آیا مذاکرات صلح سوریه نتیجه بخش خواهد بود؟

آیا مذاکرات صلح سوریه نتیجه بخش خواهد بود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

چهارمین دور مذاکرات به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه آغاز شد. جنگی که نزدیک به شش سال پیش درگرفت و بیش از ۳۰۰ هزار کشته بر جا گذاشته است

آگهی

چهارمین دور مذاکرات به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه آغاز شد. جنگی که نزدیک به شش سال پیش درگرفت و تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته و این در حالی است که راه حل سیاسی همچنان به نظر دست نیافتنی می آید.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه هرچند اذعان دارد که « پیشرفت غیرمنتظره ای رخ نخواهد داد» ولی امیدوار است که «روند مذاکرات اندکی متحول شود.»

استفان دی میستورا، چند روز پیش با سرگئی لاوروف دیدار کرد و وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر بر این تاکید داشت که همه طرف های درگیر در جنگ باید در مذاکرات صلح حضور یابند.

بمباران هوایی و حضور نظامی نیروهای روسیه در سوریه از یک سو و تحولات سیاسی در آمریکا با پایان دوران اوباما و روی کار آمدن ترامپ از سوی دیگر، شکی بر جا نگذاشته که نقش و جایگاه روسیه در رخدادهای اخیر سوریه کلیدی است.

کرملین، یک ماه پیش، مذاکرات آستانه را بدون حضور آمریکا و اتحادیه اروپا بنا نهاد و چند قدرت منطقه ای از جمله ترکیه و ایران را دعوت کرد. روسیه هرچند نتوانست ظاهرا نتیجه قانع کننده ای بدست دهد اما موفق شد دست کم قدرت دستگاه دیپلماتیک خود را به رخ حریفان کشد.

از سوی دیگر، سه دوره مذاکرات صلح که از تابستان سال ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۶ در ژنو برگزار شدند، نتیجه چندانی به همراه نداشتند. تمامی آتش بس های مذاکره شده و به توافق رسیده در اندک زمانی شکسته شدند و آتش خانمان سوز جنگ در سوریه همچنان به قوت خود باقی است.

اکنون، حلب پس از چهار سال نبرد خونین از شورشیان خالی است، توازن نیروها تغییر کرده و ترکیه هم دیگر بر «بشار اسد باید برود» اصرار نمی ورزد.

بشار اسد گرچه هنوز کنترل تمام کشور را در دست ندارد، اما بسیاری از مناطق تحت تصرف مخالفان خود را بازپس گرفته است. داعش هم نسبت به چند ماه پیش تضعیف شده و عقب نشسته است.

با این اوصاف، معلوم نیست که رئیس جمهوری سوریه همچنان مشتاق یا نیازمند به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی باشد. نکته دیگری که همچنان در هاله ای از ابهام است موضع دقیق دولت جدید آمریکا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه آزادسازی شهر الباب سوریه توسط نیروهای تحت حمایت خود را تائید کرد

از سرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو

رونمایی از رنو۵ الکتریکی به عنوان نماد تلفیق نوستالژی و نوآوری؛ خودروی برتر سال ۲۰۲۴ هم معرفی شد