جشن روز جهانی کارگر در اول ماه مه

جشن روز جهانی کارگر در اول ماه مه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اعلام روز جهانی کارگر در اول ماه مه، یازدهم اردیبهشت یادمان مبارزه کارگران شیکاگو در ماه مه سال ۱۸۸۶ است.

کارگران کارخانه‌ها و کارگاههای کوچک در شیکاگوی آمریکا از روز اول ماه مه دست باه اعتصاب و تظاهرات گسترده زدند و خواهان کاهش ساعات کار خود شدند اما در چهارمین روز این اعتراض ها پلیس آنها را سرکوب کرد و چندین نفر کشته شدند. شمار کارگران معترض در اعتراضات شهر شیکاگو به بیش از نود هزار نفر می رسد.اعلام روز جهانی کارگر در اول ماه مه، یازدهم اردیبهشت یادمان مبارزه کارگران شیکاگو در ماه مه سال ۱۸۸۶ است.

#MayDay2017: Why is International Workers’ Day? We examine the history https://t.co/3EEzuXX5Wj#LabourDaypic.twitter.com/cgODQO3zHe

— Al Jazeera English (@AJEnglish) 1 mai 2017

کارگران کارخانه‌ها و کارگاههای کوچک در شیکاگوی آمریکا از روز اول ماه مه دست باه اعتصاب و تظاهرات گسترده زدند و خواهان کاهش ساعات کار خود شدند اما در چهارمین روز این اعتراض ها پلیس آنها را سرکوب کرد و چندین نفر کشته شدند. شمار کارگران معترض در اعتراضات شهر شیکاگو به بیش از نود هزار نفر می رسد.

در ایران هم در یازدهم اردیبهشت سال ۱۳۲۵ اولین تظاهرات کارگران در کرمانشاه مورد حمله پلیس قرار گرفت و چهارده نفر در جریان سرکوبها کشته و دهها تن زخمی شدند. کارگران کشته شده در این اعتراضات را می توان اولین قربانیان جنبشهای کارگری در ایران دانست.

اول ماه مه در بسیاری از کشورهای جهان خصوصا در اروپا از سوی اتحادیه های کارگری، احزاب چپ و آنارشیستها گرامی داشته می شود. در آمریکای شمالی سندیکاهای کارگری در ماه سپتامبر این روز را جشن می گیرند. در آمریکا روز کار و روز کارگران جداگانه گرامی داشته می شود.

Yesterday we celebrated #1stmay#erstermai#premiermai with the PES family. For more, better jobs! pic.twitter.com/7BvLlH0Af9

— PES (@PES_PSE) 2 mai 2016

در استرالیا نیز روز کارگر را در تاریخ های مختلف بسته به رای سندیکاهای مختلف کارگری برگزار می کنند.
در منطقه خاورمیانه تنها در کشور لبنان است که جشن روز کارگر با شرکت گسترده سندیکاهای کارگری برگزار می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سران کشورهای آسه‌آن در جاکارتا با رهبران قدرت‌های بزرگ دیدار می‌کنند

برنامه توسعه روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی در «حیاط خلوت» روسیه

قزاقستان؛ نظربایف و خانواده‌اش از امتیازات ویژه قانونی محروم شدند