مولاوردی: تمام مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان اعدام شده‌اند

مولاوردی: تمام مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان اعدام شده‌اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان گفته است: «روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم مولاوردی، با ابراز نگرانی از بی‌مسئولیتی جامعه در قبال بازماندگان خانواده های اعدام شده افزوده است: «بازماندگان آنها امروز قاچاقچی بالقوه هستند؛ هم از این نظر که بخواهند انتقام پدران خود را بگیرند هم برای تامین منابع مالی خانواده ها، اما هیچ حمایتی از این افراد نمیشود.»

وی درباره تعهد دوباره نهادهای دولتی در قبال خانواده شهروندان اعدام شده گفته است: «در برنامه پنجم توسعه موضوع حمایت از خانواده معدومین به کل حذف شده بود که ما این را دوباره در برنامه ششم گنجانده ایم. معتقدیم اگر از این افراد حمایت نشود، اینها مستعد تکرار جرایم هستند پس جامعه در قبال این خانواده‌ها که قربانی جرم سرپرست خود هستند، مسئول است.»

<<ما روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شدهاند. بازماندگان آنها امروز قاچاقچی بالقوه هستند>>

— شهیندخت مولاوردی (@mowlaverdi) 24 Février 2016

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران مبدا اصلی ورود مواد مخدر از افغانستان به ایران است. فقر گسترده و عقب ماندگی تاریخیِ اقتصادی و نهادی، به ویژه در مناطق جنوبی این استان، بسیاری از اهالی آن را به سوی مشارکت در قاچاق مواد مخدر سوق داده است. در سال های گذشته فعالیت گروه های اسلام گرای تندرو مانند جندالله، ناامنی را در این منطقه دوچندان کرده است.

آمار رسمی و شفافی درباره شمار مجرمین جرایم مربوط به مواد مخدر که در استان سیستان و بلوچستان به اعدام محکوم شده اند وجود ندارد. با این حال خبرگزاری هرانا با انتشار گزارشی، سیستان و بلوچستان را پس از استان‌های البرز و فارس به عنوان سومین استانی که بیشترین شمار اجرای حکم اعدام را در سال ۲۰۱۴ میلادی داشته است، طبقه بندی کرد.

ایران یکی از کشورهای رکورددار اجرای مجازات اعدام در جهان است. بیشترین تعداد مجازات اعدام مربوط به جرایم مرتبط با مواد مخدر است. در آبان‌ ماه سال ۱۳۹۴، گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل «هزینه سنگین و طاقت فرسایی که ایران به خاطر حایل بودن میان غرب و شرق می‌پردازد» طرحی را برای کاهش مجازات قاچاقچیان مواد مخدر از اعدام به حبس ابد ارائه کردند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در سال ۱۳۹۳ به شبکه فرانس ۲۴ گفته بود در صورت تصویب قانونی برای جایگزینی اعدام با حبس ابد، آمار اجرای مجازات اعدام در ایران ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپاه پاسداران: پاکستان سریعا مرزبانان ایرانی ربوده شده را آزاد کند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد