عفو بین الملل: باید در برابر سیاست های تفرقه انگیز ایستاد

عفو بین الملل: باید در برابر سیاست های تفرقه انگیز ایستاد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«آنجا که رهبران سیاسی شکست خورده اند، شهروندان قد برافراشته و ایستاده اند.»

آگهی

عفو بین الملل در گزارش سالانه خود هشدار داد که تفرقه های سیاسی و تفاوت های دیدگاه در اروپا، دفاع از حقوق بشر را با چالشی اساسی مواجه کرده است.
در مورد این گزارش با دیوید گریفتس مصاحبه کردیم. آقای گریفتس به نظر سازمان عفو بین الملل اشتباه اتحادیه اروپا و دولت های اروپایی چه بوده است؟
دیوید گریفتس: در گزارش ما آمده است که ۳۶ کشور خلاف قانون عمل کردند و پناهجویانی را به مناطقی بازپس فرستاده اند که برای جان آنها خطرناک بوده است. اروپا هم خلاف قوانین بنیادی در خواست پناهندگی چنین کرده است در حالی که امسال ۵ هزار تن در آبهای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.
علاوه بر این، به اظهارات خطرناک و افتراق برانگیز دونالد ترامپ در دوران انتخاباتی نگاه کنید که اکنون عملا در آمریکا اجرا می شود. رفتار دوترته رئیس جمهوری فیلیپین را ببینید که به نام مبارزه با قاچاق مواد مخدر ۷ هزار تن را در این کشور کشته است.

یورونیوز: گزارش عفو بین الملل مربوط به سال ۲۰۱۶ است. آیا سازمان شما بر این باور است که موارد ذکر شده در اروپا و دیگر نقاط جهان پدیده های تازه هستند یا اینکه ریشه در گذشته دارند؟

دیوید گریفتس: آنچه در سال ۲۰۱۶ دیدم پیامد سیاست هایی است که بر تنفر از دیگری بنا نهاده شده است. سیاست هایی که بی تردید تازه نیستند. نمونه آن را در دهه ۳۰ میلادی هم دیده ایم و پیامد خوفناک آن را هم همه می دانند. باور کنید که دیگر وقت آن رسیده است که بپذیریم که این مسیر مسیر بسیار خطرناکی است. اکنون دیگر تصور پادآرمان شهر یا ویران شهری دیگر، در آینده نزدیک، سخت نیست. آنجایی که مقام انسانیِ برخی بسیار ناچیزتر از برخی دیگر است.

یورونیوز: در اروپا کم نیستند کسانی که می گویند سیاست های ضعیف مهاجرتی موجب شده که حقوق شهروندان اروپا نادیده گرفته و حتی خطر تروریسم تقویت شود. آیا این اظهارات درست است؟

دیوید گریفتس: آنچه از سیاست های اروپا در مورد پناهجویان مشخص است این است که بر خلاف قوانینی که بعد از فاجعه جنگ جهانی دوم و بحران پناهجویان ناشی از آن در نظر گرفته شده بود، اکنون مقامات بی رحمانه پناهجویان را پس می فرستند.
نکته مهم این است و ما باید آن را پذیریم که اکثر پناهجویان قربانی همان خطراتی هستند که به بهانه آن رهبران کشورهای اروپایی پناهجویان را پس می زنند. نباید فراموش کرد که این پناهجویان قربانی هستند نه مقصر.

یورونیوز: آیا در این گزارش نمونه های مثبت و خوبی هم از دفاع از حقوق بشر به چشم می خورد؟

دیوید گریفتس: خبر های خوبی هم در سال ۲۰۱۶ داشته ایم. آنجا که رهبران سیاسی شکست خورده اند، شهروندان قد برافراشته و ایستاده اند. مثلا ساکنان نواحی ساحلی دریای مدیترانه که به پناهندگان یاری رسانده اند، درهای منازل خود را به روی آنها باز کرده اند و راه را نشانشان داده اند.
بسیاری سیاست های سرکوب کننده و خشن دولت ها را نمی پسندند. و این خیلی مهم است که مردم در برابر رفتار رهبرانشان بایستند و آنها را مجبور به پاسخگویی کنند تا این سیاست های تفرقه برانگیز کنار گذشته شود. و البته که این کار کار ساده ای نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین الملل: جهان در سال ۲۰۱۶ تیره و متزلزل بود

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟