

تنش میان پیونگ یانگ و واشنگتن بویژه زمانی شدت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به آزمایش‌های موشک‌های قاره پیمای کره شمالی گفت که اگر این کشور به تهدیدهایش ادامه دهد با آتش و خشمی که دنیا تاکنون به خود ندیده مواجه خواهد شد

در مقابل این سخنان کره شمالی اعلام کرد طرحی برای حمله موشکی به جزیره گوام، که جزء قلمروی آمریکاست، در دست تهیه دارد. رئیس جمهوری آمریکا نیز روز پنجشنبه در واکنش گفت که استفاده از واژه‌های «آتش و خشم» در قبال کره شمالی «به اندازه لازم» کافی و شدید نبوده و بهتر است پیونگ یانگ «خود را جمع و جور کند تا همانند برخی از کشورها دچار گرفتاری نشود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا آمریکا توانایی سرنگون کردن موشکهای کره شمالی را دارد؟

کره شمالی: طرح حمله موشکی به جزیره گوام تا نیمۀ ماه اوت آماده می شود

ترامپ در پاسخ به کره‌ شمالی: تسلیحات اتمی آمریکا قدرتمندتر از همیشه است