قربانی آدم ربایی در مکه؛ متهم به زنای محصنه

قربانی آدم ربایی در مکه؛ متهم به زنای محصنه
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان در دیدار با ملک سلمان ماجرای زنی را که به اتهام زنا در عربستان سعودی با حکم سنگسار رو به روست، مطرح کرده است.

آگهی

فاهر قاره، قربانی ماجرای یک آدم ربایی عجیب است که فرارش منجر به مرگ خود یا پدر سه فرزندش می شود. این زن تبعه ترکیه به دلیل قوانین اسلامی عربستان سعودی در وضعیت پیچیده ای گرفتار شده است. سنگسار به اتهام زنای محصنه یا اعدام پدر فرزندانش، راه هایی است که قوانین شریعت برابر سرنوشت او گذاشته است.

ماجرای فاهر قاره به دوم ژوئیه ۱۹۹۰ میلادی برابر با یازدهم تیر ۱۳۶۹ خورشیدی بازمی گردد. او آن روز از محل زندگی اش در ترکیه به همراه همسرش عبدالله برای مراسم حج به شهر مکه رفته بود. در حالی که هزاران تن از زائران از تونلی که مسجد اعظم را به صحرای منا متصل می کند در حال عبور بودند، فشار جمعیت موجب زیر دست و پا ماندن جمع قابل توجهی از آنان شد.

این تونل در دست ساخت بود و گنجایش آن جمعیت را نداشت. ملک فهد، پادشاه وقت عربستان سعودی بلافاصله این حادثه را «خواست خدا» خواند.

در پی این رویداد هزار و ۴۲۶ تن جان باختند. از این شمار حدود ۴۵۰ تن اهل ترکیه بودند. عبدالله که خود مجروح شده بود در میان اجساد و مجروحان به دنبال همسرش می گشت. او همسرش را در حالی یافت که نیمه جان بود. با این حال پس از انتقال به بیمارستان باز از یکدیگر جدا افتادند.

عبدالله پس از ترخیص از بیمارستان باز به جستجوی همسرش شتافت. از بازدید اجساد در سردخانه ها تا بیمارستان ها را جستجو کرد ولی نشانی نیافت. سرانجام پس از ناامید شدن به ترکیه بازگشت.

سال ها بعد، فرزندان فاهر شایعاتی را از زبان سوغاتی فروشان در ترکیه درباره زائران شنیدند. آنها می گفتند که این زن در آن سال ربوده شده است و حالا خواهان پیوستن به اعضای خانواده اش است.

فرزندان فاهر و عبدالله با یک خبرنگار و مجری تلویزیون به نام موگه آنله مشورت کرده و با بازگویی شایعاتی که شنیده بودند خواستار کسب اطلاعات بیشتری شدند.

تحقیق این خبرنگار سرنخی از یک مرد یمنی و همسر ترک اش به دست می دهد و این سرآغاز پرده برداشتن از داستانی است که شاید پایانش را فاهر با انتخابش رقم خواهد زد.

Müge Anlı'nın aradığı hacdaki Fahire Kara bulundu mu? https://t.co/T9d6Z7OnMGpic.twitter.com/5IrcQL8Tvq

— internethaber.com (@internethaber) February 9, 2017

مسوولان برپایی مراسم سالانه حج در عربستان سعودی، در زمان وقوع حادثه در مکه برای رویارویی با فاجعه ای به بزرگی آن چه روی داد آمادگی نداشتند. بنابراین آنان از تمامی کارگران شهرداری می خواهند تا به نیروهای امدادگر بپیوندند.

یکی از رفتگران شهرداری در میان همین نیروهای بسیج شده شهرداری، زنی را با ادعای قصد انتقال به بیمارستان از محل حادثه خارج می کند. در آن زمان و با توجه به هرج و مرج و ابعاد حادثه، دلیلی برای سوءظن به ذهن نمی رسید. این مرد به جای بیمارستان، زن مجروح را به خانه ای در مدینه منتقل می کند.

فاهر به مدت ۶ سال در این خانه زندانی بود. او تنها پس از حاملگی و به دنیا آوردن اولین فرزند از سه فرزند مشترک با همسر تازه و البته تحمیلی اش اجازه خروج از خانه را یافت.

داستان این زن اکنون به سطح روابط دیپلماتیک ترکیه و عربستان سعودی کشیده شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفری به ریاض و در دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی ماجرای این زن را مطرح کرده است. زن متاهلی که به اتهام زنای محصنه با حکم سنگسار رو به رو است. تنها راه فرارش از حکم سنگسار، اعتراف به ربوده شدن و بازگویی ماجرای اسارتش است. در این صورت فاهر اگرچه زنده می ماند ولی شاهد اعدام پدر سه فرزندش خواهد بود.

Fahire Kara'nın Suudi Arabistan'da 3 çocuğu varmış, eşi ise Yemenli olduğu ortaya çıktı! #MügeAnlıİleTatlıSertpic.twitter.com/zMJRBpZCjx

— atv (@atvcomtr) February 6, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعویق سوپرجام ترکیه به دلیل مخالفت عربستان؛ اردوغان: ورزش را سیاسی نکنید

خلاء خروج آمریکا از منطقه؛ چرخش برد-برد اردوغان به سوی عربستان و امارات چگونه رقم خورد؟

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند