نماینده تربت جام و تایباد:‌ از اول انقلاب تاکنون چه تعداد اعدام شده اند؟‌

نماینده تربت جام و تایباد:‌ از اول انقلاب تاکنون چه تعداد اعدام شده اند؟‌
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام و تایباد از قوه قضائیه خواسته است که آمار محرمانه افرادی که از اول انقلاب تاکنون به جرم حمل مواد مخدر اعدام شده اند را اعلام کند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تشریح بررسی طرح کاهش مجازات اعدام محکومین به مواد مخدر گفت: «بخش اعظمی از افرادی که به اسم قاچاقچی اعدام می‌شوند اثری در کاهش عرضه [مواد مخدر] در کشور ندارند.»

رحیمی جهان آبادی به ایسنا گفته است که مجلس با طرح تخفیف کاهش مجازات اعدام به دنبال این است که سرکرده‌های اصلی و قاچاقچیان عمده و کسانی که به صورت مسلحانه و میزان انبوه قاچاق می‌کنند به جای افراد معمولی حمل کننده مواد مخدر به مجازات اعدام محکوم شوند.

وی گفته است:‌«بگیر و ببند و اعدام کن اگر جواب داده بود که تاحالا وضع ما این نبود.»

این نماینده مجلس با انتقاد از قوه قضائیه که آمار افراد اعدام شده از اول انقلاب و همچنین کسانی که اکنون زیر حکم اعدام هستند را اعلام نکرده و آن‌را محرمانه تلقی می‌کند گفته است: «قاچاقچی بزرگ اولا در دسترس اینها نیست ثانیا به محضی که دستگیر شود، چند نفر آدم یا وکیل دارد که او را از زندان در آورده و یا اعدام را تبدیل به حبس کند. اما آن فردی که نه توان دفاع از خود را دارد و نه توانایی وکیل اختیار کردن، اعدام می شود.»

جلیل رحیمی نماینده مجلس: طرح حذف مجازات اعدام قاچاقیان مواد مخدر آماده ارائه است. روند اعدام باید متوقف و محدود شود به موارد خاص شود pic.twitter.com/I9tMBh1Qxp

— حقوق بشر در ایران (@ICHRI_Fa) October 4, 2016

رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس از قضات دادگستری هستند و در دادگاه انقلاب نیز مشغول به فعالیت بوده اند افزوده است:‌ «خود اینها در جلسه می گفتند که بارها دیده‌اند زنان یا فرزندانی برای خداحافظی از پدر و یا همسرشان که به جرم مواد مخدر اعدام می‌شوند به زندان آمده‌اند که حتی کفش پای این‌ها نبوده است.»

عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس همچنین پرسیده است که قضات بر مبنای کدام حکم فقهی حکم اعدام صادر می کنند؟ و این حکم کیلویی را از کجا آورده اند که ۳۰ گرم شیشه یا چند کیلو تریاک افساد فی الاض است؟‌

این نماینده مجلس همچنین افزوده است:‌ «خیلی از این خانواده‌ها در مناطق مرزی گسترده و پرجمعیت هستند. در مناطق شرقی کشور افرادی را می شناسم که در روستاهایی بدون استثنا از افراد آن اعدامی وجود دارد. این مسئله بازتاب منفی برای نظام در سطح بین‌المللی و جامعه داشته و به نوعی دشمن تراشی برای نظام در طوایف و قومیت‌های مرزی دارد.»

رحیمی جهان آبادی همچنین گفته است که کلیات طرح کاهش مجازات اعدام محکومین مواد مخدر با ۱۸۳ رای مثبت در مجلس به تصویب رسیده است می گوید:‌ «با توجه اصلاحاتی که کمیسیون قضایی انجام داد از تاریخ تصویب این قانون اگر چنانچه کسی مرتکب جرمی شود که اقدام به خرید و نگهداری و فروش بیش از ۵۰ کیلوگرم تریاک یا بیش از دو کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و هروئین و یا سه کیلوگرم نگهداری و حمل آن باشد بدون در نظر گرفتن سابقه مشمول مجازات اعدام خواهد شد.»‌

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعدام آدم‌ربایان و قاتلان اباسین زازی نوجوان ۱۲ ساله در کابل

مرحله اول طرح توزیع مواد مخدر دولتی در ایران تنها شامل «تریاک» می شود

مولاوردی: تمام مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان اعدام شده‌اند