خزانه جهانی بذر «اسوالبارد»؛ منوی بذر کشاورزی بشر برای آیندگان

خزانه جهانی بذر «اسوالبارد»؛ منوی بذر کشاورزی بشر برای آیندگان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حفاظت از تنوع محصولات کشاورزی و شاید حتی آینده حیات در جهان، در غیر زراعی ترین منطقه کره زمین در قطب شمال اتفاق می افتد.

آگهی

حفاظت از تنوع محصولات کشاورزی و شاید حتی آینده حیات در جهان، در غیر زراعی ترین منطقه کره زمین در قطب شمال اتفاق می افتد.

این قطعه بتنی در دل سرزمین پوشیده از برف و یخ قطب شمال که محل انبار و ذخیره دانه های زراعی است شاید کلید ژنتیکی بقای انسان باشد.

برای رسیدن به محل ذخیره دانه ها باید از پنج در و چندین تونل که در عمق ۱۲۵ متری دل کوه تعبیه شده عبور کرد. این مکان در ارتفاع ۱۳۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در مقابل انفجار مقاوم است. همچنین در بحران گرمای زمین در بدترین شرایط تا ۲۰۰ سال دوام می آورد.

این دانه ها در اتاقهایی انبار می شوند که دمای آنها منفی هجده درجه سانتیگراد است. حتی اگر جریان برق قطع شود به لطف عایق ایجاد شده توسط خاک منجمد در قطب شمال دمای اتاق می تواند زیر صفر باقی بماند.

«خزانه جهانی بذر اسوالبارد» را میتوان به نوعی منوی کشاورزی بشر برای آیندگان دانست.

اوسمود آسدال، زیست شناس مرکز منابع ژنتیک قطب شمال می گوید: «ما در این جعبه های چوبی بذرهایی از تاجیکستان داریم. دانه های بذر از ارمنستان و آذربایجان، کلمبیا، پرتقال، کوستوریکا و همینطور زامبیا و اوکراین را نیز ذخیره کرده ایم. همچنین بذرهایی از مرکز بین المللی سیب زمینی در پرو دریافت کرده ایم.»

او می افزاید: « بذرهایی از کره شمالی داریم. این بخش از کره جنوبی است و آن طرف از کره شمالی. همه کشورها در این ماموریت بزرگ شرکت می کنند. ممکن است بیرون از اینجا با هم دوست نباشند ولی داخل مخزن همه مشارکت دارند.»

این مخزن را به درستی «خزانه بذر روز موعود» لقب داده اند. زیرا قرار است که در بدترین سناریوهای ممکن بتواند گونه های کشاورزی را حفظ کند.

یکی از این سناریوها در سال ۲۰۰۵ زمانی روی داد که مرکز ذخیره بذر در شهر حلب بدلیل آغاز درگیریهای سوریه تعطیل شد.

ایکاردا، مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک، بذرهای شهر حلب را برای نگهداری، کاشت و تولید از مخزن این شهر به امانت گرفت و فوریه سال جاری میلادی با ۱۵ هزار نمونه به مخزن اسوالبارد تحویل داد. و با این کار نسخه پشتیبان روز مبادا را دو برابر کرد.

خزانه بذر اسوالبارد برای لحظاتی این چنین ساخته شده است. این مخزن بیمه ای جهانی است برای تضمین بقای دارایی ژنتیکی محصولات کشاورزی.

این خزانه در سال ۲۰۰۸ با دریافت صد میلیون بذر از ۱۰۰ کشور جهان بطور رسمی در مجمع الجزایر اسوالبارد در نروژ و در صد کیلومتری قطب شمال افتتاح شد و تا سال ۲۰۱۰ بیش از پانصد هزار گونه بذر کشاورزی را ذخیره کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خزانه جهانی بذر «سوالبارد» ذخایر گیاهی جدیدی را دریافت خواهد کرد

کشتی نوح در کره ماه؛ طرح دانشمندان برای محافظت از ۶ میلیون و هفتصد هزار ژن زمینی

باغ زیردریایی؛ راه‌حلی نوآورانه برای کشاورزی در کشورهای خشک