همه پرسی قانون اساسی در ترکیه؛ اصرار آنکارا به تبلیغات در اروپا و عدم تمایل برخی کشورها

همه پرسی قانون اساسی در ترکیه؛ اصرار آنکارا به تبلیغات در اروپا و عدم تمایل برخی کشورها
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کریستین کرن، صدر اعظم اتریش از رهبران اتحادیه اروپا خواست که در یک واکنش جمعی، برگزاری تجمعات تبلیغاتی سیاستمداران ترکیه را بطور گسترده در سطح این اتحادیه ممنوع…

آگهی

کریستین کرن، صدر اعظم اتریش از رهبران اتحادیه اروپا خواست که در یک واکنش جمعی، برگزاری تجمعات تبلیغاتی سیاستمداران ترکیه را بطور گسترده در سطح این اتحادیه ممنوع کنند.

دولتمردان ترکیه قصد دارند با هدف پیروزی در همه پرسی تغییر قانون اساسی که ۱۶ آوریل در ترکیه برگزار می شود، سخنرانی هایی تبلیغاتی در کشورهای مختلف اروپایی برگزار و رای دهندگان ترک مقیم این کشورها را با خود همراه کنند؛ اقدامی که واکنش برخی از کشورهای اروپایی را در پی داشته است.

در آلمان تا کنون سه تجمع از این دست لغو شده و دولت هلند نیز اعلام کرده به دنبال راهی برای ممنوع کردن برگزاری این تجمع ها است.

خرت ویلدرز، رهبر حزب راست افراطی هلند از این فراتر رفته است. او روز یکشنبه گفت: «اگر من نخست وزیر بودم اعلام می کردم که دستکم تا نیمه آوریل یعنی زمانیکه این همه پرسی برگزار می شود، هیچکدام از اعضای دولت ترکیه در این کشور پذیرفته نخواهند شد.»

در واکنش، دولت ترکیه این اقدامات را محکوم کرده و عملی غیردموکراتیک خوانده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در استانبول، در جریان یکی از برنامه های تبلیغاتی خود برای این همه پرسی، با اشاره به لغو چند نشست سیاستمداران ترک در شهرهای آلمان، رفتار برلین را به شیوه هایی که پیش از این توسط نازیها اتخاذ می شد تشبیه کرد.

او گفت: «فکر می کردم آلمان مدتهاست چنین رفتارهایی را ترک کرده است. شما به ما درس دموکراسی می دهید و سپس مانع از این می شوید که وزرای ما در آنجا به بیان ایده هایشان بپردازند.»

این سخنرانی آقای اردوغان در حالی ایراد می شود که با وجود لغو سه نشست در آلمان، وزیر اقتصاد ترکیه روز یکشنبه در دو گردهمایی ترکها در شهرهای کلن و لورکوزن شرکت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

در آلمان تغییر هویت و تغییر جنسیت آسان شد؛ نگرانی محافظه‌کاران از عواقب تصویب قانون جدید