خوان مانوئل سانتوس: کلمبیا پس ازتوافق صلح با فارک شکوفا خواهد شد

خوان مانوئل سانتوس: کلمبیا پس ازتوافق صلح با فارک شکوفا خواهد شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

چه آینده ای در انتظار کلمبیا است؟ این کشور پس از نیم قرن مناقشه بالاخره موفق شد با نیروهای مسلح انقلابی موسوم به شورشیان فارک به یک توافقنامه صلح تاریخی دست…

چه آینده ای در انتظار کلمبیا است؟ این کشور پس از نیم قرن مناقشه بالاخره موفق شد با نیروهای مسلح انقلابی موسوم به شورشیان فارک به یک توافقنامه صلح تاریخی دست یابد. تلاش های خوان مانوئل سانتوس در به نتیجه رساندن این فرایند صلح جایزه صلح نوبل را برایش به ارمغان آورد.

مناقشه نظامی در کلمبیا دست کم ۲۶۰ هزار کشته و بیش از ۴۵ هزار مفقود برجای گذاشت. بیش از ۷ میلیون نفر از مردم این کشور نیز طی دهه های اخیر آواره شدند.

خبرنگار یورونیوز در پاریس با خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا گفتگو کرده است:

یورونیوز: خبرهای خوبی از کلمبیا می رسد. حالا پس از خشک شدن جوهر توافقنامه صلح، اجرای آن در چه مرحله ای است؟

خوان مانوئل سانتوس: «بله اتفاق بسیار مهمی روی داد. ۱۰۰ درصد از سلاح هایی که در اختیار فارک بود به سازمان ملل متحد تحویل داده شد. این در واقع پایان فارک به منزله یک گروه مسلح است زیرا آنها دیگر سلاحی در اختیار ندارند. فارک دیگر یک گروه چریکی نیست بلکه به یک حزب سیاسی تبدیل شده است. آنها به یک روند قانونی بازگشته اند و این پیش شرط برقراری صلح بود.»

یورونیوز: شما چطور مطمئن هستید که آنها ۱۰۰ درصد خلع سلاح شده اند؟

خوان مانوئل سانتوس: «هیچکس نمی تواند صد درصد مطمئن باشد ولی به هر حال نام هر یک از اعضای گروه به همراه تعداد سلاح ها ثبت و کلیه افراد به صورت مکتوب تعهد داده اند دیگر از اسلحه استفاده نکنند. این فرایند بسیار جدی است. اگر آنرا با دیگر روند ها مقایسه کنید می بینید که از نظر جمع آوری سلاح بسیار کنترل شده و موفق است.»

خوان مانوئل سانتوس

  • او دومین دوره است که به ریاست جمهوری کلمبیا برگزیده شده است.
  • سانتوس در سال 2016 جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.
  • او در سال 2016 با فارک توافقنامه صلح امضاء کرد.
  • او عضوی از یک خانواده بسیار پرنفوذ در عرصه سیاست کلمبیا است. ---

یورونیوز: اما منتقدان می گویند شما برای دستیابی به این توافق بیش از حد با فارک مهربان بوده اید. چه صحبتی برای آنها دارید؟

خوان مانوئل سانتوس: «منتقدان تنها می خواهند که من با استفاده از نیروی نظامی فارک را از بین ببرم. با این روش ممکن بود مناقشه سی تا چهل سال دیگر به درازا بکشد. خواسته دیگر آنها این بود که اعضای فارک را برای چهل سال به زندان بیاندازم. اما اگر شما از آنها بخواهید برای چهل سال به زندان بروند آنها دیگر سلاح های خود را تحویل نمی دهند. در یک فرایند صلح شما نباید صلح و عدالت را در هم آمیزید.»

یورونیوز: طنز ماجرا اینجاست که جهان این توافقنامه صلح و اجرای آنرا می ستاید، حال آنکه میزان محبوبیت شما در کشورتان در پایین ترین حد قرار دارد. چگونه این را توضیح می دهید؟

خوان مانوئل سانتوس: «زیرا اقدام به جنگ بسیار ساده تر و مقبول تر است. من پیشتر وزیر دفاع بودم و به جهت کارایی که از خود نشان دادم به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شدم. برقراری صلح به این معنی است که شما با دشمنانتان بر سر یک میز بنشینید و برای بازگرداندن صلح مذاکره کنید. مردم فارکی را که طی پنجاه سال گذشته دست به هر جنایتی زده، دوست ندارند. پس اینکه فردی کارآمد با سابقه نظامی با این افراد بنشیند و امتیاز هایی بدهد بالطبع برایشان پسندیده و مقبول نیست. اجازه بدهید باز هم بگویم که صلح بهتر از جنگ است. کلمبیا پس از این توافق صلح به طرزی بی سابقه شکوفا خواهد شد.»

یورونیوز: این گفته شما است اما سال آینده انتخاباتی برگزار می شود که دیگر امکان نامزد شدن در آنرا ندارید. این در حالیست که اوپوزیسیون تنها یک خواسته دارد و آن بازنگری در توافقنامه صلح است. شما مطمئن اید که توافقنامه پس از دولت شما پا برجا خواهد بود؟

خوان مانوئل سانتوس: «صلح غیر قابل بازنگری است. هر کس برنده انتخابات باشد نمی توان به عقب برگردد. فکرش را بکنید فارک دوباره مسلح شود، به کوهستان باز گردد و درگیری ها را آغاز کند…»

یورونیوز: اما آنها اجازه نخواهند داد اعضای فارک به عنوان مثال سهمی در دولت داشته باشند و این خود می تواند برای توافق صلح شکننده باشد.

خوان مانوئل سانتوس: «اکنون قانون اساسی به اعضای فارک این حق را می دهد که کرسی پارلمان را مطالبه کنند. این در همه جای دنیا بخشی از توافقنامه های صلح است. اگر آنچه ما در کلمبیا انجام دادیم را با دیگر فرایند های صلح مقایسه کنید، می بینید که برای نخستین بار در تاریخ مناقشات مسلحانه است که گروهی چریکی سلاح خود را تحویل می دهد و می پذیرد که محاکمه شود. این اتفاق هرگز رخ نداده است. هیچ مصونیتی برای آنها وجود ندارد.»

یورونیوز: همانطور که اشاره کردید این توافق صلح مختص کلمبیا است اما شما به هرحال حمایت جامعه بین الملل را نیز با خود داشتید. شما اخیرا در کاخ سفید با دونالد ترامپ ملاقات کردید. او در چه سطحی از این فرایند حمایت کرد؟

خوان مانوئل سانتوس: «او در کنفرانس خبری به صراحت در باره فرایند صلح سخن گفت.»

یورونیوز: اما او در کنفراس خبری از فرایند صلح نام نبرد؟

خوان مانوئل سانتوس: «او گفت از کلمبیا حمایت می کند، کنگره نیز از ما حمایت کرد و حزب جمهوری خواه به طرحی برای تقویت حمایت ها پس از اتمام مناقشات رای داد. پس آنها صریح تر از این نمی توانستند نیت خود را بیان کنند. خوشبختانه ما روابطی بسیار خوبی چه با جهوری خواهان و چه دمکرات ها داشتیم. من برای زدن مهر تایید به این روابط به واشنگتن سفر کردم.»

یورونیوز: شما به طور قطع با آمریکا بر سر مبارزه با مواد مخدر همکاری دارید. به ظاهراین مبارزه بیشتر از توافق صلح نظر دونالد ترامپ را جلب کرده است. او در این زمینه بسیار مصمم نشان داده و گفته است که دیوارها جواب خواهد داد. آیا با او موافقید؟

خوان مانوئل سانتوس: «قاچاق مواد مخدر یک زنجیره است و ما باید با استفاده از روش های مناسب با هر یک از حلقه های آن مبارزه کنیم. باید در این زمینه با واسطه ها که سود زیادی عایدشان می شود به سختی مقابله کنیم و فشار کمتری به کشاورز در کلمبیا و مصرف کننده در اروپا و آمریکا وارد آوریم. این یک مسئولیت مشترک است. آمریکا و اروپا هر دو مسئولیت دارند. کلمبیا در تلاش است تا رویکردی موثر و عملی برای مبارزه با مواد مخدر در پیش گیرد.»

یورونیوز: ساخت دیوار می تواند یک جنبه عملگرایانه محسوب شود؟

خوان مانوئل سانتوس: «اگر شما اقدام به ساخت دیوار کنید، مواد مخدر آنرا دور می زند. پس برای کارآمد بودن نیاز به به دیدگاهی عملگرایانه تر دارید. بهترین دیواری که می توان ساخت ایجاد توسعه اقتصای در آمریکای مرکزی و جنوبی است تا افراد دیگر چشم امیدشان به شمال و به سوی آمریکا و اروپا نباشد. بهترین دیوار توسعه اقتصادی در این کشورها است.»

یورونیوز: اما در باره توسعه اقتصادی باید گفت بازار کوکائین مشکلی بزرگ برای کلمبیا است. کلمبیا نخستین صادر کننده جهانی کوکائین است …

خوان مانوئل سانتوس: «بله همینگونه است اما آمریکا و اروپا نیز بزرگترین مصرف کنندگان آن هستند.»

یورونیوز: بر روی این مشکل دست به دست هم کار می کنید؟

خوان مانوئل سانتوس: «با آمریکا و اروپا دست به دست هم کار می کنیم. این مشکلی است که باید با نگاهی جهانی حل شود. یک یا دو کشور به تنهایی نمی توانند در جنگ با مواد مخدر پیروز شوند. این مبارزه رویکردی چند جانبه را می طلبد که ما در تلاش هستیم بار دیگر آنرا در کلمبیا در پیش بگیریم تا بتوان هر یک از حلقه های زنجیره قاچاق مواد مخدر را هدف قرار داد.»

یورونیوز: شما از اروپا به عنوان شریک نام بردید. اتحادیه اروپا ۹۵ میلیون یورو کمک برای بازگرداندن صلح اختصاص داده است. شما می خواهید چگونه از این پول استفاده کنید؟

خوان مانوئل سانتوس: «کارهای زیادی باید کرد که یکی از آنها مین زدایی است. ما در این زمینه پس از افغانستان، دومین کشور جهان محسوب می شویم. ما باید مین زدایی کنیم. باید برای کشاورزان و افرادی که در مناطق مناقشه زندگی می کنند زمین های جایگزین فراهم کنیم. باید جاده ، مدرسه و بیمارستان بسازیم. باید شیوه تبدیل شدن به شهروندان عادی را به شورشیان بیاموزیم. این از اولویت های دوران پس از مناقشه است.»

**یورونیوز: مسیر صلح بی شک بسیار طولانی و سخت بود. شما بر چه مواردی برای دستیابی به این توافق تکیه کردید؟ نقاط قوت و ضعف شما کدام ها بود؟**خوان مانوئل سانتوس: «مثل همه انسان ها، من هم نقاط ضعف زیادی دارم. شاید گاهی کم طاقت می شوم، شاید وقتی اتفاقی می افتد و یا نمی افتد حالم بد می شود. فرایند صلح بسیار دشوار بود گرچه هیچ فرایند صلحی آسان نیست. ما روند های صلح بسیاری را بررسی کردیم و ازهریک آنچه برای کلمبیا مناسب بود را برگزیدیم. من به ارتش جمهوری خواه ایرلند، به آفریقای جنوبی، السالوادور و یا سریلانکا فکر می کنم. در طول این فرایند گروهی از مشاوران مجرب در کنارم بودند و مرا هدایت می کردند. اگر هدفی دارید و می خواهید به آن دست پیدا کنید باید مقاوم و پایدار باشید. من بخش از ناوگانی بودم که در آن حرکت بر روی دریا را آموختم. شما باید همیشه بندری را به عنوان مقصد تعیین کنید و سپس از بادها برای رسیدن به آن استفاده کنید. این همان کاری بود که ما در فرایند صلح انجام دادیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار خودروی بمبگذاری شده در کلمبیا ۲۱ کشته برجای گذاشت

ویدئو؛ زنان فلسطینی و اسرائیلی همزمان با «راهپیمایی اورشلیم» برای صلح رژه رفتند

جنگ اوکراین؛ مسکو و کی‌یف گفتگوهای صلح جده عربستان را چگونه ارزیابی کردند؟