افغانستان؛ افزایش مراجعه مردم به محاکم طالبان در ولایت هرات

افغانستان؛ افزایش مراجعه مردم به محاکم طالبان در ولایت هرات
نگارش از محمد جواد شفیعی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش ایرنا، لعل محمد عمرزی فرماندار شهرستان «ادرسکن» هرات روز چهارشنبه اعلام کرد که مراجعه مردم به محاکم طالبان برای حل و فصل مسائل حقوقی و جنائی در این شهرستان افزایش یافته است.

گفته می شود رسیدگی فوری طالبان به شکایت های مردم از جمله دلائل استقبال مردم از محاکم طالبان است.

لعل محمد عمرزی همچنین افزوده است که مناطق زیادی از این شهرستان در کنترل گروه طالبان است و آنها در برخی مناطق پایگاههای نظامی برپا کرده اند. به گفته وی گروه طالبان در روستاهای «موسی خیل»، «ظلم آباد»، «خرابه» و «سدمنی» شهرستان «شیندند» حضور چشمگیر دارند .

پیش از این در ماه دلو (بهمن) خبرگزاری صدای افغان (آوا) از رونق محاکم طالبان در ولسوالی های ولایت غور خبر داده بود. این خبرگزاری به نقل از مردم منطقه نوشته است که نبود مسئولان عدلی و قضایی در این مناطق باعث شده مردم برای حل و فصل دعاوی شان به محاکم طالبان مراجعه کنند.

نیویورک‌تایمز در ژانویه ۲۰۱۵ در گزارشی از افغانستان و به نقل از شاهدان نوشته است که طالبان مشکلات آنها را بدون هیچ گونه رشوه و یا تقاضای وجهی، سریع و عادلانه حل کردند.

نیویورک تایمز ناامیدی مردم از سیستم قضایی دولتی که از نظر مردم بشدت فاسد است و شیوه سنتی حل و فصل دعاوی از سوی محاکم طالبان را یکی از علل استقبال از این محاکم ارزیابی کرده است.

با اینکه یکی از اولویت‌های اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پاکسازی دستگاه قضایی از فساد عنوان شده با این حال بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ در ماه اکتبر ۲۰۱۴ انجام شده است تنها ۲۵ درصد افغانستانی‌ها گفته اند که به دستگاه قضایی اعتماد دارند.

بر اساس نظرسنجی دیگری که در ماه دسامبر ۲۰۱۶ از سوی خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر شده ۶۵.۹ درصد افغانستانی‌ها گفته اند که کشورشان در مسیر نادرستی حرکت می کند (این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۷ درصد بوده است). آنها بیشتر از گذشته نسبت به آینده نامطمئن هستند، اعتماد اندکی به دولت دارند و درباره بهبود وضعیت امنیت و کاهش فساد در کشور بدبین هستند.

غنی: پیشرفت اقتصادی کشور وابسته به نظام عدلی و قضایی در کشور است. pic.twitter.com/VV7R3r56Tk

— TOLOnews (@TOLOnews) March 15, 2017

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ماه عقرب (آبان) ۱۳۹۵ در کنفرانس سارنوالان (دادستانان) افغانستان در کابل از مردم خواسته بود که از مراجعه به محاکم صحرایی طالبان خودداری کنند. با این حال فساد در محاکم دولتی افغانستان کاهش معناداری نداشته و کندی و گرانی سیستم قضایی مردم را در برخی مناطق افغانستان خصوصا مناطق روستایی به سمت دادگاههای طالبان سوق می دهد.

نزدیک به نیمی از ولایت کندز در دست طالبان است https://t.co/K3ufR3pGfqpic.twitter.com/fuLu3fQliF

— خبر فارسی (@farsinews3) March 5, 2017

بر اساس برآوردهای دولت آمریکا، نیروهای دولتی افغانستان تنها ۶۰ درصد کشور را در کنترل خود دارند با این حال بیشتر مراکز استان‌های اصلی کشور در دست نیروهای دولتی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد