معاون وزیر علوم ایران: ۵۰ هزار دکتر بیکار داریم، مردم بدانند مدرک دیگر بدرد نمی‌خورد

معاون وزیر علوم ایران: ۵۰ هزار دکتر بیکار داریم، مردم بدانند مدرک دیگر بدرد نمی‌خورد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران می‌گوید که در حال حاضر در کشور پنجاه هزار دانش آموخته بیکار با مدرک دکتری وجود دارد و سالانه ۳۰ هزار نفر نیز به این آمار اضافه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس محمد حسین امید، معاون وزیر علوم و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور روز ۱۳ بهمن ماه با اعلام این آمار گفت: «زمان آن رسیده است که مردم بدانند که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد و باید به دنبال افزایش مهارت‌ها در رشته‌های گوناگون بود.»

معاون وزیر علوم افزود: «بیکاری یکی از مهمترین مشکلات مردم ایران به خصوص تحصیل‌کردگان است که بسیاری از دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند.»


محمدحسین امید، معاون وزیر علوم و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران

در همین راستا محمد رضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس ایران نیز روز جمعه ۱۴ بهمن ماه به تهدیدهای پیش روی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «لشکر بیکاری در کشور تهدیدی جدی برای فاصله بین مردم و حاکمیت است.»

باهنر با انتقاد از دولت حسن روحانی که نتوانسته در این زمینه کاری انجام دهد گفت: «خبری از رونق اقتصادی نیست، مسئولان باید مردم را هم از رکود عبور دهند؛ بله اگر همه‌جا را بهشت‌زهرا کرد و اقتصاد متقاضی نداشته باشد معلوم است که تورم صفر می‌شود، چرخ اقتصاد باید بچرخد… [اگر همین الان] رونق اقتصادی هم ایجاد شود به این معنا نیست که همه بیکارها شاغل می‌شوند.»

چندین سال تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران و همینطور رشد اقتصادی منفی باعث شده که بیکاری به یکی از معضلات بزرگ ایران تبدیل شود. علی ربیعی، وزیر کار و امور اجتماعی چندی قبل با اشاره به بحران بیکاری در کشور، نسبت به جهش شمار بیکاران هشدار داده و گفته بود اگر رشد اقتصادی به هفت درصد در سال نرسد از مهار بیکاری عاجز خواهیم بود. این در حالی است که براساس گزارش‌ها رشد اقتصادی در ایران در سال ۱۳۹۴ یک درصد بوده است.

در آخرین گزارشی که مرکز آمار ایران درباره بیکاری منتشر کرده است نرخ بیکاری در کشور ۱۰ و چهار دهم درصد بوده است. همچنین براساس گزارش این مرکز، میزان بیکاری در سه ماه نخست سال ۱۳۹۵، نسبت به بهار ۱۳۹۴ یک و ۴ دهم درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر میزان بیکاری در میان جوانان کشور نیز بسیار شایع‌تر شده است و شامل حدود یک چهارم آنها می‌شود.

گزارش صندوق بین‌المللی پول: رخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۵ معادل ۱۰.۸٪ بوده است که در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب به ۱۱.۳ و ۱۱.۲ درصد می رسد.

— Pooneh Irani (@poonehirani) October 8, 2016

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که جایگاه ایران به لحاظ میزان بیکاری در مقایسه با سال ۲۰۱۵ سه پله نزول کرده است. بر اساس این گزارش، در زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی، ایران به لحاظ میزان بیکاری در جایگاه ۲۹ کشورهای جهان قرار داشته و پس از طی یک روند نزولی در سال ۱۳۹۵ به جایگاه بیست و دوم سقوط کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند

هم‌پیمانی با قدرت‌های نوظهور اقتصادی؛ عضویت در بریکس چه دستاوردی برای ایران دارد؟

کشف اختلاس چند هزار میلیاردی در یکی از بانک‌های دولتی ایران؛ از این پرونده چه می‌دانیم؟