مرحله اول طرح توزیع مواد مخدر دولتی در ایران تنها شامل «تریاک» می شود

مرحله اول طرح توزیع مواد مخدر دولتی در ایران تنها شامل «تریاک» می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر در ایران می گوید در صورت تصویب طرح «توزیع موادمخدر دولتی» در مرحله اول تنها مواد مخدر سنتی (تریاک) توزیع خواهد شد.

رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ضمن دفاع از طرح توزیع دولتی موادمخدر از احتمال توزیع گسترده تر مواد مخدر در مراحل بعد و «متناسب با شرایط» خبر داد.

با این حال به گفته علی هاشمی در طرح فعلی تنها به آزادسازی تریاک اشاره شده است. هر چند او می گوید بنا به ماده ۴۱ قانون مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام هر نوع مواد مخدری با تشخیص پزشک می‌تواند در اختیار فرد بیمار قرار گیرد.

بنا به اعلام رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر حدود ۶۰ درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران، «تریاک و مشتقات آن» را مصرف می کنند.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران پیش از این از تصویب طرحی در این کمیسیون خبر داده بود که براساس به آن مواد مخدر دولتی در اختیار معتادان قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: مقرر کردیم دولت مواد مخدر رقیق در اختیار معتادان قرار دهد تا این عزیزان بتوانند به‌ تدریج ترک کنند – ایلنا pic.twitter.com/vNNPnjEdHl

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) July 21, 2017

با این حال به گفته علی هاشمی هنوز افرادی که براساس این طرح می توانند مواد مخدر دریافت کنند مشخص نشده اند و پس از تصویب این طرح در صحن مجلس این امر روشن خواهد شد.

رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر ضمن تمجید از سیاست کشت خشخاش پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ شمسی تاکید کرد: «در حال حاضر نیز معتقدم با اتخاذ سیاست توزیع مواد مخدر دولتی در کشور این مواد سالم و بدون آلودگی و با قیمت ارزانتر در اختیار افراد قرار خواهد گرفت که این مسئله باعث کاهش مرگ و میر افراد نیز خواهد شد.»

او در این مصاحبه همچنین از کشیده شدن فساد ناشی از «پول کثیف» اقتصاد مواد مخدر به مجلس ایران سخن گفته است.

علی هاشمی اظهار داشت: «اجرای سیاست های مدیریت کاهش تقاضا در قالب توزیع مواد مخدر دولتی در نهایت به کاهش پول کثیفی که در حال حاضر در دست مافیاست کمک می‌کند؛ زیرا امروز می‌بینیم که این پول کثیفی که مافیا از طریق توزیع و قاچاق مواد مخدر به دست می‌آورند هزاران دستگاه دولتی را از جمله وکیل، قاضی، مبارزه کننده و … را با پخش پول آلوده کرده است.» رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر خسارت سالانه مواد مخدر را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. وی دو فایده توزیع دولتی موادمخدر را جلوگیری از تغییر الگوی مصرف و ایجاد حائل بین مصرف کنندگان و قاچاقچیان ارزیابی کرد.

او همچنین با اشاره به فضای طنزآمیز پدید آمده در ارتباط با طرح توزیع دولتی مواد مخدر بخشی از آن را به «مافیای موادمخدر» نسبت داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران؛ نوسانات ارز و قیمت تریاک

احتمال توزیع مواد مخدر دولتی بین معتادان

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود