بنگلادش؛ برچیده شدن مجسمه بحث برانگیز عدالت تحت فشار اسلامگرایان

بنگلادش؛ برچیده شدن مجسمه بحث برانگیز عدالت تحت فشار اسلامگرایان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

مقامات کشور بنگلادش روز جمعه دستور برچیدن و تخریب مجسمه بحث برانگیزی را صادر کردند که بنا بود به عنوان نماد عدالت و دادخواهی تلقی شود.

مراحل برچیدن این مجمسه که بنیادگرایان آنرا نمادی از یک الهه یونانی می دانند روز جمعه در حضور مرینال هاک، سازنده آن انجام گرفت.

A post shared by Suvra Kanti Das (@suvrakantidas) on May 26, 2017 at 1:34am PDT

آقای هاک که از این جریان به شدت ناراحت بود به خبرنگاران گفت: «شما با سفر به کشورهای اسلامی مجسمه هایی می بینید که در مقابل کلیه اماکن از جمله مساجد و فرودگاه ها نصب شده است. حتی به عربستان هم بروید آنجا مجسمه هایی خواهید دید. آنها هیچ مشکلی با این مسئله ندارند. اعتراض برخی افراد در کشور ما بیشتر ناشی از کمبود آگاهی و آموزش است.» نصب این مجسمه در مقابل ساختان دیوان عالی بنگلادش، کشوری که اکثر ساکنان آنرا مسلمانان تشکیل می دهند از شش ماه پیش اعتراض شدید بنیادگرایان مذهبی را در این کشور برانگیخته بود.

این مجسمه، پیکرۀ زنی بود با چشمان بسته که ترازوی عدالت در دست داشت. برغم آنکه بنگلادش از یک قانون اساسی مبتنی بر اصول لائیسیته برخوردار است، اسلامگرایان خواهان آن هستند که مجسمه ای با نماد قرآنی جایگزین مجسمه مورد مناقشه شود.

شیخ حسینا، نخست وزیر بنگلادش که رهبری حزب سکولار «عوامی لیگ» را نیز برعهده دارد اخیرا با مضحک خواندن این مجسمه به نوعی حمایت خود را از اسلامگرایان اعلام کرده بود.

به اعتقاد تحلیلگران، خانم حسینا برای بدست آوردن آراء اسلامگرایان و محافظه کاران روستایی پیش از انتخابات پایان سال جاری در این کشور چنین موضعی اتخاذ کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی قاطع نخست وزیر بنگلادش در انتخابات؛ مخالفان دولت مدعی تقلب شدند

انتخابات بنگلادش؛ مخالفان از دستگیری بیش از ۱۰ هزار نفر خبر می دهند

طوفان قدرتمند «موکا» اردوگاه‌های مهاجران در میانمار و بنگلادش را درنوردید