سیمون وی از رهبران جنبش رفع تبعیض علیه زنان در فرانسه درگذشت

سیمون وی از رهبران جنبش رفع تبعیض علیه زنان در فرانسه درگذشت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سیمون وی، وزير بهداشت پيشين فرانسه كه در سال ١٩٧٥ قانون سقط جنين را به پارلمان ارائه كرده بود، در ٨٩ سالگى درگذشت.

خانم وی، یکی از زنانی است که توانست نامش را در تاریخ فرانسه به ثبت برساند. این زن سیاستمدار فرانسوی، که عضو آکادمی فرانسه نیز بود کسی است که در زمان ریاست بر وزارت بهداشت، طرح قانونی کردن سقط جنین را به پارلمان فرانسه ارائه کرد. این قانون در سال ۱۹۷۵ به تصویب رسید و در فرانسه به اجرا درآمد.

وی که در یک خانوادۀ یهودی در شهر نیس فرانسه به دنیا آمده بود، پدر، مادر و برادر خود را در جریان جنگ جهانی دوم در اردوگاه آشوویتس از دست داد اما خود از کشتار یهودی ها در زمان این جنگ جان سالم بدر برد. سیمون وی در طول سال های زندگی خود، بطور خستگی ناپذیری برای روایت آنچه در این اردوگاهها اتقاق افتاد، در جهت تقویت صلح و دموکراسی تلاش کرد.

وی در یکی از دیدارهای خود با جوانان در پاسخ به اینکه چطور از این اردوگاه زنده بیرون آمده است، می گوید: «انتخاب ها کاملا اتفاقی بود. ما در ردیف های پنج نفره می ایستادیم و صف ها همینطور ادامه داشت. گاهی کسانی که در یک طرف خط قرار داشتند زنده می مانند و کسانی که آنطرف خط بودند، برای مردن انتخاب می شدند.»

سیمون وی، نخستین زنی بود که در تاریخ هفدهم ژوییه ۱۹۷۹، بعنوان رییس پارلمان اروپا با رای مستقیم نمایندگان این پارلمان انتخاب شد و بمدت ۳ سال نیز ریاست این نهاد قانونگذاری اروپا را بعهده داشت.

وی که یکی از اعضای شورای قانونگذاری فرانسه بود، در ردیف قضات و حقوقدانان ارجح در فرانسه به شمار می آمد. در سال ۲۰۰۵، به دلیل دعوت از رای دهندگان برای دادن رای مثبت به همه پرسی دربارۀ قانون اساسی اروپا، حضور خود را در شورای قانون اساسی فرانسه غیرفعال کرد اما از این شورا استعفا نداد که همین امر، انتقادهایی را از وی برانگیخت. اروپای واحد و قوی برای سیمون وی اهمیت زیادی داشت.

این بانوی فرانسوی در سال ۲۰۱۰ بعنوان عضو رسمی آکادمی فرانسه، مفتخر به پوشیدن ردای این آکادمی شد و از معدود زنانی است که در آکادمی فرانسه عضویت داشت. در نطق خود به همین مناسبت نیز از اروپای قوی و متحد سخن گفت: «خانم ها و آقایان، در این مکان که به فرانسه و درخشش این کشور اختصاص دارد، اجازه بدهید موضوعی را بیان کنم که بخش مهمی از زندگی ام را به آن یعنی اروپا اختصاص داده ام. اروپای واحد، افقی بود که از فردای جنگ، چند تن از پدران این قاره، برای جلوگیری از تکرار جنگ های برادرکش، آن را بنیان نهادند.»

شمارۀ خالکوبی شده بروی بازوی وی در هنگام زندانی بودن در اردوگاه آشوویتس، در کنار شعار برادری، برابری و آزادی که سمبل قانون اساسی فرانسه است و شعار اتحادیۀ اروپا، به روی شمشیر اهدایی از سوی آکادمی فرانسه به این بانوی نامدار حکاکی شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟