تشدید بحران در حزب سوسیالیست فرانسه

تشدید بحران در حزب سوسیالیست فرانسه
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شکست سنگین حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری، با جدایی نخست وزیر پیشین از این حزب تکمیل شد. مانوئل والس قصد دارد در انتخابات پارلمانی پیش رو به حزب «جمهوری به پیش» بپیوندد که به دست رئیس جمهوری منتخب، امانوئل ماکرون پایه گذاری شده است. در عین حال سران حزب تازه تأسیس فرانسه از والس استقبال نکرده‌اند.

آقای والس صبح سه‌شنبه پیش از مراجعه به دفتر حزب «جمهوری به پیش» در شهر اوری از «مرگ» حزب سوسیالیست سخن گفته بود. او در مصاحبه با شبکه آرتی‌ال فرانسه گفت: «حزب سوسیالیست به تاریخ پیوسته است. شاید روزی دوباره سازماندهی شود اما این حزب سوسیالیست هم‌اکنون مرده است و پشت سر ما قرار دارد.»

برخی رسانه‎های فرانسه این سخنان را به «آگهی فوت حزب سوسیالیست» تعبیر کرده‌اند.

ژان کریستف کامبادلیس، دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه بی‌درنگ به تصمیم مانوئل والس واکنش نشان داده و گفت که او باید میان ماکرون و حزب متبوع فعلی‌اش یکی را انتخاب کند، زیرا نمی‌تواند در انتخابات پارلمانی هم از سوی حزب ماکرون معرفی شود و هم انتظار حمایت سوسیالیست‌ها را داشته باشد.

بحران در حزب سوسیالیست فرانسه ماه‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه از زمان پیوستن شهرداران سوسیالیست چندین شهر به کارزار ماکرون آغاز شد. مطابق قانون فرانسه، هر فرد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به تأیید دست کم پانصد شهردار دارد.

حزب سوسیالیست برای انتخابات پارلمانی که در روزهای ۲۱ و ۲۸ خرداد برگزار می‌شود، برخی شعارهای مهم نامزد اصلی خود، یعنی بنوا آمون را حذف کرده است. از سویی دیگر بنوا آمون خود نیز برای ائتلاف با نامزد چپ رادیکال یعنی ژان لوک ملانشون اعلام آمادگی کرده است.

نخستین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که از ۵۷۷ کرسی مجلس ملی فرانسه، ۲۴۹ تا ۲۸۹ کرسی از آن هواداران ماکرون بوده و تنها ۲۸ تا ۴۳ کرسی به حزب سوسیالیست خواهد رسید.

سوسیالیست‌های فرانسوی روز سه‌شنبه همزمان با شروع رسمی کارزار انتخاباتی، بررسی عوامل شکست و راهبردهای پیشنهادی خود برای خروج از این کلاف سردرگم سیاسی را نیز آغاز کردند.

در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون با کسب بیش از ۶۶ درصد آرا پیروز شد، اما بنوا آمون با تنها ۶.۳۶ درصد آرا شکستی تاریخی را برای حزب سوسیالیست رقم زد.

مانوئل والس که از سال ۲۰۱۴ نخست وزیر فرانسه بود، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا کرد اما در انتخابات درون حزبی عرصه را به بنوا آمون باخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج نظرسنجی اختصاصی یورونیوز: حامیان اتحادیه اروپا اکثر کرسی‌های پارلمان را تصاحب می‌کنند

تظاهرات ۸۰ هزارنفری مادریدی‌ها علیه عفو جدایی‌طلبان کاتالوینا

صف‌آرایی‌ خیابانی راست‌های افراطی علیه سوسیالیست‌ها در اسپانیا؛ «استقلال‌طلبان را نمی‌بخشیم»