گفتگو با آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا

گفتگو با آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آنتونیو تایانی رئیس جدید پارلمان اروپاست، آنهم در یکی از بدترین دوران فعالیت اتحادیه اروپا.

آنتونیو تایانی رئیس جدید پارلمان اروپاست، آنهم در یکی از بدترین دوران فعالیت اتحادیه اروپا. بر این اساس پرسش این است که آیا او توانایی های لازم برای خارج کردن این اتحادیه از یکی از سخت ترین طوفان های تاریخ خود و هدایت آن به سمت آینده ای جدید را دارد؟

ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز با رئیس پارلمان اروپا به گفتگو نشسته است.

یورونیوز: بزودی رهبران اتحادیه اروپا برای برگزاری جشن شصتمین سالگرد پیمان رم، در پایتخت ایتالیا جمع می شوند. برخی ها این را به تصویر نوازندگانی تشبیه می کنند که روی کشتی تایتانیک تا زمان غرق شدن آن، همچنان در حال نواختن بودند. آیا شما خود را ناخدای کشتی می دانید که در حال غرق شدن است؟

آنتونیو تایانی: «به هیچ وجه. من خودم را مانند دریانوردی می دانم که در تلاش برای خروج از طوفان است و مطمئن هستم که از طوفان گذشته و به بندر خواهیم رسید. چرا؟ زیرا اروپایی ها پیش از این هم نشان داده اند که توانایی حل مشکلات سخت را دارند و ما پیش از این نیز توانسته ایم چالش های مربوط به جنگ جهانی دوم را پشت سر بگذاریم و هفتاد سال را در صلح و آزادی بگذرانیم.»

یورونیوز: اما ما اکنون در وضعیت بسیار متفاوتی هستیم.

آنتونیو تایانی: «بله، سه مشکل بزرگ وجود دارد. مشکل بیکاری بویژه بیکاری جوانان و به معنای دیگر آینده اروپا، مشکل مهاجرت غیرقانونی و مشکل تروریسم. ما هنوز نبرد مقابل داعش را با پیروزی به پایان نرسانده ایم.»

یورونیوز: آیا اینها اولویتهای مهم کاری شما برای آینده هستند؟ موضوعاتی که اتحادیه اروپا روی آنها تمرکز خواهد کرد؟

آنتونیو تایانی: «بله، همچنین مشکل برکسیت وجود دارد. برای اولین بار کشوری خواستار خروج از این اتحادیه شده است. باید همه با هم کار کنیم. اکنون زمان مناسبی برای تمرکز بر اختلافهای موجود میان نهادهای اروپایی نیست. باید پارلمان که من افتخار هدایتش را دارم، کمیسیون اروپا، شورای اروپا و کشورهای عضو، همه با هم کار کنند. باید همه با هم، بویژه برای پاسخگو بودن در قبال شهروندان کار کنند. این هدف کار ماست.»

یورونیوز: کمیسیون اروپا ۵ پیشنهاد برای آینده اتحادیه اروپا مطرح کرده و پیشنهادی که به نظر می رسد از طرفداران بیشتری برخوردار است، اروپایی با سرعتهای متفاوت حرکت است.

آنتونیو تایانی: «اگر ما به سرعتهای متفاوت حرکت آنهم با حضور دو، سه یا چهار کشور پیشرو فکر کنیم، چیز بدی نخواهد بود. مثلا اگر در موضوع سیاست دفاعی اتحادیه اروپا کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا تصمیم بگیرند جلو رفته و راه جدیدی باز کنند که به تقویت سیاست خارجی اتحادیه اروپا بینجامد، آنهم نه با حذف کشورهای دیگر بلکه برای مهیا کردن زمینه کار برای دیگر کشورها، این پیام بدی نیست، پیام مثبتی است.»

یورونیوز: با کشورهایی که نمی خواهند در این چشم انداز شریک شوند، چه می کنید؟ آیا برای آنها محدودیتهایی قائل می شوید و از پروژه های اروپایی جدا می کنید؟

آنتونیو تایانی: «قطعا نه. باید همه با هم به پیش بروند. اگر این انعطاف پذیری باعث پیشرفت همه شود خوب است اما اگر برعکس کشورهایی که پیشرو هستند سعی کنند دیگران را به حاشیه برانند، اشتباه است.»

یورونیوز: لهستان بطور واضح اعلام کرد که می خواهد سیاستی خلاف بلند پروازی های کنونی اتحادیه اروپا داشته باشد. با عضوی مانند لهستان چه خواهید کرد؟

آنتونیو تایانی: «همیشه بحث های سیاسی وجود دارد. فکر می کنم همیشه در یک اتحادیه بزرگ، دیدگاههای متفاوت وجود دارد. در این اتحادیه، کشورهای متفاوتی عضو هستند و هر کشور عضو تلاش می کند از استراتژی ها و خط مشی سیاسی خود دفاع کند. ما انتخابات ریاست شورای اروپا را داشتیم، انتخاب آقای توسک. لهستان علیه او رای داد و بقیه کشورها در حمایت از او. این یعنی دموکراسی.»

یورونیوز: اگر آلمان در آینده اتحادیه اروپا نقشی مهم تر از اکنون را بازی کند، استدلالهای سیاسی احزاب عوام گرا که می گویند این آلمان است که برای همه تصمیم می گیرد، تقویت می شود.

آنتونیو تایانی: «باید این را درک کرد که چرا شهروندان به چنین احزابی رای می دهند. اگر ناراحتی هایی وجود داشته باشد بدون شک آنها تصمیم می گیرند با رای خود پیامی را برای سیاستمداران و دیگر احزاب بفرستند. به همین دلیل است که باید روی مشکلات کار کرد و نه روی احزاب سیاسی. می بینید که در هلند، آنها برنده نشدند. چرا؟ زیرا نخست وزیر به شهروندان پاسخگو بوده است.»

یورونیوز: چالش بعدی، انتخابات فرانسه است. اگر حزب راست افراطی فرانسه قدرت را در دست بگیرد، استراتژی شما چه خواهد بود؟

آنتونیو تایانی: «فکر می کنم که این یک رقابت باز است و مطمئن نیستم که حزب راست افراطی در انتخابات فرانسه برنده شود. موضع من در این باره روشن است. موضع پارلمان هم یک موضع عوام گرایانه نیست. تنها یک استراتژی وجود دارد که پاسخگویی به شهروندان است و حل مشکل بیکاری و مهاجرت و تروریسم. همچنین حل مشکل برکسیت و در این باره اولین چیزی که باید انجام داد حل مشکل این جدایی است و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت که باید چه نوع رابطه ای میان اتحادیه اروپا و بریتانیا وجود داشته باشد.»

یورونیوز: بریتانیا هم اکنون در حال بررسی امکان ترک این اتحادیه حتی بدون دستیابی به توافق است. حتی اعلام کرده است که اگر توافقی به دست نیاید این اتحادیه اروپاست که شرایط بدتری خواهد داشت. در این باره چه می گویید؟

آنتونیو تایانی: «فکر می کنم برای آنها هم وضعیت بدتر شود و معتقدم هنگامیکه اظهار نظری می شود نباید عصبانی شد. بریتانیایی ها توانایی بالایی برای رسیدن به توافق دارند بنابراین باید هشیار بود و از منافعمان دفاع کرد اما همزمان نباید فراموش کرد که روز پس از جدایی، بریتانیا همچنان شریک اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. بریتانیا از اتحادیه خارج می شود اما همچنان یک کشور اروپایی است.»

یورونیوز: مشکل دیگر اتحادیه اروپا، مهاجرت است. شما درباره امکان داشتن اردوگاههایی برای پناهندگان در کشورهایی مانند لیبی صحبت کردید. آیا عملی شدن چنین چیزی در آینده امکان پذیر است؟

آنتونیو تایانی: «به نظر من باید پناهجویان در محیطی با شرایط خوب اسکان داده شوند یعنی جایی مجهز به امکانات پزشکی و دارویی و با حضور کسانی که از حقوقشان دفاع کنند. البته این کار باید با مشارکت سازمان ملل انجام شود. باید سازمان هایی را داشت که توانایی پذیرش آنها را داشته باشند.»

یورونیوز: اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آنهم در لیبی، کشوری خارج از کنترل.

آنتونیو تایانی: «باید از جنوب شروع کرد، از کشورهای جنوب صحرای آفریقا و پس از آنکه راه حل سیاسی برای لیبی پیدا شد می توان چنین برنامه ای را در لیبی نیز پیاده کرد. باید از اینکه دریای مدیترانه به یک قبرستان تبدیل شود، جلوگیری کرد. راه حل این کار پیچیده است و تنها داشتن اردوگاه کافی نیست. باید سرمایه گذاری های جدی در آفریقا انجام داد.»

یورونیوز: یکی از متحدان قوی شما در این وضعیت بحرانی، ترکیه است. کشوری که رابطه اتحادیه با آن روز به روز بدتر می شود. آیا ترکیه می تواند برای حل مشکل مهاجرت، همچنان مشارکت داشته باشد؟

آنتونیو تایانی: «این ها دو موضوع متفاوت هستند. ترکیه همیشه در این موضوع مشارکت دارد. فکر می کنم پس از برگزاری همه پرسی در این کشور، آنکارا از این جنجال ها بکاهد. به همین دلیل معتقدم توافق با ترکیه مهم است. بی شک ما از حقوقمان دفاع می کنیم و هیچکس نمی تواند بگوید که یک کشور اروپایی یک کشور نازی است. چنین چیزی پذیرفتنی نیست. ما در قلب آزادی و دموکراسی و دفاع از حقوق بشر قرار داریم و به همین دلیل همیشه می توانیم به مشاوره ها گوش دهیم اما نمی توانیم کسی را بپذیریم که به ما می گوید ما نازی هستیم.»

یورونیوز: چه چیزی نامزدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا را لغو خواهد کرد؟

آنتونیو تایانی: «چرا لغو؟ اگر دشواری هایی وجود دارد باید تلاش کرد تا از طریق روابط دیپلماتیک آنها را حل کرد. ما باید مشکلاتی را که ترکیه دارد درک کنیم اما همیشه نیز از ارزش هایمان دفاع می کنیم. ارزش هایی همچون آزادی بیان، دموکراسی و حقوق بشر.»

یورونیوز: حال از شما صحبت کنیم. سلف شما مارتین شولتز، بسیار به ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نزدیک بود و آقای یونکر اعلام کرده است که پست خود را در پایان دوره ماموریتش ترک خواهد کرد. درباره شما گاه از موضوع تنهایی در قدرت صحبت می شود. نظر شما در این باره چیست؟

آنتونیو تایانی: «هرگز، من هرگز چنین چیزی را ندیدم. من با همکارانم صحبت می کنم. من انتخاب شده ام آنهم با رای نمایندگان و شهروندان ایتالیا و کشورهای دیگری همچون یونان. بنابراین من اصلا مشکل تنهایی ندارم و از چنین چیزی رنج نمی برم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند